2 i 1. Er bästa fiskedag så här långt och - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 i 1. Er bästa fiskedag så här långt och

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 2 i 1. Er bästa fiskedag så här långt och

    Så här skulle min drömtur se ut ?
    Jag fyller på när ni kommit loss .
    Peter b

  • #2
    Ok... bästa fisketuren i år var en kväll i Dalslands Vänerskärgård. Det var en stilla och solig kväll. Vattnet i viken var spegelblankt. Alla i fiskesällskapet fick både gädda och abborre under kvällen. Abborrarna nappade bra ända till 23-tiden. För mig blir det aldrig bättre än när man fiskar tillsammans med sådana som man tycker om att fiska med och alla får fisk. Att dra upp fisk efter fisk när någon annan inte får något kan få mig att känna mig illa till mods istf lycklig.

    Drömturen är samma fisketur som ovan men med fler goa vänner att dela upplevelsen med. Vi var ensamma i viken den kvällen. Det fanns både plats och huggvillig fisk för fler vi gillar att fiska med. Ok, det hade varit kul om jag fått en borre på kilot och mina fiskekompisar fått var sin 10-kilos gädda, men hur ser skalan för lycklig, lyckligare och lyckligast ut? Vi somnade alla med ett leende på läpparna den kvällen.

    Alternativ drömfisketur vore havsöringfiske på mitt gamla favoritställe på västkusten med samma fiskekompisar, men det krävs normalt några timmar innan alla landat var sin havsöring (eller hur Peter?). Dessutom är det ett betydligt svårare fiske om man är 3 i fiskegänget som vara är 19 år tillsammans.

    Kommentera


    • #3
      Njutbar läsning. Inte alltid det är de största fiskarna som ger max upplevelse.
      Ja det där öringenfisket , ibland är jag fundersam över vad jag håller på med. När man åker massor av mil tur efter tur o inte har ett känn. Men så vänder allt med ett bra hugg eller en firre.
      Må väl hoppas du/ni får göra om turen .
      Peter b

      Kommentera


      • #4
        Det här är nog min bästa fiskedag

        Storöringen

        Stigen upp till mina tilltänkta fiskeplatser gick genom gammal glesstammig fjällbarrskog med långa sjok av svart eller grå skägglav på grenarna samt här och var mycket grova, kanske tusenåriga tallar och mängder av torrakor och vindfällen i varierande grad av förruttnelse. Ju högre jag kom, ju mer ökade inslaget av björk.

        Det tog två timmar att ta sig så långt att gränsstängslet syntes. Jag hade aldrig tidigare varit så långt upp efter ån och därför kanske inte valt den mest lättgångna vägen. Av säkerhetsskäl hade jag letat mig runt några sanka myrar och det fanns många mycket snåriga men låga enbuskar och tuvor att snava i längs den stigen, som följde åkanten.

        Platsen var otroligt vacker. Solen stod precis i rätt läge för att ge de norska fjällen bästa ljussättning mot de gråblåmörka molnen, vilka dansande över topparna västerifrån. På myren framför mig böljade gräset skirt grönt och vadardrillar och sparvkvitter hördes överallt.

        Björkskogen stod saxofonkrokig och vitstammig med bara grenar. Även om dagen blev fisktom skulle vyerna vara belöning nog. Tog en välbehövlig fikapaus och lyssnade till två gökar, vilka var i färd med att muta in sina revir inne i Guttulia Nasjonalpark.

        Styrkt av kaffet och vilan riggade jag upp spöet. ABU-Garcia Ferralite Cobra, ABU-Garcia Syncro Match 1044, 200 m 0.20 Abulon Extra, en stoppknut, ett litet glidande avonflöte, ett litet blyhagel och en krok i storlek 10 ( Kamasan B 983 ). Jag var redo, var fisken det?

        Det var inte många träd som stod i vägen vid åkanten men fläckvis var det ändå svårt att komma fram till vattnet. Ville inte riskera att gå ned mig i en del tämligen vattensjuka och gungflylika strandkanter och djuphål, vilka lurade överallt vid håarna och myrmarken vid övre Valan. Hittade dock en bra fiskeplats vid en liten fors mellan två håar och fick genast en trehektos öring nedströms, strax innan kastet var utfiskat och därmed var dagen räddad! Plockade sedan med jämna mellanrum upp fem mindre öringar. De fick gå tillbaka. En ganska ihållande byig västan pinade både vattnet och fiskare. Det var något problematiskt att kontrollera flöte och lina, inte enbart på grund av vinden utan även strömstrykorna bidrog med svårigheter både i utkasten och utfiskandet. Mest moln och några enstaka regnstänk på förmiddagen. Soligare på eftermiddan.

        Kom på eftermiddagen till en vacker hå. Hade sett den redan på vägen upp. Den var den sista innan Valan börjar sin långa fors ner mot Guttan. Då jag närmade mig, tyckte jag mig se en stor fena klyva ytan men trodde det var en illusion, en synvilla på grund av reflexer och skuggor i vågorna. Satte på en fin mask och kastade ut. Flötet drev med strömmen. Plötsligt kom ett jättelikt fiskhuvud upp och tog flötet. Det måste ha varit en öring på flera kilo. Jag gjorde mothugg och kände några kraftiga simtag i andra ändan av linan. Sen var det roliga över. Storöringen hade visat sig. Den var så verklig en öring kunde vara men den brydde sig inte om mina maskar, så enkelt var det.

        Beslöt att vandra tillbaka ned till bäverhyddan halvvägs ner till Guttan. Mycket trött av all värk och vandring. Fikade upp sista mackan och varmvattnet. Beslöt komma tillbaka nästa dag för att fiska av bäverdammarna. Tackade Valan för alla fiskeupplevelser den givit mig och gick till bilen.

