FVO:er som är små-sjöar med båtuthyrning etc - ett utdöende fenomen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FVO:er som är små-sjöar med båtuthyrning etc - ett utdöende fenomen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • FVO:er som är små-sjöar med båtuthyrning etc - ett utdöende fenomen?

    Det "moderna" sättet att sportfiska på verkar vara att antingen ha sin egen super-utrustade båt på trailer, eller fiska från kajak alternativt flytring.
    Själv så nyttjar jag istället ofta det gamla traditionella sättet - åker till en sjö, köper fiskekort och hyr en roddbåt. Det passar mig utmärkt, enkelt och smidigt och jag har hittat en hel del sådana här små sjöar inom rimligt avstånd (säg en timmes körning) hemifrån. Nu är det säkert inga "supervatten" där det simmar 10-kilos gäddor och kilos-borrar, men för mig som vill fiska några timmar och köra hem sen igen så funkar det bra.
    Kostar inte så mycket heller, standardpris verkar vara 50:- för fiskekortet och 50:- för båten.

    Något jag dock lagt märke till är att på *alla* dessa ställen, så är den som har hand om det hela en äldre herre, aldrig under 70 och oftast ser det ut att vara 80+.
    Undrar vad som kommer hända när denna generationen dör ut - kommer dessa små smultronställen försvinna?

    Något ni andra lagt märke till - är det pensionär-plus ålder på uthyrarna i era trakter också?

  • #2
    I mina trakter så är fvo områden på hundratals sjöar. Annars är det en fristående sjö som ett bolag eller förening arrangerar av fvo.

    Kommentera


    • #3
      I Göteborg råder förbud mot att sjösätta egen båt i en hel del sjöar. Där finns båt att hyra i endast Stora Delsjön och Rådasjön (Stensjön) såvitt jag vet. Finns rätt bra hyrbåtsmöjligheter i Borås. Vet ett flertal sjöar där möjligheten erbjuds.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      • Newborn
        Svar till Värde?
        av Newborn
        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
        2024-01-13, 20:31
      • Knox88
        Värde på spön ?
        av Knox88
        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
        2023-08-13, 11:49
      • Backslag
        Svar till Cisco Kid, mindre
        av Backslag
        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
        2023-09-03, 20:16

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
      15 svar
      4 577 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      63 svar
      13 592 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
      16 svar
      1 467 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg mrfisker  
      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
      19 svar
      5 331 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
      20 svar
      25 573 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Arbetar...
      X