Pelagiskt fiske Norrtäljeviken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pelagiskt fiske Norrtäljeviken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Pelagiskt fiske Norrtäljeviken

    Hej!
    Har i ett antal år fiskat i Norrtäljeviken och anslutande vikar med det klassiska 2-8 meter vass, grynnor, öar och flak. Det har gett mycket gädda somliga större (uppåt 7kg) men snittet om ca 3 kg efter att jag gick upp till en ganska stor storlek (90-130g) på dragen efter att de mindre dragen (40-50g) drog massvis med småttingar.

    Men nu har jag fått för mig att gå över till mer djupt fiske (kallat pelagiskt..?) då folk tycks tycka det är en bra metod för att fånga dom riktiga asen där ute. Har vart ute o slängt drag på allt från 12-25 meters djup intill branter och grynnor på mer öppet vatten där jag tycks mig se betesfisk på lodet. Men inte fått ett jäkla dyft på 5 fiskedagar (ca 5-6 timmar om dagen ute på öppet vatten). Kör med Wingman och Giant Pig Shad jiggar med 20g skalle och låter dem sjunka ner till ca 6-7 meter innan jag långsamt jobbar in dom. Har valt ut tre st platser som jag tycker ser lovande ut:

    1. En brant som går från 20m till 2m väldigt brant. Även grynnor intil så slängt runt lite överallt på denna plats.

    2. Ett flak som går från 25m upp till 7/8 meter som på lodet såg aktivt ut.

    3. En vik som är rätt öppen mot det stora vattnet men lite bättre när det blåst nordan hela veckan. Går en brany från ca 27 till 13 meter och ser rätt aktivt ut på lodet.

    Då dessa platser är rätt nära varandra och min båt har jag tänkt att jag åker ut och drillar tills det händer något (saknar fan inte pannben och har tålamod). Det jag undrar är om jag gör något helt fel i min taktik? Känner att man blir mer galen för varje tur och måste åka in på grundare vatten ibland bara för att få kroka någonting. Tog några fula bilder på mitt ekolod som ni gärna får kika på och utröna om det någon aktivitet eller brus. Har rätt låg känslighet på lodet. Den 12m bilden undrar jag vad det är nått man ser när man kastar och driver med båten. Resterande undrar jag huruvida det kan vara fisk eller gräs eller vad som.

    Om det finns någon som har erfarenhet av denns typ av fiske i Norrtäljeviken som vill dela erfarenheter eller rent av dra ut och fiska är allt välkommet.

    ​​​​​​​Väl mött

  • #2
    Alla bilder verkar inte komma upp men men dessa gick

    Kommentera


    • #3
      Har själv lagt en del tid på pelagiska försök i skärgården utan så mycket som ett pet, alla proffs verkar eniga om att metoden gör sig bäst i insjöar och det verkar av allt att döma stämma.

      Kommentera


      • #4
        Aa minst sagt hade kanske inte förväntat mig en 8 eller 9 plussare direkt men en fisk av nått slag iaf. Kanske ska hålla mig lite grundare fast ändå "nära" djupet på nästkommande turer för att se om de lossnar nånting.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Gronberg Visa inlägg
          Alla bilder verkar inte komma upp men men dessa gick
          Hej Grönberg;

          Just i Norrtäljeviken har jag själv inte fiskat efter Gädda...
          Däremot har mina fiskekompisar och jag lagt ner 100-tals timmar efter Gädda lite längre söderut utanför Grovstanäs på Västerfjärden... Åtskilliga 12 kilo+ Gäddor fångade vi varje säsong åren 1975 - 1995...
          Speciellt runt Stora Andö trivdes Monstergäddorna förr....

          Old Firehand
          Leif Engström

          Ps. Jag försökte lägga in en av mina Gäddbilder från "Grisviken" utanför Stora Andö, Furusund genom att trycka på Ctrl+C och sedan på Ctrl+V, men jag misslyckas med att bifoga bilden..... Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-05, 09:42.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Hej Grönberg;

            Just i Norrtäljeviken har jag själv inte fiskat efter Gädda...
            Däremot har mina fiskekompisar och jag lagt ner 100-tals timmar efter Gädda lite längre söderut utanför Grovstanäs på Västerfjärden... Åtskilliga 12 kilo+ Gäddor fångade vi varje säsong åren 1975 - 1995...
            Speciellt runt Stora Andö trivdes Monstergäddorna förr....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm


            Ps.
            Jag försöker lägga in en av mina Gäddbilder från Furusund genom att trycka på Ctrl+C och sedan på Ctrl+V, men jag misslyckas med att bifogad bilden....Ds.
            Synd att man inte kan korsa och måste köra runt kapellskär eller ha en trailer isf... Men får luska om man kan komma dit på något sätt Vilken metod använde ni för att dra upp de monstrena?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Gronberg Visa inlägg

              Synd att man inte kan korsa och måste köra runt kapellskär eller ha en trailer isf... Men får luska om man kan komma dit på något sätt Vilken metod använde ni för att dra upp de monstrena?
              Grönberg;

              Vi kastade med Bomber, Cisco Kid och Swim Whizz wobbler i olika färger, modeller och storlekar...
              Med Bomber fiskade vi grunt från 0,8 - 2,5 meters djup. Med Cisco Kid och Swim Whizz fiskade vi från 2,5 till 5,5 meters djup.

              På Swim Whizz har jag fångat flest Gäddor över 10 kilos vikt....

              Ps. Kasta i vikar och runt uddar där vinden ligger på! Ds.

              Old Firehand
              Leif Engström

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                Grönberg;

                Vi kastade med Bomber, Cisco Kid och Swim Whizz wobbler i olika färger, modeller och storlekar...
                Med Bomber fiskade vi grunt från 0,8 - 2,5 meters djup. Med Cisco Kid och Swim Whizz fiskade vi från 2,5 till 5,5 meters djup.

                På Swim Whizz har jag fångat flest Gäddor över 10 kilos vikt....

                Ps. Kasta i vikar och runt uddar där vinden ligger på! Ds.

                Old Firehand
                Leif Engström
                Låter vettigt får ut o nöta mer

                Kommentera


                • #9
                  Tänk väder också!
                  Är ju så ofantligt mycket som spelar in.
                  Var dina dagar under samma vecka så kan det ha varit den veckan som dom mest låg och rapade.
                  Min farfar som anglade gädda hela vintern för mat sa att dom stora gäddorna har 3 veckors intervaller. Och dom är olika sjö från sjö. I havet kan det vara från fjord till fjord.
                  Gäddan är också en kallvattens fisk. Så den behöver ett häftigt regn som kyler ner vattnet eller ett bra blåsväder som vänder upp och ner på allt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gronberg Visa inlägg

                    Synd att man inte kan korsa och måste köra runt kapellskär eller ha en trailer isf... Men får luska om man kan komma dit på något sätt Vilken metod använde ni för att dra upp de monstrena?
                    Du behöver en tidsmaskin inte en trailer om du ska uppleva bra fiske efter grov gädda i området kring Västerfjärden, Ängsö och Stora Andö!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X