Fiske i Stockholm city - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Stockholm city

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske i Stockholm city

    Ska till gröndal och fiska aborre och gös i helgen. Är det värt att testa eller finns det bättre ställen i Stockholm?

  • #2
    Ursprungligen postat av Mrklund Visa inlägg
    Ska till gröndal och fiska aborre och gös i helgen. Är det värt att testa eller finns det bättre ställen i Stockholm?
    Sjön Trekanten kan vara svår att komma till och fiska i.... Däremot bör det finnas många bra platser att fiska från land i Drevviken nedan.....

    Min fiskekompis Alfonso Romo fångade en Gädda på 13 kilo+ i sjön Trekanten, Gröndal på 1960-talet...https://sv.wikipedia.org/wiki/Trekanten_(sj%C3%B6) ...
    Se´även här ..https://sv.wikipedia.org/wiki/Trekan...karta_1920.jpg ...

    Drevviken är troligtvis en av Sveriges bästa sjöar när det gäller att fånga riktigt Stora Gäddor - Monstergäddor! När jag bodde på Tyresö innan flytten ut hit till Bålsta fiskade jag många gånger tillsammans med elitsimmaren Alfonso Romo och ibland med Göran Ahnstrand eller Kjell Lagergren. Bästa Gäddplatserna i Drevviken på den tiden var i Trångsundssundet och utanför Pers Udde...
    På Cisco Kid 600 här ... http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm ... fick vi flera Gäddor över 15 kilos vikt på och min största Gädda i Drevviken vägde 16,8 kilo...

    Du får fiska dig fram med beten som du tror på... Skriv upp var de stora Gäddorna hugger samt Var, När och Hur du lockar dem att hugga just dina beten....




    "1. Fiska inte på måfå!
    Den rutinerade fiskaren vet att 95 % av fisketekniken ligger i att hitta gäddan. Om han hittar gäddan på en plats så fiskar han av den ordentligt. Sedan ser han sig om efter liknande platser. Hittar han gäddan i en sydvästvänd vik, så fiskar han i nästa sydvästvända vik. Hittar han gäddan runt friliggande grynnor på 6-8 meters djup, så fortsätter han att fiska vid friliggande grynnor på 6-8 meters djup. Kommer han till en plats på morgonen som efter rådande omständigheter borde vara fångstgivande men ingenting händer, då återvänder han dit på eftermiddagen, och då brukar gäddan nästan alltid vara på plats.

    2. Anteckna alltid platsen där du fått en stor gädda!
    Den stora gäddan föredrar alldeles speciella viloplatser mellan jaktvandringarna. Vid en grynna kan man få en eller flera grova gäddor vid varje fisketur. Vid en annan grynna, som ser nästan exakt likadan ut, får man aldrig ett hugg. Det kan vara någon kall undervattensström, alltför låg syrgashalt eller avsaknad av kamouflagemöjligheter som skiljer den ena grynnan från den andra.
    Ta alltid för vana att noggrant notera platsen där en stor gädda har huggit. Skriv upp vindriktning, belysningsförhållanden, vattentemperatur, fångstdjup, vattenstånd, barometerstånd, bete, tidpunkt på dagen och fångstdatum. Dessa anteckningar kan tillsammans med andra iakttagelser komma till god användning vid ett senare, liknande fisketillfälle.
    En fångstgivande plats lönar sig att testa vid varje fisketur. När en stor gädda försvinner från en bra ståndplats ersätts hon nästan alltid av en ny i ungefär samma storleksklass."





    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-13, 18:14.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

      Min fiskekompis Alfonso Roimo fångade en Gädda på 13 kilo+ i sjön Trekanten, Gröndal på 1960-talet...https://sv.wikipedia.org/wiki/Trekanten_(sj%C3%B6) ...
      Se´även här ..https://sv.wikipedia.org/wiki/Trekan...karta_1920.jpg ...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Värt att nämna är att i Trekanten krävs fiskekort medan Gröndal är mälaren som inte kräver fiskekort. Trekanten är lite lurig att fiska i, kräver nog några timmar innan man hittar sina ställen. Flytring eller kajak skulle säkerligen göra livet lättare då det är mkt växtlighet som hänger över kanterna, svårt att kasta från land alltså i rätt stora delar av sjön. Har sett folk stå och kasta med bombarda från den långa gångbron.

