Konsumptionssamhälle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konsumptionssamhälle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Konsumptionssamhälle

    Jag hör ofta att det fanns mer fisk i vattnen förr i tiden och det kanske stämmer, jag har inte undersökt det hela genom en vetenskaplig googling...

    Den tekniska utvecklingen går framåt, både rullar, spön och linor blir allt lättare och nog har väl all den tekniska kompetensen industrin besitter skapat produkter som nu aldrig går sönder så som en gammal abu ambassadeur eller cardinal alltid gjorde... det kan ju inte finnas någon gammal rulle kvar från 80-talet numera...

    Beten vi använde för 30 år sedan skenade iväg i vikt och tycktes då vara gjorda i guld med tanke på priserna vi då fick betala för en swim wiss... dagens beten med kolfibermaterial och aluminium har väl gjort dragen superlätta och helt fantastiskt enkla att kasta långt bortom hundrameterssträcket med de fantastiska riggar vi har att tillgå.

    Var fisket verkligen kul med det där gamla skräpet vi använde då... då på den tiden när det fanns så mycket mer fisk...

    "Kom och köp konserverad gröt!"

    ps. Det är alltid kul med nya leksaker ;-)

  • #2
    Grejer i all ära men stora fiskar fångades i vart fall då också med den tidens bästa prylar!’

    Kommentera


    • #3
      https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ikförbannelsen
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #4

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jag hör ofta att det fanns mer fisk i vattnen förr i tiden och det kanske stämmer, jag har inte undersökt det hela genom en vetenskaplig googling...

          Den tekniska utvecklingen går framåt, både rullar, spön och linor blir allt lättare och nog har väl all den tekniska kompetensen industrin besitter skapat produkter som nu aldrig går sönder så som en gammal abu ambassadeur eller cardinal alltid gjorde... det kan ju inte finnas någon gammal rulle kvar från 80-talet numera...

          Beten vi använde för 30 år sedan skenade iväg i vikt och tycktes då vara gjorda i guld med tanke på priserna vi då fick betala för en swim wiss... dagens beten med kolfibermaterial och aluminium har väl gjort dragen superlätta och helt fantastiskt enkla att kasta långt bortom hundrameterssträcket med de fantastiska riggar vi har att tillgå.

          Var fisket verkligen kul med det där gamla skräpet vi använde då... då på den tiden när det fanns så mycket mer fisk...

          "Kom och köp konserverad gröt!"

          ps. Det är alltid kul med nya leksaker ;-)
          Hej Xerup;

          Min gamla ABU Record Ambassadeur 5000 Mod. SG som jag fick av min mor i julklapp år 1952 är välskott och fungerar perfekt än idag. Du hittar rullen på bild om du klickar på texten här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm ...

          En av de mest välkända fiskeguiderna i USA, Homer LeBlanc har konstruerat och introducerat Swim Whizz - en fantastisk wobbler som efter att ha funnits två år på USA-marknaden slagit tre olika världsrekord och massor av nationsrekord både i USA och Canada.

          Enligt dåvarande generalagenten LEF Sport & Marinprodukter AB´s äldsta prislista från år 1977 på Swim Whizz kan man läsa att Swim Whizz storlek Nr 4 kostade kronor 21:- inkl moms, storlek Nr 6 kostade kronor 29:- inkl moms, storlek Nr 7 och Nr 7J (den ledade modellen) kostade 39:- inkl. moms.....

          Än idag kan du köpa den otroligt fångstsäkra wobblern Swim Whizz i USA hos http://www.swimwhizz.com/site/....

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-07-26, 18:05.

          Kommentera


          • #6
            [QUOTE=Xerup;n2515760]QUOTE]

            Xerup;

            Några fler bilder på Record Ambassadeur 5000 Mod. SG hittar du om du klickar på texten här...
            https://www.google.se/search?q=recor...w=1053&bih=702

            Old Firehand
            Leif Engstrm

            Kommentera


            • #7
              Leif, jag försökte vara ironisk och samtidigt peka på att marknaden gör oss mer och mer korkade... eller lättlurade om man så vill.

              Dagens tunga beten över 300 gram fiskar inte speciellt mycket bättre än vad en röd/vit hi-lo gjorde för 30 år sedan men tyngre beten kräver andra spön och rullar. Det ena ger det andra och vi måste byta flera ingående delar i utrustningen om vi "vill fånga stora och många fiskar" som dom riktiga "proffsen" gör.

              Vissa blir som religiösa fanatiker när det gäller tron på det övernaturliga i nya beten och andra helt "otroliga" produkter.

              Merparten av Sveriges befolkning som ägnar sig åt fiske är rena fritidsfiskare, en liten del är yrkesfiskare och några "proffs" är sportfiskare och så här vi den lilla skara i branschen som lever på merparten av oss andra.

              Kommentera


              • #8
                Skillnaden på bete då vs nu tycker jag är att man fick jobba mer med betena från förr medans dagens bete kan man semesterveva in och den går som den skall. Visst, finns bete från förr som är snarlika. Min personliga favorit från förr som jag fortfarande fiskar med är Abu Salar.

                Tror det är lite som med mobilen, man vill att sakerna skall sköta sig själv med så lite inverkan som möjligt från oss användare

                Men det är min teori om detta

                Skitfiske
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                  Tror det är lite som med mobilen, man vill att sakerna skall sköta sig själv med så lite inverkan som möjligt från oss användare

                  Men det är min teori om detta

                  Skitfiske
                  Men nog är du mer skärpt när du aktivt måste arbeta med betet då du arbetar av ett område med "enkel" utrustning än när du måste använda mobil, ekolod, plotter, satelliter och NASA's hjälp för att hitta en fisk :-)

                  Nu är det exempelvis poppis med "crankbait" eller "hårdbeten" för abborre... öhh... abborre har alltid huggit på en liten och gammal hi-lo fast den alltid har kallats för wobbler. Vad blir nösta grej... "twisterbait" istället för spinnare... Hur många abborrar och gäddor av grövre mått har tagits med droppen, reflex eller mörrumsspinnare tro? Men nä, dom är för svåra att slita ut så vi går över till mjukbeten a la jigg som bara håller för tio abborrar så marknaden kan svämma över med skitprylar som vi bara måste köpa nytt av :-)

                  Jo för fan... Jag har också gått på det hela och shoppar cranks och jiggar som värsta Hollywood frun... helkorkad med andra ord... Jag vet ju att jag fick mer fisk förr :-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Som icke-vän av anglifiering så mår jag dåligt när alla ska slänga sig med begrepp som kräääääänkbeijt, spinnerbeeeeeijt, dauuuuuuwnsajjjjs med mera.

                    Noterar också hur marknaden (genom de nyhetsbrev från butiker jag handlat från) försöker profitera hårt på de beten som exponeras i diverse fiskeprogram (har slutat kolla på dem). Men jag gissar att dessa beten (Miuras Mouse är väl det senaste heta?) säljer multum då alla vill dänga upp fisk i takt med proffsen i programmen. Det skulle vara skönt med mer avkopplande fiskeprogram där fokus ligger på upplevelsen snarare än exponering av grejer man ska köpa. Men, jag vet, vem skulle betala för en sådan produktion?
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 575 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 463 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 328 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 571 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X