De viktigaste sakerna du kan ha med dig på vattnet är FLYTVÄST och MOBIL !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

De viktigaste sakerna du kan ha med dig på vattnet är FLYTVÄST och MOBIL !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • De viktigaste sakerna du kan ha med dig på vattnet är FLYTVÄST och MOBIL !!

    Saxat från SJÖRÄDDNINGSÄLLSKAPET :

    En av de viktigaste sakerna du kan ha med dig på vattnet är en laddad mobiltelefon så du kan larma om något skulle hända. Se också till att hålla den torr med hjälp av ett vattentätt mobilfodral.

    http://ssrs.brandstore.net/Product/P...&TopMenuId=445

  • #2
    Och vi som har uppblåsbar väst: kolla bäst före datumet på utlösaren.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

    Kommentera


    • #3
      1. Snus
      2. Flytväst
      3. Mobil
      4. Vatten
      5. Powerbank
      6. Extra soppa
      7. Aktuellt rapport

      Kommentera


      • #4
        Det viktigaste tycker jag är att hålla sig nykter annars kan det sluta med en olycka oavsett vilken utrustning man har med sig.

        Kommentera


        • #5
          Men dom hjälper i alla väder och tillstånd!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
            Saxat från SJÖRÄDDNINGSÄLLSKAPET :
            En av de viktigaste sakerna du kan ha med dig på vattnet är en laddad mobiltelefon så du kan larma om något skulle hända. Se också till att hålla den torr med hjälp av ett vattentätt mobilfodral.


            http://ssrs.brandstore.net/Product/P...&TopMenuId=445
            Hej. kan du inte länka till där sjöräddningssällskapet skriver detta ?

            Det är nämligen lite vilseledande tycker jag att detta skulle vara EN AV DE VIKTIGASTE. Det kan få många att tro att har man bara mobil å flytväst på sjön så är man säker. Tycker det låter som ett väldigt slarvigt och ogenomtänkt sätt att uttrycka sjösäkerhet.

            I min värld så är det absolut viktigaste att ha med sig på sjön nämligen. Kunskap, kännedom och färdigheter vad färd i båt till sjöss innebär. Tex en mobil är till föga hjälp om du inte ens kan navigera och uppge vart du befinner dig. Har du kapsejsat med båten uppåner så har du inte hjälp av plottern. Jag brukar frågar många hur dom håller manuell koll på sin navigering och får oftast svaret ähh vadå jag har ju plotter. Då har man noll koll anser jag.

            Jag skulle snarare vilja påstå att en mobil är bra att ha så länge du befinner dig inom nätets räckvidd. Har själv erfarenhet av att måste simma över till närliggande ö för att erhålla mobilnät.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              Du har rätt att sjövett och kunskap är viktigast, men när olyckan har hänt så ….

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

                Hej. kan du inte länka till där sjöräddningssällskapet skriver detta ?

                Det är nämligen lite vilseledande tycker jag att detta skulle vara EN AV DE VIKTIGASTE. Det kan få många att tro att har man bara mobil å flytväst på sjön så är man säker. Tycker det låter som ett väldigt slarvigt och ogenomtänkt sätt att uttrycka sjösäkerhet.
                Jag googlade texten i första inlägget och det verkar vara copypastat från SSRS Östersunds Facebook.

                https://m.facebook.com/8585122308478...302004/?type=3
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
                  men när olyckan har hänt så ….
                  Kan berätta om en tyvärr vanlig företeelse på havet jag har erfarenhet av. En dag ganska långt ut i havsbandet mot åland kom en båt fram till oss. Deras plotter hade lagt av å dom frågade vart dom var. Jag sa att jag kan visa på sjökortet. Då kom killen upp ur hytten med en utriven upplandskarta från telefonkatalogen. Vi är på väg till Gävle va det enda dom kunde svara på mina frågor och dom hade ingen aning om vart dom var. Jag sa i alla fall snällt att fortsätter ni på samma kurs så kommer ni till Åland. Men jag tror inte dom förstod va kurs innebär.

                  hur hade det samtalet till sjöräddningen låtit. Sjöräddningen hade definitivt inte letat efter en nödställd på väg till Gävle i det område dom helt ovetande befann sig i.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #10
                    Från november i fjol
                    Han hade telefonen med sig och ringde från den upp och nedvälta båten han klamrade sig fast på...
                    https://www.sjoraddning.se/ornskolds...erson-i-vatten

                    FörVadDetÄrVärt/
                    PerN
                    Larm om person som kantrat med båt utanför Malmön, personen klamrar sig fast på den upp och nedvända båten. Personen påträffas omgående av besättningen...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 303 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 314 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X