Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
    Jag är absolut ingen storfiskare, det kanske har blivit 4-5 gånger om året i snitt. Jag har ett 30 tal drag för tillfället.....allt ifrån spinnare, wobbler, skeddrag, jerkbait m.m.

    Jag är inte ute efter någon speciell art direkt....men hellre en större abborre än en gädda. Skulle vilja uppleva känslan av att få napp på ett kastspö, och känslan av att veva in fångsten. Måste ju vara en helt annan grej än att lyfta upp en 10 centimeters abborre då jag metar.

    Har varit iväg idag och fått ny lina på mina båda rullar. Köpte även nytt flöte och 3 nya drag. Skall ge mig ut ikväll eller tidigt till morgonen tänkte jag.

    Här är dragen jag köpte idag;

    Click image for larger version

Name:	IMG_0954.jpg
Views:	653
Size:	855,4 KB
ID:	2513502
    I kväll händer det!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #22
      Haha du får börja fiska i havet och köra med LRF som jag då kommer du aldrig gå hem utan att fått fisk. Skämt åsido. Jag fiskar också en hel del från land här i Göteborg och jag får heller inte alltid fisk. Jag har inte så mycket förtroende för Gula kortets sjöar om jag ska vara ärlig förutom Sävelången då kanske. Ett tips är att rikta in dig på ett FVO som inte ingår i Gula kortet och lär dig de sjöarna. Använda några olika beten när du spinnfiskar och lär dig dem.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
        Jag är absolut ingen storfiskare, det kanske har blivit 4-5 gånger om året i snitt. Jag har ett 30 tal drag för tillfället.....allt ifrån spinnare, wobbler, skeddrag, jerkbait m.m.

        Jag är inte ute efter någon speciell art direkt....men hellre en större abborre än en gädda. Skulle vilja uppleva känslan av att få napp på ett kastspö, och känslan av att veva in fångsten. Måste ju vara en helt annan grej än att lyfta upp en 10 centimeters abborre då jag metar.

        Har varit iväg idag och fått ny lina på mina båda rullar. Köpte även nytt flöte och 3 nya drag. Skall ge mig ut ikväll eller tidigt till morgonen tänkte jag.

        Här är dragen jag köpte idag;

        Click image for larger version

Name:	IMG_0954.jpg
Views:	653
Size:	855,4 KB
ID:	2513502
        De där dragen du nämner du har funkar kanon på både gädda och abborre!
        Gäller nog mest att vara på rätt plats vid rätt tid och 4-5 gånger om året är inte särskilt mkt.
        Även vi som fiskar mkt och har båt och ekolod och koll på grejerna vi har bompass.
        Jag rekommenderar om ekonomi och det fungerar med plats och förvaring att skaffa en mindre båt och lägga i någon sjö eller åtminstone skaffa en flytring eller takräckesbåt.
        Då kommer du åt så mkt mer vatten och ställen,att fiska från land så blir man väldigt begränsad och fiskar som gädda kan vara ganska stationära,därför är det bra att testa olika platser för att hitta fisken.
        Skitfiske som man säger,kör på och tillslut så släpper det
        Min fiskeblogg:
        www.marcusfiske.blogspot.se

        Kommentera


        • #24
          Rapportera hur det går! Vore fantastiskt att höra om din första fisk på spinn!

          Har inte så mycket att tillägga som inte redan sagts i tråden. Landfiskar en del själv och det kan vara lite klurigt tidvis. Du kan testa att köra något vasskyddat bete, gärna rapala minnow spoon, och kasta längsmed strandlinjen där det växer näckrosor/glesvass/annan vegetation. Kasta veva kasta veva

          Kommentera


          • #25
            Då vart jag hemma efter att ha varit ute och fiskat i ca 5 timmar, och det var helt dött idag. Inget på kastspöt givetvis, men inte heller på metet. Inte ens en liten luftbubbla på vattenytan. Testade att mäska för första gången någonsin, men det lockade bara till sig ett gäng med änder ;-)

