Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
    Det nappar finfint. Tyvärr men det där med att ”det inte nappar” är oftast en ursäkt. Du borde verkligen bestämma dig för att satsa på antingen metet eller spinnfisket. Om du väldigt gärna vill få fisk på spinnfiske så hyr en båt i Delsjön och stick ut och testa diverse ställen.
    Vadå ursäkt? antingen så nappar det väl eller så nappar det inte. Och varför skulle man inte kunna meta och kasta om varannat? Varför skulle det vara större chans att få fisk om man bara metar eller bara kastar? :-/

    Jag kastar till största delen, men efter en stund så vill jag gärna kroka på en mask och kasta i.....ta en kop kaffe och bara softa lite. Sedan kan jag låta det ligga i medan jag fortsätter att kasta, och samtidigt hålla ett öga på flötet. Skulle vilja säga att jag har dubbelt så stor chans att få något på det sättet.

    Kommentera


    • #52
      Om du fiskat i 30 år utan att få fisk då fiskar du i fel vatten, spelar ingen roll hur djupt du gräver efter olja, finns de ingen olja att hitta där du gräver så får du gräva tills fan löser av dig. Åk till en sjö som du vet att andra fått fisk i, åk ut till kusten med ett haspelspö och lite skeddrag så ska du se att de nappar.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
        Om du fiskat i 30 år utan att få fisk då fiskar du i fel vatten, spelar ingen roll hur djupt du gräver efter olja, finns de ingen olja att hitta där du gräver så får du gräva tills fan löser av dig. Åk till en sjö som du vet att andra fått fisk i, åk ut till kusten med ett haspelspö och lite skeddrag så ska du se att de nappar.
        Jag fiskar i sjöar som andra har tipsat om, och framförallt där det skall finnas gott om abborre, som jag är mest sugen på att få en modell större utav. Idag var jag som sagt i Göta Älv, där det skall finnas mycket abborre....men även massvis av andra sorter så som gädda, lax, öring, mört, braxen, id, färna, gärs, löja, björkna, gös, sutare, karp med mera.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg

          Jag fiskar i sjöar som andra har tipsat om, och framförallt där det skall finnas gott om abborre, som jag är mest sugen på att få en modell större utav. Idag var jag som sagt i Göta Älv, där det skall finnas mycket abborre....men även massvis av andra sorter så som gädda, lax, öring, mört, braxen, id, färna, gärs, löja, björkna, gös, sutare, karp med mera.
          Göta älv är jävligt lurig och tjurig, du kan exempelvis hitta ett ställe som vid ett snabbt öga ser ut och skulle kunna vara ett fint ställe att fiska på, men, kollar du noga på hur vattnet flyter och hur vasstråna rör sig då ser du att det är ganska strömt där och då kan du stå där å fiska tills du blir pensionär utan att få nåt därför att fisken du letar efter står 175meter uppströms i bakvattnet lr 27meter nedströms i djuphålan efter kröken och dom ställena kommer du troligtvis inte åt från land. Så ska du fiska där med framgång behöver du båt lr kajak.

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
            Jag missade ju totalt att skriva att jag fick bottennapp också. Och det otroliga var att när jag vevade in så fick jag inte bara med mig någon gren, utan också hela 5 stycken andra drag, förutom mitt egna!


            Bottennära ger ofta resultat!

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
              Om du fiskat i 30 år utan att få fisk då fiskar du i fel vatten, spelar ingen roll hur djupt du gräver efter olja, finns de ingen olja att hitta där du gräver så får du gräva tills fan löser av dig. Åk till en sjö som du vet att andra fått fisk i, åk ut till kusten med ett haspelspö och lite skeddrag så ska du se att de nappar.
              Håller med, byt ut masken å majsen mot räka å blåmussla och köp några viking herring lr liknande och åk ut till kusten, du kommer att få fisk där.

              Kommentera


              • #57
                Tråden ligger under "ljugarbänken" ;-)

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg

                  Vadå ursäkt? antingen så nappar det väl eller så nappar det inte. Och varför skulle man inte kunna meta och kasta om varannat? Varför skulle det vara större chans att få fisk om man bara metar eller bara kastar? :-/

                  Jag kastar till största delen, men efter en stund så vill jag gärna kroka på en mask och kasta i.....ta en kop kaffe och bara softa lite. Sedan kan jag låta det ligga i medan jag fortsätter att kasta, och samtidigt hålla ett öga på flötet. Skulle vilja säga att jag har dubbelt så stor chans att få något på det sättet.
                  Ja, man kan resonera som så att antingen nappar det eller så nappar det inte. Men det finns oftast en hel del man kan göra för att öka sannolikheten till fisk. Att jag, och flera andra, råder dig att fokusera på en typ av fiske är för att du kommer bli duktigare på metoden om du ägnar allt fokus på den. Du får göra som du vill. Men låt säga att du skulle fokusera helt på spinnfisket ett tag och försöka lära av dina bompass och råden du får här så skulle du förbättra dina chanser till fisk avsevärt. Vi är ju några som vid det här laget tagit upp var du fiskar. Det är inga lätta vatten. Och som det mycket tydliga exemplet med Göta älv ovan säger, älven är väldigt svårbemästrad från land.
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

                  Kommentera


                  • #59
                    Att åka ut till havet och fiska är väl något jag har funderat på ibland, men det är inget som lockar alls på samma sätt som att fiska i en insjö. Jag gillar lugnet och den spegelblanka vattenytan vid en sjö. Inte en massa blåst och vågor. Jag skrev ju i mitt första inlägg att jag alltid har känt att det är lika stor chans att få en fisk på kastspö som att hitta en nål i en höstack....och det verkar ju faktiskt vara så av att läsa era kommentarer.....att det är väldigt svårt om man inte har båt, så jag antar att allt är som det skall vara. Det är lika stor chans att få något på kastspö ifrån land som det är att vinna storvinsten på lotto ;-)

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
                      Att åka ut till havet och fiska är väl något jag har funderat på ibland, men det är inget som lockar alls på samma sätt som att fiska i en insjö. Jag gillar lugnet och den spegelblanka vattenytan vid en sjö. Inte en massa blåst och vågor. Jag skrev ju i mitt första inlägg att jag alltid har känt att det är lika stor chans att få en fisk på kastspö som att hitta en nål i en höstack....och det verkar ju faktiskt vara så av att läsa era kommentarer.....att det är väldigt svårt om man inte har båt, så jag antar att allt är som det skall vara. Det är lika stor chans att få något på kastspö ifrån land som det är att vinna storvinsten på lotto ;-)
                      Nu under sommaren så är det svårt för fisken samlas på platser som är svåra att nå från land. Ett tips är då att fiska i skymning eller gryning när fiskarna fortfarande befinner sig inne på grundvattnet.

                      Men att det skulle vara som en nål i en höstack är inte riktigt sant. Jag fiskar omkring en dag i veckan i snitt (ofta mer) och hade mitt första bompass senaste året för två dagar sedan (fiskade bara någon timme). Tycker att bara man hela tiden varierar sitt fiske tills det hugger och funderar på varför det inte hugger just nu så får man alltid upp något litet tillslut. Vissa dagar blir det 20 gäddor, andra blir det 1 men något kommer alltid tillslut.

                      Nu har du kanske skrivit det tidigare i tråden men vilka sjöar brukar du fiska och vilka områden i dessa sjöar? Om du tar fram google maps, tar en bild på sjön och sedan markerar områdena du står på och vilka tider på året du brukar fiska så kan jag/vi nog berätta om du gör rätt (troligen inte eftersom napp uteblir) och vad du gör fel samt vart du kan fiska istället.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X