Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Måste väl vara här vi menar allihopa?
    Stämmer!
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

    Kommentera


    • Från strand är, bortsett från systematik (kolla prognoser, testa av djup med sänke, avverka hela platsen i en vid båge, fastna inte på en plats eller på ett drag om det inte hugger), distans och långsam presentation kung eftersom du ofta vill ut på djupt vatten och befinna dig där mer än ett par sekunder per kast. Så istället för 7-fotsspö, välj ett 9-fotsspö. Istället för multi, kör på haspel. Istället för en 1000, 2000 eller 3000 -rulle, ta en 4000 med lång spole och bred diameter. Istället för 0.30 mm mono, kör på en 0.12-0.20 Fireline Ultra med en tunn 0.25 mm ledare i fluoro. Och lägg på några gram på draget. Om du fiskar öring på en 7g Lill-öring/Toby exempelvis, så gå upp till 10g (var försiktig med detta dock eftersom du inte heller vill fiska på för stora drag om du fiskar öring eller småabborrar). Allt det här gör skillnad. Rullen och spöt ger kanske 20%-30% extra kastlängd, men sen har du 20%-30% extra kastlängd på den tunnare linan och ytterligare några % på de extra grammen osv och plötsligt så kan du presentera där båtfiskare presenterar (bortsett från de allra djupaste vattnen, givetvis).

      Och när du väl är där ute så presenterar du långsamt. Långsamt flytande/hängande jerkbaits såsom 9 cm Rapala Orginal och Ripstop, bottenbetande jiggar som 9 cm Westin ShadTeez och HollowTeez, poppers och grodor är bättre än skeddrag och spinnare eftersom dom tillåter dig att stanna längre i din zon och gör fisket från strand överlag mer njutbart. Bombarda, bottenmete och kastmete fyller samma funktion även om det kanske inte är lika roligt. Rullens utväxling spelar också roll. Lägre utväxling kan kännas tråkigt när man måste veva in mycket lina och det är inte lika responsivt, men den håller dig ifrån att ta in betet för snabbt och ger mer fisk för alla utom de allra duktigaste. Är dessutom mycket mjukare och känsligare i gången vilket inte är helt oviktigt i strandfiske där samspelet med rullen i mångt och mycket dominerar fisket.

      Så det är mina enkla tips. Ta dig ut långt och stanna där länge. Det största problemet i den här typen av diskussioner, som jag upplever det, är att tipsen ofta domineras av flytfjollor medans behoven och förutsättningarna för strandfiskare eller helt annorlunda. Lägg på elementet "jänkare" som alla tycks fiska med "a million pound test" och plötsligt så står du där med en multirulle och tvåtonslina och betar av strandkanten med en spinnare. Du hittar ett ställe där det blir djupt hyfsat tidigt och oj, det råkar stå ett par firrar där också, och nu har du ditt "hemliga fiskeställe". Och liksom... det funkar bara inte...

      Kommentera


      • Testa att byta vatten, kanske hyra en liten roddbåt. Jag satsar 90% av mitt fiske efter abborre numera, får lite gädda o gös också.

        I min lokala sjö kan jag en dålig dag kanske få 2småskitar. En bra dag så kan det vara 20-30hyffsade borrar. Oftast mellan 5-10st och någon gädda eller gös.

        Men så har jag också en liten plasteka i en sjö uppe i nordvärmland som jag besöker 1-2ggr per år. För några år sedan var allt sämre än 30st abborrar från 3-4hg och uppåt ett misslyckande. Nu verkar det vara generationsskifte i sjön, svårt o hitta dom storlekarna. Men när man hittar stimmen så är det säkert 10-15st på varje plats och ett antal sporadiska enstöringar.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
          Det var någon som rekommenderade Rådasjön......har minne av att jag har varit där och försökt hitta något ställe att stå på, utan att lyckas. Verkar ju finnas mycket med bryggor runt sjön, men det är väl som vanligt privatägda bryggor där folk har sina båtar, eller badbryggor. Jag är gärna sån att jag vill komma undan någonstans, utan att känna att jag tränger mig på eller stör på något sätt. Någon runt Göteborg som läser denna tråden och har något tips på vart man kan stå vid Rådasjön?
          Längst in i delen mot Mölnlycke...där ån mynnar ut i sjön finns en brygga som ligger parallelt med vattnet,tror det har varit nån båtklubb som haft sina lokaler där.
          Har sett folk som fiskat där och fått både smågös och abborre där så testa där!
          Hur har fisket går i övrigt sista delen av sommaren?
          Min fiskeblogg:
          www.marcusfiske.blogspot.se

          Kommentera


          • Hur gick det sen? Åkte du ut och fiskade med någon från siten?
            Fick du någon fisk?

            Kommentera


            • Lider verkligen med trådskaparen och hans öde gällande fisket, och önskar vederbörande stort lycka till med fisket framöver.

