Hittade en djupkarta till Uttran men behöver hjälp att tolka den - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hittade en djupkarta till Uttran men behöver hjälp att tolka den

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hittade en djupkarta till Uttran men behöver hjälp att tolka den

    Hej fiskesnack forum!,

    Ny till detta forum eftersom jag även är ny till sportfiske, jag köpte utrustning två veckor sedan och har använt det senaste vistelsen på landet över midsommar. ABU Garcia impact combo 7' 10-30 g. Jag hade lite strul i början när jag försökte kasta drag som vägde mindre än 10 g med trassel på rullen osv men det gick bra senare.

    I alla fall så hittade jag en djupkarta till sjön som jag fiskar på, Uttran i Botkyrka. Jag har läst på massor om vilka djup abborre och gädda verkar föredra etc och kom fram till att grynnor och djuphål är att rekommendera att prova fiska vid. Men jag hittade ingen information om vad som räknas som grynnor och djuphål. Jag har tagit skärmklipp på båda delarna av sjön och markerat med röd färg för det jag tror kan vara grynnor och blå färg för det som kan vara djuphål. Alla områden som jag markerade som grynnor var runt små öar som finns på sjön.

    Jag ser fram emot att höra vad ni har för åsikter och kanske kan läsa på kartan ställen som bör ge fisk. Jag var ute i fem dagar och fick enbart en felkrokad abborre från en brygga. Kan även ge länk till PDF om de bilder jag länkade är av dålig kvalité.

    Med vänlig hälsning,
    Jack

  • #2
    Ursprungligen postat av Silop Visa inlägg
    Hej fiskesnack forum!,

    Ny till detta forum eftersom jag även är ny till sportfiske, jag köpte utrustning två veckor sedan och har använt det senaste vistelsen på landet över midsommar. ABU Garcia impact combo 7' 10-30 g. Jag hade lite strul i början när jag försökte kasta drag som vägde mindre än 10 g med trassel på rullen osv men det gick bra senare.

    I alla fall så hittade jag en djupkarta till sjön som jag fiskar på, Uttran i Botkyrka. Jag har läst på massor om vilka djup abborre och gädda verkar föredra etc och kom fram till att grynnor och djuphål är att rekommendera att prova fiska vid. Men jag hittade ingen information om vad som räknas som grynnor och djuphål. Jag har tagit skärmklipp på båda delarna av sjön och markerat med röd färg för det jag tror kan vara grynnor och blå färg för det som kan vara djuphål. Alla områden som jag markerade som grynnor var runt små öar som finns på sjön.

    Jag ser fram emot att höra vad ni har för åsikter och kanske kan läsa på kartan ställen som bör ge fisk. Jag var ute i fem dagar och fick enbart en felkrokad abborre från en brygga. Kan även ge länk till PDF om de bilder jag länkade är av dålig kvalité.

    Med vänlig hälsning,
    Jack
    ingen direktlänk, men här har du en lite bättre karta, loggad av användare med lowrance-ekolod.
    Enda nackdelen är att det inte går att lösa direktlänk, så du får zooma in och leta upp sjön.
    https://www.genesismaps.com/SocialMap

    de vita områdena är mer eller mindre land, det mörkblå är djupt vatten.
    Jag skulle antingen letat betesfisk runt de djupa delarna/trollat eller fiskat runt kanterna som är markerade

    Kommentera


    • #3
      Tolkar det som att ts ej har båt? Lite oklart.

      Fiska gärna alldeles bredvid/under bryggorna, borrarna gillar att stå där i skuggan och mysa.. doppa ner en mask. Lägg dig och kika ner, du kommer se när dom tar masken, riktigt spännande fiske detta och kan garantera att du får abborrar på detta sätt.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg

        ingen direktlänk, men här har du en lite bättre karta, loggad av användare med lowrance-ekolod.
        Enda nackdelen är att det inte går att lösa direktlänk, så du får zooma in och leta upp sjön.
        https://www.genesismaps.com/SocialMap

        de vita områdena är mer eller mindre land, det mörkblå är djupt vatten.
        Jag skulle antingen letat betesfisk runt de djupa delarna/trollat eller fiskat runt kanterna som är markerade
        Tack för länken! Mycket lättare att se vad som försiggår under ytan på den.


        En båt har jag Edguy, och nyinköpt ankare som saknades för att kunna parkera på lite finare vatten. Tyvärr finns det mest tusenbröder under bryggan där båten står och jag vill åt lite grövre fisk som man kan skryta med . Försökte mig på jiggar men det enda jag hade sitter fast och skrattar åt mig från ett träd. Tänkte gå till fiskebutiken imorgon och köpa nytt och prova igen nästa vecka. Vet dock oftast inte om jag får hugg eller det är vegetation som den studsar på på botten. Förhoppningsvis kan jag med min nyfunna kunskap leta rätt på mer fisk med hjälp av djupkartan och bättre teknik. Tack för svaren!

        Kommentera


        • #5
          Ok, då är det bara att nöta på

          Kommentera


          • #6
            Ut och kasta med spinnare på 1-3 m djup så lär du nog få något .
            "HalvDan var här"

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • Newborn
              Svar till Värde?
              av Newborn
              Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
              2024-01-13, 20:31
            • Knox88
              Värde på spön ?
              av Knox88
              Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
              2023-08-13, 11:49
            • Backslag
              Svar till Cisco Kid, mindre
              av Backslag
              Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
              2023-09-03, 20:16

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
            15 svar
            4 587 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            63 svar
            13 636 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RUSTY HOOK  
            Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
            16 svar
            1 467 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg mrfisker  
            Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
            19 svar
            5 337 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
            20 svar
            25 580 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Arbetar...
            X