En nybörjares story - mitt första napp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En nybörjares story - mitt första napp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En nybörjares story - mitt första napp

    Jag vill dela med mig av min historie om mitt första napp. Så mycket jobb för en simpel fisk! För er inbitna är detta vardagsmat med napp, men ack så stort för mig

    När jag var liten testade jag på att fiska lite halvt oinspirerat med något dåligt kastspö vi hade på vår sommarstuga. Jag fick aldrig något napp, då jag för det mesta bara kastade rakt ut i vattnet. Jag hade en kompis på den tiden som var inbiten fiskare redan då, och som berättade sina små knep och tricks om var och hur man skall fiska (”man skall fiska vid vassen!”). Jag var ofta med honom till fiskebutiken för att handla grejer, men av någon anledning skaffade jag aldrig själv någon utrustning eller ens följde med honom på fisketur, trots intresse. Allt vad gäller fiske föll så småningom i glömska och kontakten med denna kompis är sedan länge borta.

    Av någon anledning kom jag att tänka på allt detta för någon månad sen, nu nästan 30 år senare. Ju mer jag tänkte desto mer sugen blev jag, så med sommarsemestern på inkommande bestämde jag att detta skall bli grejen med årets semester: fixa mitt första napp! Med kastspö alltså, på mete har jag fått napp flera gånger. Jag började läsa på väldigt mycket, och insåg att det sedan 90-talet inte har förändrats så oerhört mycket, samma grejer är i princip aktuella nu som då. Jag traskade iväg till Söder Sportfiske och bad dem slänga ihop ett paket passande för en nybörjare, till en rimlig slant. Det blev ett set från Daiwa, 8fot 10-40g samt lite diverse krims krams i form av beten och jiggskallar m.m. Just den här biten, att inhandla beten osv tycker jag är sjukt kul, så jag har redan köpt på mig kanske lite för mycket saker...jag råkade dessutom hamna på en fiske-outlet med 20procent rabatt på häromveckan, så jag är ”well-equipped” kan man säga...innan jag ens åkt på en första fisketur

    Så var semestern inkommen och jag drog iväg till vår sommarstuga som ligger i Ålands skärgård. Vi har tillgång till ett lagom stort fiskevatten, där min farsa brukar nätfiska och få en del fisk, främst abborre och skitfisk som mört och braxen (men häromdagen drog han upp två fina öringar). Jag började med att testkasta mitt nya spö. Jag har aldrig kastat med haspelrulle innan, så det var inte helt enkelt att förstå sig på till en början. Men jag fick grej på det rätt snabbt. Och på första riktiga kastet, från land vid en liten udde på vår tomt, hände följande: inget napp, men väl en liten mini-gädda som följer med ända upp till strandkanten! ”Shit, detta kommer ju bli hur bra som helst” tänkte jag. På första kastet! Denna lilla gädda följde med upp ett par gånger till, utan att nappa. Därefter såg jag den aldrig igen. Vad gör väl det, nu är det på gång iaf, dessutom var den för liten för att ta upp. Men jag fick den på film, så jag kunde visa mina kompisar som annars inte skulle trott på mig Men därefter var det helt jävla dött...totalt dött. I flera dagar. Jag prövade morgon som kväll, åkte ut med båten, kollade sjökortet efter bra platser, om och om igen utan resultat. Jag vet inte hur många timmar jag spenderade på att försöka. Fel säsong? Finns ingen fisk här? En kunnig fiskare kanske hade lyckats bättre än mig? Men hur?

