Vilken lina tycker ni till Finesse-fisket ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina tycker ni till Finesse-fisket ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Efter ha läst på lite grann och även lyssnat på er här har jag mailat Stockholms fiske och frågat om dom kan skicka en Shimano Aldebaran MGL till mig istället, priset är ju samma
    Tror den kan passa mitt fiske bättre. Kollade igen mina drag och har bara 2st 5g, 3st 7g och resten ligger mellan 9-25g till Borren. Så nu hoppas jag att jag gjorde ett bra val då denna även är lite starkare med sin 4,5kg broms

    Kommer slänga på en tunn Japansk lina i multicolor som är svinstark, vet ej vad den heter men byter färg typ var 3m eller så

    Tråden kan ju ligga kvar för vidare snack om linor för dom nätta BFS rullarna jag kommer säkerligen skaffa mig en framöver ändå

    Skitfiske
    Classe
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #12
      Nackdelen med en väldigt tunn flätlina kan uppstå vid hugg av grov fisk med hårt ställd broms ifall linan skär igenom linan på spolen. Risk för trassel finns märkte jag... Jag kör med Spiderwire 0.06 mm men kan absolut lika gärna gå upp till 0.12 eller däromkring för längden på kasten räcker och blir över och något finlir bland näckrosorna bortom 25 meter är jag inte tillräckligt pricksäker för.

      Kommentera


      • #13
        Jo, att den skär ner är jag medveten om och det är ju en nackdel. Tror min japanska lina håller 0.10 men är inte 100% kan vara 0.12 oxå. Men den är ruskigt stark. Vissa strul får man räkna med, samma med haspel som oxå kan strula ibland med vindknutar och annat
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Efter ha läst på lite grann och även lyssnat på er här har jag mailat Stockholms fiske och frågat om dom kan skicka en Shimano Aldebaran MGL till mig istället, priset är ju samma
          Tror den kan passa mitt fiske bättre. Kollade igen mina drag och har bara 2st 5g, 3st 7g och resten ligger mellan 9-25g till Borren. Så nu hoppas jag att jag gjorde ett bra val då denna även är lite starkare med sin 4,5kg broms

          Kommer slänga på en tunn Japansk lina i multicolor som är svinstark, vet ej vad den heter men byter färg typ var 3m eller så

          Tråden kan ju ligga kvar för vidare snack om linor för dom nätta BFS rullarna jag kommer säkerligen skaffa mig en framöver ändå

          Skitfiske
          Classe
          Tror det var ett klokt val. MGL kommer garanterat vara klart mycket på vikter över 10g.
          Du har ytterst lite nytta av att gå under 0,15mm till de betets vikterna du nämner. Dock rätt många nackdelar. Men i Sverige har det gått inflation i tunna linor. Men har du redan linan är det ju bara att köra.

          Kommentera


          • #15
            Samtidigt är det ganska liten vits med att ha en lina som klarar 5 gånger mer än bromsen ifall man riktar in sig på abborre och mindre öringar med "finessetänk" i bakhuvet.

            Kommentera


            • #16
              Jag väljer inte lina efter slirbromsens förmåga utan efter en avvägning givet bytesfisk, betesvikt, kastlängd, slitagetålighet, bottennapp och för multirulle, viss marginal vid ett ev PO. En multi tjänar lite i kastlängd med tunn dimension så jag kör minst 0,13 flätlina till borren.

              Kommentera


              • #17
                Normalt kör jag endast Spiderwire och det är egentligen bara 1 enda skäl för det.
                Jag har inte hittat någon tystare, starkare, nöttåligare, mjukare och trevligare lina. Då menar jag Allt kombinerat

                ser att det va typ 5 skäl men allt i ett var det bara 1
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #18
                  Vad, 0,14 flätlina till UL-fiske ? Det är ju vad vi har på våra Ambassadeurer som används till pillemete i Norge. Hellre 0,18-0,20mm monofil om det enbart handlar om Abborre.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ja, jag kör 0.14 flätlina till gäddspöt med beten mellan 15 - 35 gram på Ambassadeur 5601 eftersom jag inte har hoppat på jerkbaitandet... Körde 0.32 till det förut men ansåg att det var overkill för min del.
                    Senast ändrad av Xerup; 2019-07-28, 19:20.

                    Kommentera


                    • #20
                      Nu handlade tråden om lina till Finessfiske men TS insåg att han mest kör precis som jag, från ca 8g och uppåt, då funkar en 0,13 flätlina på multirulle utmärkt, till abborrehaspeln sitter just nu 0,10 SW stealth smooth 8 och den är inte tunnast men känns knappast grov. Nylon kör jag bara till viss trolling numera...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 585 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X