Vadare till flytring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare till flytring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vadare till flytring?

    Hej! Har precis köpt min första flytring, blev en Fish Cat 4, har testsuttit ute på vattnet i badbrallor, kändes bra, men vilka vadare skulle rekomenderas till detta? Kommer användas ca 1 vecka/år på semestern, annars fiskar jag från min quintrex 390 men går ej i småsjöar/tjärn i norrland, funkar ett par billiga vadare med inbyggda stövlar eller behöver man något mer avancerat?.. helst vill jag inte lägga en förmögenhet då det kommer användas så lite.. slits vadarna lika mycket i från flytringen som om man bara går längst kuster å vadar?

  • #2
    https://www.xxl.se/litepro-wader-vad...161044_1_style

    är detta bara skräp?

    Kommentera


    • #3
      Funkar säkert och bra pris med, skulle slagit till.
      Skönt med fast stövel, smidigare att ta av och på.

      Kommentera


      • #4
        Äh, köpte sånna här https://fishline.se/p/flugfiske/flyt...RoCA6kQAvD_BwE

        sen kan jag kompletera med några badskor för 100kr, man sitter ju endå bara med vaderna i vattnet

        Kommentera


        • #5
          Ja skor vill du nog ha, blir fina skavsår annars och dom fenorna är stora (och stela/hårda) för att kunna ha vadarstövlar i. Kanske läge att köpa "vanliga" mjuka fenor, som sitter skönt på foten om du kör barfota.

          * såg nu att dom var gjorda för att ha utan känga..

          Kommentera


          • #6
            Blir lätt slitage på vadarstrumpan om man bara sätter fenorna rakt på. Jag kör några storlek för stora tunnare gympadojjor på vadarna istället för mina feta filtkängorna. Jag tycker att korta simfötter är bättre än mjuka och långa.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av mrheyjoe Visa inlägg
              Blir lätt slitage på vadarstrumpan om man bara sätter fenorna rakt på. Jag kör några storlek för stora tunnare gympadojjor på vadarna istället för mina feta filtkängorna. Jag tycker att korta simfötter är bättre än mjuka och långa.
              Ok, har 2 par fenor, ett par mjuka som jag köpte och ett par hårda som jag fick med av han som sålde Katt4an, var ute idag i badshorts bara.. barfota med mjuka fenorna, satt i ca 5-6 timmar, köpte biltemas minsta ankare 0,7kg, det räckte, och vanligt tågvirkessnöre, sen köpte jag spännband som jag kunde använda som bär remmar blev bra! fick kanske 50 abborrar och 2 gäddor, inga storlekar men kul var det

              Kommentera


              • #8
                Kände dock att ett par vadare skall inhandlas man blev lite russin efter så många timmar , läste på något forum några som hade enast vadare och sen köpte till neopren strumpor/skor att ha över vadarrna, vad tror du om det?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
                  Kände dock att ett par vadare skall inhandlas man blev lite russin efter så många timmar , läste på något forum några som hade enast vadare och sen köpte till neopren strumpor/skor att ha över vadarrna, vad tror du om det?
                  Jag kör 5 mm neopren vadare , jag tror på hel neopren för större delen av tiden i flytringen bedriver jag i temperaturer som är långt i från badshortsväder. Havsöring senhöst och tom. vinter och tidig vår efter gädda. Andningsvadare är säkert skitbra men jag vill helt enkelt gardera mig att inte börja frysa ute på ett pass.

                  Man får testa sig fram , i min mindre lyxigare variant av flytring så tar sig vattnet in i sätet och då vill jag ha värmen som neoprenet ger.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • Newborn
                    Svar till Värde?
                    av Newborn
                    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                    2024-01-13, 20:31
                  • Knox88
                    Värde på spön ?
                    av Knox88
                    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                    2023-08-13, 11:49
                  • Backslag
                    Svar till Cisco Kid, mindre
                    av Backslag
                    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                    2023-09-03, 20:16

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                  15 svar
                  4 563 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  63 svar
                  13 320 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                  Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                  16 svar
                  1 454 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg mrfisker  
                  Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                  19 svar
                  5 317 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                  20 svar
                  25 553 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Arbetar...
                  X