Nytt allroundspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt allroundspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Berätta gärna vad det blev

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

      Vad skulle du säga att viktspannet är på ditt Zonkerspö är lite sugen på att testa det
      Oj sånt där är svårt tycker jag eftersom jag knappt fiskat det i år och glömt... det har inte blivit så mycket fiske alls tyvärr... har inte prövat lätta beten men jag tycker det jobbar fint med R shadow Rap shad 9 cm eller Shadow Rap 11 shallow/deep som jerkas hem med spöt men även ett 20g skalle med 3" jigg som fiskas hem längs botten funkar bra enligt mig.

      Tror det vara Mankan G som tyckte det var lite för vekt för den dimensionen av jerkbeten om jag minns rätt så det är ju också en smaksak...

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

        Oj sånt där är svårt tycker jag eftersom jag knappt fiskat det i år och glömt... det har inte blivit så mycket fiske alls tyvärr... har inte prövat lätta beten men jag tycker det jobbar fint med R shadow Rap shad 9 cm eller Shadow Rap 11 shallow/deep som jerkas hem med spöt men även ett 20g skalle med 3" jigg som fiskas hem längs botten funkar bra enligt mig.

        Tror det vara Mankan G som tyckte det var lite för vekt för den dimensionen av jerkbeten om jag minns rätt så det är ju också en smaksak...
        Jag kör ju väldigt mycket med 18 och 20g linkhead när jag fiskar. Krok och jigg på det så blir det uppåt 25g skulle jag tro vill ju inte maxa spöt på varje kast, lär ju inte hålla så länge då haha. Jag får helt enkelt pröva ett själv men tack för svar.
        Och sorry för lite OT
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
          När du säger allround, Fundera lite på vad fiskar du mest med jigg eller wobblers?
          Gillar du långt eller kort bakhantag?

          Gå till en fiskebutik med din rulle och känn och kläm lite.
          Sedan om man har lite tålamod så brukar man kunna hitta nästan nya spön i köp och sälj delen för ett bra pris.

          Annars tycker savageger gör bra prisvärda spön. Du kan köpa två nya olika spön i sg mpp serien med olika kastvikt för runt 1500kr

          Detta är ett trevligt spö med lite högre kastvikt

          https://www.dogger.se/rullar-och-spo...or-fast-shad-8
          Använder kanske inte helt rätt begrepp. Menar mest ett spö som klarar att både jigga, fiska spinnare och wobblers inom sin kastvikt. När det gäller bakhandtaget så föredrar jag lite längre. Helst 2 delat då jag reser en del.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

            Jag kör ju väldigt mycket med 18 och 20g linkhead när jag fiskar. Krok och jigg på det så blir det uppåt 25g skulle jag tro vill ju inte maxa spöt på varje kast, lär ju inte hålla så länge då haha. Jag får helt enkelt pröva ett själv men tack för svar.
            Och sorry för lite OT

            Jag tror inte 25g blir ett problem, SZ-spöt har lite marginal så som jag kastar iaf

            Till TS, samma spö (klinga) finns i haspel å borde vara ett lika bra allroundspö till borre, öring för den typen av beten du angav med lite längre bakhandtag. AGS 7'3" som mikkis tipsade om ser ju också intressant ut på pappret och till bra pris, handtagslängd vet jag inget om, säkert lite snabbare än SZ även om det senare inte är långsamt...
            Senast ändrad av anteman; 2019-09-12, 21:07.

            Kommentera


            • #16
              De få gångerna jag fiskar med haspel, så använder jag ett prorex ags 5-25 g.
              Du för inget spö som är så lätt och känsligt för pengarna.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 563 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 320 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 454 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 317 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 556 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X