Fritidsfiskarexamen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fritidsfiskarexamen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fritidsfiskarexamen

    För att få äga jaktvapen och jaga med dom på egen hand i Sverige krävs avlagd jägarexamen.

    Borde en organisation som exempelvis Sportfiskarna ta fram underlag för en frivillig examen där man på pappret kan bevisa att man behärskar sjövett, miljötänk, viltvård, etik och så vidare rörande fritids/sportfiske?

    Om en sådan examen fanns, skulle Du avlägga prov för att kunna visa att du har den "rätta" teoretiska kunskapen?

  • #2
    OM något populärt fiskeställe krävde någon typ av sportfiskare-examen och/eller på något sätt premierade besökare med en sådan examen genom att antingen sänka priset för fiskekortet eller kräva det för att att få fiska på ett extra trevligt ställe inom området skulle jag möjligen kunna tänka mig att ta en sådan examen. Motiveringen borde i så fall kunna vara att en kunnig sportfiskare skräpar inte ned eller förstör samt bidrar med trevnad och hjälp till omgivningen. Däremot tror jag inte att jag mera dagligdags behöver den där jag vanligen fiskar. Jag behärskar den utrustning jag vill använda och mitt miljötänk och hänsynstagande till andra tror jag är tillräckligt gott.

    Idag finns det ju möjligheter att gå studiecirklar i stort sett vad som helst, så skulle ett studieförbund tillsammans med Sportfiskarna ta fram kursmaterial och administrera det hela, borde åtminstone den teoretiska delen gå att ordna där. Det skulle på så sätt skapas möjlighet till lokala sportfiskare-skolor, där cirkelledare/guider undervisar i fiskarnas beteenden, utrustningens handhavande, vett och etikett vid vattnet och allmänt miljötänk. Förmodligen kan sådana utbildningar bli ett bra komplement för fiskeguider att ta till om kundunderlaget sviktar någon årstid.
    Senast ändrad av BeBest; 2019-09-11, 18:15.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      I Tyskland måste man tydligen ha genomgått en Anglerprüfung för att få doppa en krok.T.ex. måste man veta vilka tre arter som har kamformade fjäll och antalet skäggtömman på vissa arter. https://www.focus.de/wissen/natur/ha...d_6472224.html

      Om frågorna är meningsfulla kan vara värt att grunna på - det känns som att annat är väsentligare. Och får barn meta utan Anglerprüfung?

      En frivillig examen som krav för tillträde till vissa känsliga vatten, kan väl vara i sin ordning, men ett allmänt krav på prov för alla som vill blöta en krok är orimligt. Och vem ska hinna pröva alla hundratusentals fritidsfiskare? Byråkratin skulle bli ohanterlig.

      / P.

      Kommentera


      • #4
        OT: I Tyskland finns många konstiga regler, t.ex. förbud mot c&r, förbud mot ljuddämpare vid jakt, fällt vilt ska sågas opp i bäckenet på ett helt absurt vis etc.

        Nej, jag tror inte vi behöver byråkratisera fisket mer.

        Kommentera


        • #5
          Skillnaden mellan Sverige och Tyskland är att det inte finns sk. sportfiske i det senare. Bakgrunden är att fiske är en handling som medför lidande till kreaturen och därför bara få utföras i ett försörjande syfte så som tex. jakt.
          Hur det ser ut i praktiken är en annan sak (C&R som en del gör).

          Barn får inte fiskar förrän de har gjort sin Jugendfischereischein. PETA och olika andra föreningar har stor påverkan på lagstiftning- och där finns många att fiske är ett sätt att brutalisera ungdomen genom att visa de hur man döda/tortera djur.
          Absurd såklart, men så är det.

