Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
    Okej, skriver under på att morgon och kväll är mest härligt som fisketid. Några tips för att förbättra fisket:

    - Fokusera på antingen mete eller spinnfiske och gå in för att förbättra det. Jag föredrar mete så kommer förespråka det nedan.
    - Mäska! Antingen köper du färdigt mäsk eller gör eget på ex. ströbröd, majs, curry och kanel. Krama till bollar som du slänger ut på platsen där du tänkt presentera ditt bete. Mäska gärna 3-6 bollar då du börjar passet och var sedan lite försiktig med mäskandet. Om fisken hittar till platsen så kan du mäska lite grann för att underhålla fisket. Om de inte dyker upp så mäska ånyo lite mer generöst.
    - Presentera betet nära botten.
    - Använd inte stor krok. Kör strl. 8 eller 10 (Kamasan B983 som referens).
    Det där med att mäska får jag ju testa på. Chili och kanel låter ju dock helt galet....men men....något recept?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
      Rubriken stämmer inte riktigt, men nästan.

      Jag är en glad amatör som gillar att komma ut och fiska ibland.....alltid med förhoppningen att fånga något, men också själva känslan att bara komma ut....sätta sig vid nån sjö.....ha med sig lite kaffe och bara njuta.

      Jag har så länge jag kan minnas alltid haft med mig två haspelspö ut.....ett som jag metar med och ett som jag använder som kastspö....jigg och olika drag.

      Jag har aldrig någonsin fått så lite som ett napp ens på mitt kastspö.....varesig om jag använder jiggar, spinnare, wobbler, skeddrag eller vad det nu kan vara.

      Och jag har alltid tänkt att det är väl bara så det är.....det kan ju inte vara lätt att få en fisk att byta på ett drag, jigg......det är väl lika lätt som att hitta en nål i en höstack....





      /Niklas

      .................................................. .................................................. ...................

      Hej Niklas;

      Läs, memorera och följ mina Gäddfisketips nedan och du fångar många stora Gäddor i framtiden....


      Old Firehand
      Leif Engström

      https://www.fiskejournalen.se/fisken...gaddtips-del-3
      Senast ändrad av Old Firehand; 2023-04-13, 15:10.

      Kommentera


      • #13
        Kör så som jag skrev. Blanda till bollar och kasta ut där du ämnar fiska.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

        Kommentera


        • #14
          Kan inte nån vänlig själ i Gbg bjuda med ts på en fisketur så han får lite fisk :-)

          Kommentera


          • #15
            Mina tips är följande:

            - koncentrera dig på ett fiskesätt under fiskedagen dvs mete eller spinn
            - leta efter information om "dina" sjöar på nätet (t ex finns en flera sidor lång tråd här på FS om Håsjön. I sista inlägget finns också en djupkarta som visar djupkanter nära land etc)
            - stå inte stilla på samma ställe när du spinnfiskar
            - försök hitta ställen nära lite större djup, särskilt sommartid
            - håll bottenkontakt när du jiggar (Söders Sportfiske har en bra instruktionsfilm på Youtube över jiggfiske efter abborre)
            - lite överkurs som sista tips (om du har bil): skaffa en liten gummibåt eller kajak

            Kommentera


            • #16
              Nu när jag läst tråden blir jag sugen på att bjuda med Nicke ut på en tur så han får se på lite fisk.
              Visst är våra sjöar runt Gbg inga eldoradon för fiske men något borde han kunnat pilla upp tycker man.
              Från land så testa Nääsbron (Den vid slottet) vid Sävelången,testa att meta med mask eller agnfisk antingen från bron eller bryggan som är där,både gädda och abborre där,stundtals kralliga sådana...
              Annars så testa ytbeten såsom grodor nu på sommaren in mot vass och näckrosor så bör man få nån gäddsnipa.
              Delsjöarna är jag inte heller mkt för,Testa Rådasjön eller Stensjön från land.
              Det finns lite olika platser att angripa från land kolla google maps.
              Kolla även in melicas lodkartor över div olika sjöar i området så kan du planera ditt fiske.
              30 år utan en minsta abborre eller gäddpinne låter smått otroligt.
              Men som sagt jag kanske kan ta med dig ut nångång.
              Jag har båt på trailer så är ganska flexibel.
              Min fiskeblogg:
              www.marcusfiske.blogspot.se