              Komiken i tråden är dock underbar, TS lägger sig vinn om att beskriva sina olika taktiker, beten etc. Säkert ligger det år av tankar och funderingar bakom tråden, som i sig nog tagit en del tid i anspråk att författa. Allt med förhoppningen om benägen hjälp från forummedlemmar, vilket också sker.
              Som förste hjälpare i nöden rycker holden ut med ett kort och sant tips som i sammanhanget är helt obetalbart!
              Senast ändrad av Piscantur stercore; 2021-01-29, 08:54.

              Kommentera


              • Snart 4 år sedan jag skapade denna tråden, och nej, jag har fortfarande inte fått någon fisk. Har åter igen fastnat i att titta på massa klipp på Youtube.....både svenska och utländska.....där dom drar upp fisk efter fisk efter fisk......och många gånger väldigt stora sådana också. Jag fattar faktiskt ingenting. Jag har sett hur många klipp som helst där dom åker ut och kastar sitt första kast, och får fisk med en gång.....och sedan bara fortsätter att dra upp fisk efter fisk. Själv åker jag ut och kastar och kastar i flera timmar, om och om igen, i flera år, utan att få ett litet hugg ens......utan det enda jag får är bottennapp. Det känns bara så overkligt.

                Nu har jag köpt en massa ny utrustning (precis som att det kommer hjälpa).....nya spön, nya rullar.....mängder med drag, jiggar, krokar, sänken m.m. Förmodligen bortkastade pengar......men jag vill verkligen kunna få någonting. Har väl fiskat i ca 35 år nu med NOLL fiskar på kastspö, och kanske som störst en 150 grams abborre på metspö, och någon enstaka mört.

                Kommentera


                • Uppe tidigt, ska du fiska? Detta låter nästan lite osannolikt. Men om detta är sant så vore det bästa om du följde med någon som får fisk.

                  Men tipset som holden skrev för snart 4 år sen gäller ju ännu. Om jag fiskade i min bästa sjö på fel ställe skulle jag få noll fiskar. På rätt ställe kan jag dra 4 abborrar över kilot på 15 minuter.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
                    Snart 4 år sedan jag skapade denna tråden, och nej, jag har fortfarande inte fått någon fisk. Har åter igen fastnat i att titta på massa klipp på Youtube.....både svenska och utländska.....där dom drar upp fisk efter fisk efter fisk......och många gånger väldigt stora sådana också. Jag fattar faktiskt ingenting. Jag har sett hur många klipp som helst där dom åker ut och kastar sitt första kast, och får fisk med en gång.....och sedan bara fortsätter att dra upp fisk efter fisk. Själv åker jag ut och kastar och kastar i flera timmar, om och om igen, i flera år, utan att få ett litet hugg ens......utan det enda jag får är bottennapp. Det känns bara så overkligt.

                    Nu har jag köpt en massa ny utrustning (precis som att det kommer hjälpa).....nya spön, nya rullar.....mängder med drag, jiggar, krokar, sänken m.m. Förmodligen bortkastade pengar......men jag vill verkligen kunna få någonting. Har väl fiskat i ca 35 år nu med NOLL fiskar på kastspö, och kanske som störst en 150 grams abborre på metspö, och någon enstaka mört.

                    Lokal info är guld värt, försök att hitta någon/några andra som fiskar i samma vatten som kan visa dig vad som funkar i ditt vatten.
                    Eller boka en guide om det finns, det kan vara väldigt lärorikt & kul att köra med guide.

                    På Facebook finns många grupper ofta för lokala områden

                    När du väl har börjat förstå dina vatten då kommer det att lossna

                    Skitfiske

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                      Uppe tidigt, ska du fiska? Detta låter nästan lite osannolikt. Men om detta är sant så vore det bästa om du följde med någon som får fisk.

                      Men tipset som holden skrev för snart 4 år sen gäller ju ännu. Om jag fiskade i min bästa sjö på fel ställe skulle jag få noll fiskar. På rätt ställe kan jag dra 4 abborrar över kilot på 15 minuter.
                      Nej, jag hade jobbat och skulle strax gå och lägga mig. Rätt ställe ja......verkar som jag har varit på fel ställe hela mitt liv, otroligt nog. Jag räknar inte med att stå och dra upp fisk efter fisk så som dom gör i dom här klippen. Dom har förmodligen letat upp fisken med båt och ekolod, vilket jag så sett kan tycka är att fuska lite. Men om dom drar upp 50 fisk så skulle man ju kunna tycka att jag kunde få EN fisk....åtminstone nån gång ibland.

                      Det är en annan kille på Youtube som jag följer, som gillar att campa och ge sig ut med sin kajak. Han har oftast med sig ett enkelt spö bara med wacky worm bara......en liten gummimask som han trär en krok igenom och bara kastar ut och låter sjunka till botten.......och han får också upp en fisk på varenda kast nästan. Det är ju nästan som om det vore trickfilmat.....för hur är det MÖJLIGT? Han måste ju ha flera tusentals fiskar runt omkring sig varje gång han gör ett kast. Och varje gång jag har gjort ett kast under 35 år, så har det varit helt dött!

                      Är det mer fisk i sjöarna i USA och Kanada än här i Sverige? Och större fisk också? Verkar ju som att dom mest drar upp fisk på minst 1kg, och bland till och med Abborrar på över 10kg.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 315 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X