    Jag hade dock en liten vass jag tyckte verkade intressant, där jag prövat stå tidig förmiddag utan resultat. Jag ville gärna pröva detta ställe igen vid en annan tidpunkt, så dag nummer 6 åkte jag dit på kvällen. Jag var så inställd på att inget skulle hända denna kväll heller så jag tog inte med mig håv, tång el något...
    Jag började arbeta av vassen systematiskt från väster till öster. Inget resultat, förutom en massa bottennapp i undervattensdjungeln som växer där. Klockan började bli mycket och jag började tänka på att det kanske skulle vara fint att ro hemåt och ta en öl till solnedgången. Vid vassens östra del, nästan där den tog slut, riktade jag in det jag tänkte skulle bli det sista eller ett av de sista kasten innan jag började ta mig hemåt. Jag satte på en liten wobbler, en Scout Twitch 14g i färgen ”hot coward” och drog iväg den mot vassen. Precis där den landade såg jag något i vattnet jag inte sett innan, det var något som blänkte till lite snabbt på ett sätt jag inte kan förklara. Detta satte igång adrenalinet, så jag blev fokuserad. När jag vevat in draget halvvägs och inget hänt började jag släppa på spänningen och tänkte att det var nog falskt alarm. Men, helt plötsligt så bara sade det PANG! Och det plaskade och sprättade till i vattnet! Shit! Napp!!! Grundkurs i adrenalin började här.. Jag blev så paff, skakig, lycklig, allt på samma gång. Jag tror jag skrek, sjöng och skrattade samtidigt, så glad jag blev. Sen började jag fundera på hur jag skulle lösa denna situation nu, när jag inte tagit med mig några verktyg alls...det visade sig vara en gädda jag fått på kroken, som fastnat i båda krokar. Jag lyckades ta ombord den med händerna, och insåg att jag helt enkelt fick ta mig hemåt för att kunna få bort krokarna då den sprattlade så mycket. Lesson learned: ha alltid med verktyg. Det var ingen stor gädda, 1,7kg. Men min första! Iom att det var min första så kunde jag väl ändå ta tillvara på den. Så nu ligger den i tjejens systers frys i väntan på att tillagas.

    Det var jääävligt mycket jobb för ett enda napp. Men det var det värt! Detta är nu två veckor sedan och jag lever fortfarande på känslan från nappet Jag har försökt efter detta också, utan resultat dock. Jag köpte sportfiskekortet och har prövat Lillsjön i Bromma samt Trekanten i Liljeholmen. Men man vet ju liksom aldrig, det är ändå lika spännande innan man skall börja. Jag får snart lite mer semester och skall då ner till Småland och testa fiska där i två sjöar. Sen åker jag till stugan på Åland och fortsätter fiska vassen där jag fick mitt första napp. Förmodligen har jag skaffat mig ett intresse som kommer hålla i sig. Jag har otroligt mycket att lära, vilket känns kul och inspirerande. Det skall bli kul att testa höstfisket, som alla säger är så bra. Kanske det hugger bättre vid min stuga på hösten än vad det gör nu? Vi får väl se!


    Jag passar på att slänga iväg några frågor på samma gång, då detta är ett diskussionsforum:
    - först och främst, är sommaren en dålig tid att börja lära sig fiska på?
    - Vad tror ni, är det dåligt med fisk vid min sommarstuga eller är det fel på mina metoder? Med nät får vi ju fisk...de finns ju där någonstans.
    - Någon annan som testat fiska i sportfiskekortets sjöar i Stockholm som har tips om bra sjö där det nappar bra?

    Med vänlig hälsning från en biten nybörjare!

  • #2
    Skön läsning!

    Till en början får vi nog alla se oss själva som blinda hönor... och även när vi börjar se kan det gå dagar utan fisk på kroken... det är lite av ett lotteri där vi möjligtvis kan lära oss i vilket lottstånd det ger mest utdelning.

    Jag har inte fiskat i annat än Mälaren när det handlar om Stockholm och där är båt en klar fördel.

    lycka till med ditt nya beroende!

    Kommentera


    • #3
      Härlig läsning! Fiske är så förbaskat kul när man kan glädjas åt all fisk. Ska försöka ge lite återkoppling gällande dina frågor:

      Jag passar på att slänga iväg några frågor på samma gång, då detta är ett diskussionsforum:
      - först och främst, är sommaren en dålig tid att börja lära sig fiska på?