              Kommentera


              • #17
                Vad betyder egentligen nästan ingenting. Verkligen bara dom 10cm abborrarna och nån enstaka mört?
                Inga gäddor?
                Samt hur mycket har du fiskat i 30 år? Hur många gånger ungefär alltså. Pratar vi ett par gånger per år är det ju inte helt osannolikt.

                I vilket fall som helst. Spinnare, eller skeddrag vid vilken vass som helst kommer generera lite gäddor och abborrar definitivt.
                Du sa Sävelången tex. Stå vid bron och kasta, du kommer få nån liten gädda eller abborrar på det sättet vid vassen där.

                Kåsjön, har inte den förgiftats de senaste åren, samma där, gott om fisk överlag.
                Sen vid Kåsjön har du maderna på andra sidan vägen, ganska mycket smågäddor och abborrar.

                Testa att bottenmeta med nån av de små firrarna du får upp.
                Eller flötmeta.

                Tom om man lite slentrianmässigt står med ett biltemaspö och och en icakasse med ihoprostade beten och fiska i en svenssonsjö, eller vid en badstrand i havet, får man mer fisk rent statistiskt sätt på 30 år.

                Du behöver inget ekolod och båt för att få fisk, det garanterar dig inte obegränsat med fisk heller.

                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #18
                  Ja ta med TS på en tur !

                  Kommentera


                  • #19
                    Beroende på hur mycket du fiskar samt vad du tycker är ekonomiskt försvarbart så kan jag tipsa dig om att köpa ett deeper sonar ekolod som talar om för dig som fiskar från land mycket om hur det ser ut under ytan inom kast längder från vart du står. Det råder delade meningar om kvalité på deeper sonar är, inte självka konstruktionen utan informationen som du får fram, men enligt mig så fungerar den bra och ger dig viktig info.

                    Då har du större koll på djup och så vidare.

                    Studera kartor från Google för att bilda dig uppfattning om hur sjön ser ut, ännu bättre att studera sjökort om det finns.

                    Det finns inte någon båt att hyra i dessa sjöar? Att ro ut lite, kanske hitta något sten eller ett grund?

                    Precisera vilka beten du har kört med när du kastar?

                    Är det abborre du främst skulle vilja fånga, eller är det bara napp du vill ha, så här efter 30 bast?


                    ​​​​​​Till slut vill jag gratulera dig till ett satans bra tålamod, 30 år är lika länge som jag har levt i princip, och det är fan ingen lek.

                    Bompass har vi alla, men det handlar ( i alla fall för mig) om antal timmar, och inte veckor, månader eller År!!
                    Önskar dig skitfiske till i ditt framtida fiske, och kanske du ska försöka hitta en likasinnad i närheten som du kan dela sin kunskap

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag är absolut ingen storfiskare, det kanske har blivit 4-5 gånger om året i snitt. Jag har ett 30 tal drag för tillfället.....allt ifrån spinnare, wobbler, skeddrag, jerkbait m.m.

                      Jag är inte ute efter någon speciell art direkt....men hellre en större abborre än en gädda. Skulle vilja uppleva känslan av att få napp på ett kastspö, och känslan av att veva in fångsten. Måste ju vara en helt annan grej än att lyfta upp en 10 centimeters abborre då jag metar.

                      Har varit iväg idag och fått ny lina på mina båda rullar. Köpte även nytt flöte och 3 nya drag. Skall ge mig ut ikväll eller tidigt till morgonen tänkte jag.

                      Här är dragen jag köpte idag;

                      Click image for larger version

Name:	IMG_0954.jpg
Views:	653
Size:	855,4 KB
ID:	2513502

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X