Göra mer för att skydda våra båtmotorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra mer för att skydda våra båtmotorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • tpettersson
    replied
    Allt du säger ovan är klokt och skulle säkert avskräcka en del tjuvar, men oavsett vilka extra åtgärder som sätts in så verkar det i slutändan vara vi båtägare som får betala notan!
    Det enda som hjälper är fler poliser, utökade befogenheter hos tullen och hårdare straff och livstids inreseförbud om de ertappas med brott.

    Nu börjar det här likna en tråd som mer hör hemma i ett politiskt forum, och det var inte min intention.
    Jag blev bara så förbannad när jag hörde att det är VI som ska göra mer..
    Senast ändrad av tpettersson; 2019-06-02, 05:48.

    Lämna en kommentar:


  • husbehov
    replied
    Titan såvitt jag vet kan endast bearbetas med laser. En kedja av sånt till motorn borde avskräcka dom flesta tjuvar.
    Dock kanske det kostar lika mycket som motorn själv.
    Nackdelen med vanliga kedjor oavsett grovlek är att en vinkelslip med batteri finns i varje hem. Men frågan är om batteriet räcker för en kedja av titan?

    Men i grunden är det väl bevakningen i hamnen, där som jag förstår dom flesta stölderna sker som ska förbättras. Kamera övervakning etc.
    Vet inte hur vanligt det är att t.ex hyra in securitas så står ju dom för säkerheten och den övervakning som behövs.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
    Långsiktigt är det viktigaste att rösta på ett parti som tar problemet på allvar .
    Förvisso men lättare sagt än gjort... Nästan "alla" vill ha skärpt lagstiftning i allehanda områden men lite har hänt inom området de senaste 15 åren oavsett färg på regering, så det är mest läpparna bekännelser. Sen finns ju andra viktigare värderingsfrågor som är omöjliga att bortse från...

    Lämna en kommentar:


  • RK99
    replied
    Långsiktigt är det viktigaste att rösta på ett parti som tar problemet på allvar .

    Lämna en kommentar:


  • Abumatic220
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja galen ordning idag, tullen borde snarast få utökade befogenheter! Varför händer inget? Är det så illa att denna ordning tjänar så många och endast båtägare drabbas att man låter det bero?
    ...
    Det kan inte jag svara på, men vi vet att folk ifrån utlandet kommer hit och stjäl:
    båtmotorer
    bilar/bildelar
    verktyg från hantverkare
    samt begår bostadsinbrott.
    Stöldgodset skeppas sedan till utlandet.
    De här är inte okej på långa vägar och borde varit åtgärdat för länge sedan.

    Lämna en kommentar:


  • Abumatic220
    replied
    Spårsändare. Den monteras dolt såvitt jag minns det. När objektet förflyttas får man sms. Sedan kan man tydligen följa objektets position på en karta under resans gång.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja galen ordning idag, tullen borde snarast få utökade befogenheter! Varför händer inget? Är det så illa att denna ordning tjänar så många och endast båtägare drabbas att man låter det bero?

    Har man båten/motorn låst med godkända lås och i inhängnad Marina så har man rimligen gjort vad som kan begäras... Vad begär man av bilägare?

    Nån som vet om Yamahas Y-cop och Mercurys TDS gör någon praktisk skillnad? Kanske får Marinor sätta upp kamerabevakning också, så alla i båtklubben kan logga in och titta på realtidsvideo via webben?

    DNA-märkning låter bra men tullen kan väl inget göra vid gränsen och om motorn strax hamnar i ett annat land så verkar det ju kört... Någon som har erfarenhet kring spårsändare, skrämmer de eller kan man i vart fall "följa sin motor" på väg ut ur landet?

    Lämna en kommentar:


  • Abumatic220
    replied
    Håller helt med om att polis och tull borde ha mer resurser och dessutom borde iaf tullen ha ökade befogenheter.
    Men jag tror inte det kommer att hända i närtid och jag upplever (utan att orka argumentera för det) att samhället backar på alla möjliga fronter när det gäller den där biten att saker ska funka. Senast var det väl brandhelikoptrarna där MSB hade en "annorlunda" verklighetsbeskrivning av läget...
    ...så jag satsar på att skydda mig själv... jag känner några som håller på med politik. De verkar inte överintresserade av att veta vad man tycker. Det där med tullen och att folk kan åka iväg ur landet med stöldgods borde varit löst för länge sedan.

    Lämna en kommentar:


  • tpettersson
    replied
    Ja, jag antar att DNA-märkning och annan typ av spårsändare och sånt kanske hjälper ett fåtal.
    Möjligtvis tar de motorn bredvid din båt om de inte tycker din motor är värt besväret.
    Men ska det behöva vara så? Varför är det hederliga båtägare som får lida för att det är så jävla enkelt och riskfritt att åka hit och fylla bilen med båtmotorer (eller gräsklippare och annat som enkelt får plats i en skåpbil)? Sen kan de flina den stackars frustrerade tulltjänstemannen rakt i ansiktet när de kör på färjan.
    Skapligt irriterande om jag får säga vad jag tycker.

    Lämna en kommentar:


  • Zoegas
    replied
    Helt mindblowing att tullen inte får titta in i skåpbilar som kör ut ur landet med fjädringen i botten fylld med gräsklippare, atv, och våra båtmotorer. Det skulle skapa massor av arbetstillfällen och jag som har "rent mjöl i påsen" tycker inte det är speciellt jobbigt att kunna deklarera att jag äger sakerna som ligger i min bil.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

  • Newborn
    Svar till Värde?
    av Newborn
    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
    2024-01-13, 20:31
  • Knox88
    Värde på spön ?
    av Knox88
    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
    2023-08-13, 11:49
  • Backslag
    Svar till Cisco Kid, mindre
    av Backslag
    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
    2023-09-03, 20:16

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
15 svar
4 587 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
63 svar
13 624 visningar
0 gillar
Senaste inlägg RUSTY HOOK  
Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
16 svar
1 467 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
19 svar
5 337 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
20 svar
25 577 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Arbetar...
X