      Nej sommaren är utmärkt. Mången fisk är aktiv på sommaren även om det under perioder kan upplevas dött. Testa dig fram under morgon, dagtid och kväll. Kanske märker du till slut att en period tenderar att leverera mer. Testa att fiska även på ställen som inte är så grunda (ex. vasskant) och låt en jigg studsa längs med botten. Pröva dig fram och variera dig.
      - Vad tror ni, är det dåligt med fisk vid min sommarstuga eller är det fel på mina metoder? Med nät får vi ju fisk...de finns ju där någonstans.
      Jag tror inte att det är dåligt med fisk men det är inte alltid lätt att fånga fisk. Dessutom skrev du att det i nätet fastnar skitfisk (braxen och mört) och de arterna tar du inte på spinnfiske. Jag kan inte Åland men gissar att du där har chans på gädda, abborre och öring på ditt spinnfiske. Kanske finns gös? Det du behöver göra är att variera VAR du fiskar och HUR du fiskar. Jigg är grymt användbart för att fiska lite djupare vid ex. grynnor och så. Testa gärna att dra en wobbler med dragrodd på kvällen med.
      - Någon annan som testat fiska i sportfiskekortets sjöar i Stockholm som har tips om bra sjö där det nappar bra?
      Tyvärr inga tips här. Bor i Göteborg. Men min erfarenhet härifrån är att centrala och väldigt lättillgängliga vatten sällan är värt att lägga tid på. Huruvida det beror på tjuvfiske eller andra faktorer kan man bara gissa sig till.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

      Kommentera


      • #4
        Stort grattis och lika stort tack för skön läsning!

        Kommentera


        • #5
          Underbar text!

          Jag har fiskat i ett antal av sjöarna i söderort. Tänker du på någon särskild?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
            Härlig läsning! Fiske är så förbaskat kul när man kan glädjas åt all fisk. Ska försöka ge lite återkoppling gällande dina frågor:

            Jag passar på att slänga iväg några frågor på samma gång, då detta är ett diskussionsforum:
            - först och främst, är sommaren en dålig tid att börja lära sig fiska på?

            Nej sommaren är utmärkt. Mången fisk är aktiv på sommaren även om det under perioder kan upplevas dött. Testa dig fram under morgon, dagtid och kväll. Kanske märker du till slut att en period tenderar att leverera mer. Testa att fiska även på ställen som inte är så grunda (ex. vasskant) och låt en jigg studsa längs med botten. Pröva dig fram och variera dig.
            - Vad tror ni, är det dåligt med fisk vid min sommarstuga eller är det fel på mina metoder? Med nät får vi ju fisk...de finns ju där någonstans.
            Jag tror inte att det är dåligt med fisk men det är inte alltid lätt att fånga fisk. Dessutom skrev du att det i nätet fastnar skitfisk (braxen och mört) och de arterna tar du inte på spinnfiske. Jag kan inte Åland men gissar att du där har chans på gädda, abborre och öring på ditt spinnfiske. Kanske finns gös? Det du behöver göra är att variera VAR du fiskar och HUR du fiskar. Jigg är grymt användbart för att fiska lite djupare vid ex. grynnor och så. Testa gärna att dra en wobbler med dragrodd på kvällen med.
            - Någon annan som testat fiska i sportfiskekortets sjöar i Stockholm som har tips om bra sjö där det nappar bra?
            Tyvärr inga tips här. Bor i Göteborg. Men min erfarenhet härifrån är att centrala och väldigt lättillgängliga vatten sällan är värt att lägga tid på. Huruvida det beror på tjuvfiske eller andra faktorer kan man bara gissa sig till.
            Jag har testat lite med jiggar. Jag tycker dock det är lite knepigt med själva tekniken. Har kollat lite videos på youtube osv. Jag har dock inte riktigt fått klart för mig hur man skall använda dem. Skall man rycka dem upp och ner och studsa i botten varje gång? Och alla dessa bottennapp...blev av med två stycken igår. Hur handskas man med dem? Svårt att känna skillnad på hugg och bottennapp också. Jag testade igår, jigg resultatlöst men kanske jag hade små hugg, vet ej om det var bottennapp. För så fort jag bytte till en spinnare fick jag abborre.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
              Underbar text!

