De viktigaste sakerna du kan ha med dig på vattnet är FLYTVÄST och MOBIL !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

De viktigaste sakerna du kan ha med dig på vattnet är FLYTVÄST och MOBIL !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hur gör man för att kantra med en båt?

    Kör man på ett sätt att båten kantrar kanske man skall skaffa en annan hobby.

    Kommentera


    • #12
      Med flytväst eller dylikt kommer Du hem levande eller död, tänk på dom anhöriga!

      Med en "torr telefon" kan Du larma om olyckan framme!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Coffe81 Visa inlägg
        Hur gör man för att kantra med en båt?

        Kör man på ett sätt att båten kantrar kanske man skall skaffa en annan hobby.
        Vanligaste skälet är nog att man tror att det inte går kantra båten, och därför agerar man därefter. T.ex. står upp och kastar i en för liten båt.

        Eller så hamnar man i ett läge där man gör något som får oväntade följder.

        Förr eller senare gör alla något klantigt. Ibland blir det fatalt.

        / P.

        Kommentera


        • #14


          Det är sånt som kan hända. Man behöver INTE göra nått klantigt. Ibland kommer en brottsjö, dom dyker upp som små sunamis. Flera vågsyatem som interfererar . Sök på ordet så förstår du. Det kan dyka upp intill en grynna helt plötsligt och förstärkas ytterligare av att djupet avtar. Det är sällsynt men händer om man har otur och det sker på nolltid. Du hinner inte reagera förrän allt är kaos. Bekanta som ändå är väldigt sjövana å kunniga drabbades av det. Ändå ganska stor å tung 5m båt. Vågen dök upp från ingenstans å vräkte runt dom som om båten vore en plastanka. Det är det jag menar med insikt och kunskap.

          dom hade telefon och kunde larma Och viktigaste av allt DOM VISSTE SIN POSITION trotts att plotter va död. Inte alla som kan uppge den när olyckan hänt.
          Senast ändrad av Quivertip; 2019-08-08, 05:29.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Exxet

            Hastighet på båten när dom gick runt var NOLL, dom fiskade Hö utanför en ö. dom tappade uppmärksamheten på den för övrigt stilla sjön för en tiondels sekund.

            Det här är en tråd om sjöräddningen. Det är öppet hav vi pratar om och inte små insjöar i småland, där finns ingen sjöräddning.

            trollar man lax, spinner havsöring mm är det ytterskärgården och öppet hav som gäller. Tar du svenska kusten norr ut så skerr även gädd och abborrfisket mot kustens få öar med öppet hav utanför.

            Att du uttrycker att man är dum om man kantrar vittnar tyvärr om din okunskap om havet och vad risken i båt är.
            Jasså är det öppet hav tråden handlar om, läs första posten i tråden och säg att det är givet att det handlar om öppet hav.


            Okej. Så sjön var stilla, och på en tiondels sekund så hade dem kantrat.
            Och i nästa skede seglade The Black Pearl förbi?
            Det känns som något utelämnas historien.

            Vilken promillehalt hade de inblandade i kroppen när historian återberättades för dig ?

            Kommentera


            • #16
              OK, ni ska få min ödmjuka åsikt...
              Tidigare dök jag väldigt mycket och man kan säga att jag skaffade mig en extrem vattenvana. Men också en insikt hur hjärnan fungerar i en stressig situation.
              Och den viktiga insikten är att de flesta personer har inga som helst problem (i nyktert tillstånd förstås) att hantera ETT problem åt gången.

              Två problem är svårt men beroende på svårigheten så går det.
              Tre problem samtidigt... Då kan det vara jävligt svårt...

              Så i min värld handlar flytväst om att minska antalet potentiellt samtidiga problem till ett minimum. Och kom igen, när man hamnar i vattnet så lär det inte vara väntat. Oavsett om ni är ute utomskärs eller i en liten båt i en liten sjö. Och ingen kan säga att en modern flytväst (som man har koll på) är i vägen när man fiskar.

              Sen vill jag förstås pusha för att använda död mans grepp när ni kör båt, åtminstone om ni är ute ensamma. Vet att det är svårt att motivera sig. Men återigen en oväntad händelse som leder till att man hamnar i vattnet och båten börjar cirkla när ingen styr... Bara en tidsfråga innan man blir överkörd.


              Kommentera


              • #17


                Jasså är det öppet hav tråden handlar om, läs första posten i tråden och säg att det är givet att det handlar om öppet hav.


                Okej. Så sjön var stilla, och på en tiondels sekund så hade dem kantrat.
                Och i nästa skede seglade The Black Pearl förbi?
                Det känns som något utelämnas historien.

                Vilken promillehalt hade de inblandade i kroppen när historian återberättades för dig ?[/QUOTE]

                Stilla för mig är normalt väder. 2-5 m/s och rel små vågor på max halvmetern. Spegelblankt och bleke är nog vad du tolkar in i stilla väder.

                Jag försöker beskriva hur oberäkneligt havet kan vara. Har man inte den insikten eller kunskapen så kan det stå en dyrare än vad en mobil betyder.

                Jag har seglat på flera världshav. fiskat på hav där land inte syns. har själv upplevt att slå runt, dyka och haverera med båt. Har mött plötsliga monstervågor som kommande från ingenstans.



                Jag antar att du inte känner till vad som händer med våghöjden när vattendjupet plötsligt ändras.
                Senast ändrad av Quivertip; 2019-08-08, 05:33.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #18

                  https://sv.wikipedia.org/wiki/Monsterv%C3%A5g

                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #19
                    Ibland kan det vara smartare att tiga och verka som en idiot än att öppna käften och bekräfta saken.

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag har varit ofta från detta forum en tid. Och nu kan jag dock konstatera att det är dom förnuftiga och smarta som dragit härifrån. Ska dock svara på några frågor som ställts här ovan.

                      1. 0,0 promille
                      2. Jag har aldrig nämnt sju världshav. Inte ens ordet flera kunde tas emot och förstås rätt.
                      3. Jag är och varit sportfiskare i 55 år. Dock med segling och båtracing som andra intressen.
                      4. Tråden anger vad sjöräddningssällskapet säger. Tror inte du kan ringa dom i din lilla Åmålska stadsdamm.

                      Jag borde lyssnat på en gammal sjökapten som så en gång att försök aldrig lära den obildbara sjömannen någott. Det är ändå bara de bildbara vi alla kan räkna med den dagen allt vår åt helvete.
                      Senast ändrad av Quivertip; 2019-08-08, 05:22.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 604 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X