      Kommentera


      • #4
        Hej, finns massor av gamla trådar med tips om landfiske i sthlm. Men sportfiskarna har förstört forumet fiskesnack sedan de tog över och det går inte att söka trådar ordentligt längre, testa googla vet att det finns kartor med utmärkta ställen på.

        Du kan även gå runt långholmen eller ulvsundasjön att fiska.
        Senast ändrad av Matte77; 2019-09-13, 09:22.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
          Hej, finns massor av gamla trådar med tips om landfiske i sthlm. Men sportfiskarna har förstört forumet fiskesnack sedan de tog över och det går inte att söka trådar ordentligt längre, testa googla vet att det finns kartor med utmärkta ställen på.

          Du kan även gå runt Långholmen eller Úlvsundasjön och fiska.
          Hej Matte 77;

          Be Anders Bergman hjälpa dig och andra "Fiskesnackare" hur man hittar "gamla trådar med tips" ...

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm



          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Hej Matte 77;

            Be Anders Bergman hjälpa dig och andra "Fiskesnackare" hur man hittar "gamla trådar med tips" ...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm


            För kännedom så jobbar inte Bergman med sidan längre tyvärr....
            Der är nu en Konsult som i varje fall mitt tycke gör ett skitjobb...
            Finns folk här inne som vill hjälpa till, men det verkar inte Sportfiskarna bry sig om
            Folk lämnar Sportfiskarna, det verkar dom inte bry sig om heller....

            Det får ju en annan att fundera....

            Vad är det dom bryr sig om??
            Och VARFÖR lyssnar man inte på dom som gör Forumet levande??


            För egen del så börjar jag oxå tröttna på Forumet och att det inte händer ett skit....
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

              För kännedom så jobbar inte Bergman med sidan längre tyvärr....
              Der är nu en Konsult som i varje fall mitt tycke gör ett skitjobb...
              Finns folk här inne som vill hjälpa till, men det verkar inte Sportfiskarna bry sig om
              Folk lämnar Sportfiskarna, det verkar dom inte bry sig om heller....

              Det får ju en annan att fundera....

              Vad är det dom bryr sig om??
              Och VARFÖR lyssnar man inte på dom som gör Forumet levande??


              För egen del så börjar jag oxå tröttna på Forumet och att det inte händer ett skit....
              Hej Classe 69;

              Jag vet att Anders Bergman inte sköter Fiskesnack längre.. Både tid och ork tröt. Dessutom tog andra intressen alltför stor del av hans tid.
              Det var Anders Bergman som fick mig att börja skriva här i januari år 2005.. På den tiden skrev jag på Fiske.Nu. På den fiskesiten var det mest bråk och därför blev det inte svårt att byta site att skriva i...

              År av kontakter med olika konsulter har lärt mig att det de kan är att ta bra betalt och samtidigt skapa nya problem....

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-15, 11:42.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                För kännedom så jobbar inte Bergman med sidan längre tyvärr....
                Der är nu en Konsult som i varje fall mitt tycke gör ett skitjobb...
                Finns folk här inne som vill hjälpa till, men det verkar inte Sportfiskarna bry sig om
                Folk lämnar Sportfiskarna, det verkar dom inte bry sig om heller....

                Det får ju en annan att fundera....

                Vad är det dom bryr sig om??
                Och VARFÖR lyssnar man inte på dom som gör Forumet levande??


                För egen del så börjar jag oxå tröttna på Forumet och att det inte händer ett skit....
                Hej Classe 69;

                Om Fiskesnack ska överleva behövs en ung eldsjäl som du med dokumenterade fiskekunskaper, en eldsjäl som kan ta över ledningen och ansvaret för siten....

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-15, 11:44.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  Hej Classe 69;

                  Om Fiskesnack ska överleva behövs en ung eldsjäl som du med dokumenterade fiskekunskaper, en eldsjäl som kan ta över ledningen och ansvaret för siten....

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Tackar för dom orden men denna "unga" eldsjäl är 50 år. Men jag vill givetvis att forumet skall leva vidare och skötas ordentligt och INYE låta någon Konsult sköta det, vilket har visat sig Tydligt att det Inye fungerar
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #10
                    Som vän av ordning skulle jag vilja påpeka att anställningsform knappast säger något om vare sig flit eller kompetens.

                    Det är mao svårt att dra några långtgående slutsatser om hundratusentals konsulter, varav jag själv är en, för att en enskild person missköter underhållet av forumet.
                    Senast ändrad av holden; 2019-09-15, 15:51.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X