              Jag har fiskat i ett antal av sjöarna i söderort. Tänker du på någon särskild?
              Var det någon som du tyckte var bättre än en annan? Någon du tyckte funkade bra att fiska från land? Jag tänker inte på någon särskild, det finns ju så många sjöar man aldrig har hört talas om innan. Jag har iaf tänkt testa de lite större, som Magelungen och Orlången. Kanske någon annan lättillgänglig, där det funkar ok att fiska från land.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
                Var det någon som du tyckte var bättre än en annan? Någon du tyckte funkade bra att fiska från land? Jag tänker inte på någon särskild, det finns ju så många sjöar man aldrig har hört talas om innan. Jag har iaf tänkt testa de lite större, som Magelungen och Orlången. Kanske någon annan lättillgänglig, där det funkar ok att fiska från land.
                Jag fiskar bara från land så alla ”recensioner” baseras på det. Jag har varit vid olika många gånger vid respektive sjö dessutom.

                Källtorpssjön - Lätt fiska från land. Fått gädda och abborre men det är glest mellan huggen. Ingen storlek att tala om på varesig gädda eller borre.

                Flaten - Går att fiska vid badplatsen. Fått gädda och haft ytterligare någon efter betet. Ska finnas stor borre i sjön men på många ställen är det väldigt igenvuxet.

                Ältasjön - Inte fått något på 2-3 besök.

                Getaren - Vid Lida friluftsgård. Fått mycket abborre och gädda. Vackert och inget fisketryck att tala om.

                Albysjön - Ska finnas en hel del fisk men här behövs nog båt. Kammat noll.

                Tyresö-Flaten - Vackert ställe. Fått borre och det finns nog en del fisk här. Bara testat två ggr.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg

                  Jag har testat lite med jiggar. Jag tycker dock det är lite knepigt med själva tekniken. Har kollat lite videos på youtube osv. Jag har dock inte riktigt fått klart för mig hur man skall använda dem. Skall man rycka dem upp och ner och studsa i botten varje gång? Och alla dessa bottennapp...blev av med två stycken igår. Hur handskas man med dem? Svårt att känna skillnad på hugg och bottennapp också. Jag testade igår, jigg resultatlöst men kanske jag hade små hugg, vet ej om det var bottennapp. För så fort jag bytte till en spinnare fick jag abborre.
                  Jigg är ett bete som erbjuder mängder med möjligheter. Är botten besvärlig och man fastnar mycket finns det alternativa metoder att pröva. Där kan säkert andra forummedlemmar hjälpa dig bättre vad gäller texas- och carolina-riggar eller andra sätt som är lämpliga. Jag brukar kort och gott undvika att fiska på ställen där jag tappat flera beten. Kanske kan dropshot vara något för ditt ställe? Läs på lite om metoden.

                  Jag skulle säga att det är ganska enkelt att känna skillnad mellan ett bottennapp eller fisk men utrustningen man använder avgör också en del vad gäller känsla. Väldigt grovt spö och grov lina görmedlar kanske inte ett abborrhugg optimalt.
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

                  Kommentera


                  • #10
                    Håller med en föregående talare. Låt inte bottennapp hindra dig fullt ut. Vid "stökig" botten börjar jag inte med mina dyraste tackel/beten.

                    När jag fiskar med jigg i steniga vatten som ger frekventa bottennapp så försöker jag hålla betet strax ovan botten genom att börja veva hem betet precis innan det går i botten och genom att anpassa vikten på jiggskallen, givet djup och den önskade fart jag vill ha. Utöver det så kan du i vatten med vegetation, bråte, rigga jiggen "weedless" med en wide-gap krok kompletterat med t ex en texas/Carolinarigg eller en link-head skalle... googla det.

                    Förenklat kan man säga att bottennapp är en viss indikation på att du fiskar på rätt ställe... en jigg som aldrig fastnar i struktur (vegetation, sten, träd) fiskar ofta för högt i vattnet eller i en "steril" öken/sandbotten... där står det sällan fisk... med vissa undantag... Rätt bete strax ovan vegetation eller annan struktur kan locka upp fisken att ta betet...
                    Senast ändrad av anteman; 2019-07-10, 20:43.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X