        ---
        En liknande fiskedag kan jag bara drömma om men det finns andra möjligheter och andra platser och några av dem väntar på mig.


        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Det här är nog min bästa fiskedag

          Storöringen


          Tack BeBest för kaffedoften och en fin story om bäverhyddan, Guttan och Storöringen!

          Old Firehand
          Leif Engström
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-06, 14:36.

          Kommentera


          • #6
            Poetiskt. Har det blivit några fler försök på storöringen? Verkliga eller bara i drömmen.
            Peter b

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
              Poetiskt. Har det blivit några fler försök på storöringen? Verkliga eller bara i drömmen.
              Peter b
              Varje midsommar och ibland ytterligare några gånger under sommarmånaderna under 20 års tid var jag där. Utan fisk blev jag inte men storöringen såg jag aldrig mera. På grund av artros kan jag inte längre ta mig dit.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #8
                Bebest du borde va garanterad färdtjänst dit nån gång varje sommar - Peter b

                Kommentera


                • #9
                  Min bästa dag får bli en marsdag 2016. Det var en fredag och jag drog från jobbet innan lunch. Mot Höganäskusten och jakt på en stor silverrygg. Förhållandena kändes kanon pålandsvind några meter, sol o flera plusgrader. Mötte några flugfiskare på parkeringen som va lika uppspelta som jag. Efter några timmar hade det lagt sig.
                  De for norrut o jag söderöver. Ner på en lokal jag fiskat flera gånger med bra resultat . Ensam dessutom hipp, hipp.
                  Dängde ett tag och vemodet var på väg o ta över , såg ett minimalt vak inne bland tång o stenar . Brukar inte lägga kast där - lätt o fastna i blåstången.
                  Efter några dåliga kast som inte lyckades pricka ytan så blev det jackpot. Fisken tog stenhårt o fisken luftade sig helt. Pulsen nådde rött på nolltid. Efter ett antal blandade småhopp o rusningar så trodde jag den var klar för strandning ( ingen håv denna gång heller ). Under tiden hade 2 promenörer bildat åskådarklack . När fisken når riktigt grunt vatten får den spel och rusar 30 -40 m ut - bara att börja om. Men det går bra och efter 15 min fajt , hejarklacken tog tid , så var den min. 71 cm drygt 4.5 kg.
                  Nytt pers , ringde och messade polarna. Va rätt skakig. Funderade på o åka hem men kom på bättre tankar. Bestämde mig för en 100 m förflyttning till en yta polarn brukar nöta.
                  La ett kast . När jag kommer bakom en sten börjar det ploga o sen kaboom. Ny härlig fajt.
                  Fisken landas 65 lång dryga 3.4 tung - den dagens dubbel blir svårslagen.
                  Stolt som en tupp går jag mot bilen med en stor öring i varje hand. Normalt sett möter jag flera som frågar om jag fått nån öring eller i värsta fall torsk. Men denna dag inte en käft i närheten.
                  Mådde trots allt rätt bra - somnade med ett brett leende. Min bästa , många att välja bland.
                  Peter b

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag kan inte säga att det är den enskilt bästa fiskedagen men definitivt en av de bästa, av flera skäl.

                    Det var en septemberdag förra året. Min då 1-åriga son var sjuk och jag var hemma med honom. Att VAB:a tillhör inte det roligaste jag vet så jag minns att det hade varit en riktigt långsam och enformig dag. Frugan kom hem (kanske hade jobbat, minnet är lite oklart) och jag fick möjligheten att sticka iväg på fiske en stund (givetvis ingen tvekan på det). Jag åkte till en relativt närliggande hamn och hade med mig pimpelspö och krok i storlek 26. Hade nog någon förhoppning att lösa en ny art men var mest glad över att komma ut. Jag började fiska och såg omgående "större" fisk närma sig betet. Garanterat svart smörbult och det kan man vara utan. Men så plötsligt ser jag en liknande fast mindre fisk som simmar i frivattnet. Den verkar inte skygg så jag fiskar på den. Det dröjer inte länge innan den är krokad och jag kan, med hjälp av expertis, artbestämma till en bergstubb. Gött! En ny art var säkrad till listan. Gick vidare och såg ett stim med silvriga fiskar. Tänkte sill och fiskade på dem. Några var huggvilliga och mycket riktigt var det sill. Går vidare igen och fiskar på ett ställe där bara massa svart smörbult dyker upp. Går tillbaka mot sillstimmet och ser där något annorlunda som ser ut att jaga någon insekt, det är en tångspigg. Tångspiggar har jag fiskat på förr men de har riktigt tjurigt bara luktat på betet och sedan ratat det. Idag fiskar jag på en liten bit maggot vilket var vad jag hade hemma. Försöker ändå på tångspiggen trots att jag inte tror på det. Men den går faktiskt till attack mot mitt bete! En gång. Två gånger. Efter andra gången lossar mitt bete från den lilla kroken. Jaja, det gick som väntat alltså. Men så flyttar jag lite på den blanka kroken (röd) och upptäcker att tångspiggen verkar tolka det som potentiell mat. Den gör utfall igen då jag rör kroken. Jag håller på så i vad som känns som väldigt lång tid och så upptäcker jag plötsligt att jag inte ser kroken. Kroken sitter i munnen på fisken! Den har tagit min blanka krok! Jag lyfter försiktigt och kan säkra även tångspigg till artlistan. Två nya arter noterade på en timmes fisketid totalt. Det kändes betydligt lättare att sedan åka hem till sjukstugan igen.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X