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
              Då vart jag hemma efter att ha varit ute och fiskat i ca 5 timmar, och det var helt dött idag. Inget på kastspöt givetvis, men inte heller på metet. Inte ens en liten luftbubbla på vattenytan. Testade att mäska för första gången någonsin, men det lockade bara till sig ett gäng med änder ;-)
              Hur fiskade du? dvs med vilka beten och på vilka djup ca? dragen du har är det inget fel på utan jag tror du har oflyt och/eller är på fel plats...
              Testa de vattnen o ställena jag skrev innan i tråden såsom Sävelången och Råda och Stensjön.
              Testa med ytgående grodbeten in mot näckrosor och vegetation det brukar alltid ge nån gäddsnipa.
              Min fiskeblogg:
              www.marcusfiske.blogspot.se

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg

                Hur fiskade du? dvs med vilka beten och på vilka djup ca? dragen du har är det inget fel på utan jag tror du har oflyt och/eller är på fel plats...
                Testa de vattnen o ställena jag skrev innan i tråden såsom Sävelången och Råda och Stensjön.
                Testa med ytgående grodbeten in mot näckrosor och vegetation det brukar alltid ge nån gäddsnipa.
                Metade med mask, och det var inte speciellt djupt....2 meter kanske. Kastade med en vibrax spinnare. Stod i en vik med näckrosor och lite vass. Kändes som ett bra ställe, men det fanns helt enkelt ingen fisk i den viken idag. Ser man inget liv alls, och ingenting på metet ens.....ja då är det helt enkelt dött. Får ta nya tag.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg

                  Jag trodde det var tvärtom......att fisken håller sig på djupare vatten då det är kallt ute, och kommer upp mer mot ytan då det är varmt väder? Men jag brukar testa lite olika metoder varje gång jag är ute. Rätt sjö.....jadu, jag har varit vid lite olika sjöar runt omkring Göteborg där jag bor.....där det skall finnas gott om både gädda abborre och annat.

                  Jag har full förståelse för att det inte är optimalt att stå på ett och samma ställe, utan att man då får ha lite tur att det finns fisk just där......men samtidigt kan jag ju tycka att man skulle kunna få ha lite tur nån gång på 30 år.

                  Jag har nog aldrig varit ute och fiskat dagtid, utan det har enbart varit tidiga mornar eller fram åt kvällen.

                  Alla klipp man tittar på via Youtube......där använder ju sig alla av båt och ekolod, där man kan leta upp exakt vart fisken står.....och då är det väl kanske inte så konstigt att man får napp på var och varannat kast.

                  Har ingen aning om hur andra lyckas som fiskar ifrån land......domm kanske har det lika hoppöst som jag.....så det kanske är som det skall vara..
                  Fiskar själv mycket från land ex gäddan befinner sig helst på djupare vatten under sommaren. Tidig morgon sen kväll då kan det hända den går in på grundare partier och jagar betesfisk men helst står den och trycker på djupbranterna under den varma årstiden. Våren försommaren och hösten är något lättare då gäddan är inne på grunt vatten. Gäddan går på jakt efter lekande fisk som ex mört abborre brax under våren.

                  Kommentera


                  • #29
                    Hur ser din meteutrustning ut?
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera


                    • #30
                      Vilken sjö var du vid det senaste passet? Om det var Delsjöarna så är jag inte förvånad att du nollade . Delsjöarna är riktigt bra pimpelsjöar på vintern medans landfisket sommartid har blivit riktigt öken de senaste åren. Vi i PSK har kört några klassdrag där de senaste åren och stått på den långa gångbron längs den västra sidan av St.Delsjön och när vi mäskat har barnen fått en hel del fisk, framförallt mört men även någon abborre. Nordre Älv vid Kungälv brukar leverera 4-5 arter när vi fiskar "kulor"". Antar att du jobbar under veckorna annars är du välkommen på de fiskekulor som jag och Charlie Malmgren arrangerar för pensionärer och övriga daglediga ett antal torsdagar. Uppehåll nu under sommaren men vi drar igång i slutet av augusti- början av september med en kula i Nordre Älv och fortsätter därefter med kustkulor på Marstrand och om vi får isvinter så blir det pimpelkulor.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 302 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 314 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X