Catch and release på andra arter än de vanliga..? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and release på andra arter än de vanliga..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Catch and release på andra arter än de vanliga..?

    Alla är väl numera väl förtrogna på catch&release på exempelvis gädda, laxfiskar och abborre. Det skiljer ju lite i hur pass noga hanteringen är, lax/öring ska väl helst knappt ovanför vattenytan, medan med abborre och gädda brukar det gå bra att mäta och knäppa ett snabbt kort utan att det gör någon skada.

    Däremot hör man inte så mycket om andra arter, havsfiskar framför allt verkar det inte alls vara lika mycket info kring hantering etc.
    Tänker exempelvis på makrill, känns som alla plockar upp den fisk de får. Klarar den återutsättning bra tro?

    En annan fiskart som jag är lite sugen på att prova är sill (alltid kul att lägga till något nytt i årets artprotokoll), har sett att de har kommit in en del nu och var nere och försökte mig på det. "Köttfiskarna" stod och drog häcklor med 4-5 sillar på, men jag fick inte en enda, vilket gjorde att jag inte behövde ta någon ställning till CnR just då.
    Men det blir nog några försök till i höst, och om jag nu skulle lyckas få upp en, bortsett från att alla andra som fiskar kommer att titta på en som man är en idiot, kan man sätta tillbaka sill, eller blir de så skadade att det inte är lönt? De brukar ju exv. tappa fjällen rätt fort när man tar i dem.


  • #2
    Jag har samma fundering när det gäller mört.

    Kommentera


    • #3
      Mört återutsätts i stora mängder. Alla tävlingar i internationellt mete använder ju keepnet att förvara fångsten i och all fisk återutsätts efter vägning. När det gäller havsfiskar går det bra att återutsätta förutom när man fångar från större djup och fisken inte klarar snabb tryckförändring vid hemtagningen.

      Kommentera


      • #4
        Det er forsket endel på dette i Norge, googler du litt finner du nok noen av rapportene fra Havforskningsinstituttet. Makrell tåler fang og slipp (C&R) dårlig, mens torsk tåler det svært godt.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
          Mört återutsätts i stora mängder. Alla tävlingar i internationellt mete använder ju keepnet att förvara fångsten i och all fisk återutsätts efter vägning. När det gäller havsfiskar går det bra att återutsätta förutom när man fångar från större djup och fisken inte klarar snabb tryckförändring vid hemtagningen.
          Torsk som slängs tillbaka från turfiske-båter för att dom inte håller måtten får inte direkt någon varsam behandling och ofta ser man dom ligga och flyta på ytan efter att dom åkt tillbaka i vattnet. Man undrar om det inte många gånger hade varit bättre om folk hade kunnat behålla dessa och att man på något annat sätt en längd hade reglerat fisket på dessa båtar, kanske max antal fiskar man får dra upp istället för att låta måtten bestämma.

          Kommentera


          • #6
            Det beror på...
            Art
            Djup
            osv osv.

            Vissa testar ju att "avbubbla" fisken på ett visst djup under båten och tror sig rädda en svullen"djuphavsfisk ", finns säkert dokumentation om detta.
            Även att punktera simblåsa praktiseras.

            Vad som funkar eller ej låter jag er googla fram själva
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Jag har återutsatt både makrill och sill då de varit oönskade bifångster. Snabb hantering och helst avkrokning utan att hålla i fisken så har jag sett många av dem snabbt simma iväg. Det funkar!
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                Alla är väl numera väl förtrogna på catch&release på exempelvis gädda, laxfiskar och abborre. Det skiljer ju lite i hur pass noga hanteringen är, lax/öring ska väl helst knappt ovanför vattenytan, medan med abborre och gädda brukar det gå bra att mäta och knäppa ett snabbt kort utan att det gör någon skada.
                Om Gäddan lever när du återutsätter henne har hon stora chanser att både överleva och växa som exempelvis den här Gäddan...
                http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm ...
                Är vattnet varmt som under högsommaren gäller det att vara snabb vid återutsättandet för att fisken ska ha större chanser att överleva....

                Old Firehand
                Leif Engstrlöm

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
                  Jag har återutsatt både makrill och sill då de varit oönskade bifångster. Snabb hantering och helst avkrokning utan att hålla i fisken så har jag sett många av dem snabbt simma iväg. Det funkar!
                  Beklager å rive ned illusjoner, men bare fordi en fisk svømmer avgårde når du slipper den så betyr ikke det at den overlever på sikt. Gjenutsetting av feks makrell er i praksis seigpining/ dyreplageri og bør unngås.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

                    Torsk som slängs tillbaka från turfiske-båter för att dom inte håller måtten får inte direkt någon varsam behandling och ofta ser man dom ligga och flyta på ytan efter att dom åkt tillbaka i vattnet. Man undrar om det inte många gånger hade varit bättre om folk hade kunnat behålla dessa och att man på något annat sätt en längd hade reglerat fisket på dessa båtar, kanske max antal fiskar man får dra upp istället för att låta måtten bestämma.
                    Ja, mat åt havstruten brukar dom bli.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X