          Att vissa Bundesländerländer har något som en Turistenfischereischein som tillåter turister att tidsbegränsat utan att behöver visa sina kunskaper i ett prov (som de bosatta i respektive Bundesland) att köper fiskekort och fiskar, visar bara vilken hyckleri det är där med den sk. Fischereischein.
          Till saken hör också att många fiskeföreningar har utbildning och rätten att examinera. Går du med i en sådan klubb och betalar din årsavgift så kan jag nästan garantera att du klarar provet inom kortaste möjliga tid.
          Ännu roligare: vissa Bundesländer som Bayern accepterar inte din Fischereischein om den är gjort i ett annat Bundesland. (Föderalism i sin värsta godtyckliga form)
          Innehållet är också delvis tveksam. En del nyttig som minimimått, artkunskap och identifikation av fredade arter, fredningstider och hantering av fisk. Men även mycket om metoder, fördjupningar i systematik som är på nerdnivå, osv. Därtill ett praktiskt test i att kasta prick med haspel på olika sätt? Kul, men som ett provmoment?

          Reglerna i att fiska i olika vatten har också galet många varianter, beroende om det är kommunalt, privat, arrenderat, klubb, DAV eller VDHSV (de två stora konkurrerande förbund) osv. I provet speglas mycket av denna variation eftersom du ska kunna fiska rätt i alla dessa olika vatten, men det blir så mycket byråkratiskt nonsens som du i teorin behöver kunna.

          Jag har gjort mitt prov för många år sedan. Just hantering av fångst, viss kunskap om ekologi, arter och människans/fiskarens påverkan tycker jag är nyttig. Annan praktiskt kunskap, nåväl, gå med i en klubb, läs på eller testar dig fram. Allt annat är ett reguleringssätt för att begränsa antalet fiskare samt en dold inkomstkälla med allt vad det innebär. Att pengarna används sedan inom naturvård finns ingen garanti för.

          Byråkratin och hyckleriet gör att jag inte är en stor fan av detta system.

          Ett tankespel som jag har spontant är:
          Vore ett sådant prov frivilligt, enhetlig, vettig vad som gäller innehållet, och utförd ideellt- kanske. Lockelsen kunde vara att vissa vatten är bara tillgängliga de som har genomförd provet. Nyttan är att åtminstone vissa får förankrat kunskap som kan sprider sig vidare. Jag kan tänka mig att det kan även vara till fördel för dessa vatten.
          Senast ändrad av Utter; 2019-08-15, 13:24.

          Kommentera


          • #6
            Intressant läsning Utter, befinner mig just nu i Bayern.

            Kommentera


            • #7
              Inte säkert, men tror inte de har en Touristenfischereischein där.
              I vissa Bundesländer går det att styrka sina "kunskaper" som svensk genom att man kan uppvisa medlemskap i en svensk fiskeklubb eller helst Sportfiskarna. Som sagt- inte enkelt i Tyskland och inget är enhetlig. Bäst att ta en- två öl och en Schweinshaxe, och inte ha så stora förhoppningar

              Kommentera


              • #8
                Nej aldrig.

                Kommentera


                • #9
                  Nej, jag skulle inte avlägga ett frivilligt prov.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tror dock att C&R fiskare skulle behöva avlägga ett prov. Två frågor bara. Ska man ta i fisk med torra eller blöta händer.
                    Hur många youtube videos finns det inte där folk krokar av fisk med torra händer? Gäddan är ju extra känslig. Även laxfiskar.
                    Ismetare lika så. Kroka av fisken under hålet vid minusgrader. Ögonen fryser skadligt på några sekunder.

                    Så tanken är inte dum egentligen.

                    Ironiskt nog så tycks alla veta av att fisken blir trött vid lång drillning och behöver tid att återhämta sig.

                    Härom vintern när isen la sig på dellen så gick jag ut till 2 stycken som ismetade. Fällning fick dom under tiden jag gick ut. Var säkert 15 minus och det sjöng i isen av spänningarna.
                    Gäddan dom fick på var nog på runt 7 kg. Bägge står som fån under drillningen och gissar öring hela tiden.
                    När fisken fisken är uppe på isen så säger drillaren till den andra. En karl i 40 år åldern att den andra ska hämta avkrokningsmattan och tängerna. 15 minus...
                    Tog säkert en minut för den yngre att jogga till lägerplatsen och hämta grejorna.
                    Skapligt underkända för en sportfiskelicens.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 303 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 314 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X