Om levande beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Om levande beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tja, det är väl alltid lättare att peka ut något oetiskt som andra gör än att faktiskt fundera över vilka etiska tabbar man själv begår.
    Jag skulle helst inte själv klanka ner på vanligt sommarmete med mask och flöte. Det är nämligen nästan det enda sätt jag får med mig mindre fiskeintresserade kompisar/släktingar ut på en fisketur.
    Jag slår även med flit både flugor och mygg i avsikt att skada dom.
    Jag har helt enkelt så mycket etiskt fuffens för mig att jag låter andra fundera över sina egna hyss.
    /John

    Kommentera


    • #12
      Jag är av den blygsamma åsikten att fiske med levande betesfisk inte är sportfiske, då det är betesfisken som gör jobbet ;-)

      Kommentera


      • #13
        Är det då etiskt att fiska över huvudet taget och kalla det som sport, att medvetet skada fisken genom att sätta krokar i dom. Hmm. Själv fiskar jag bara och bryr mig inte om vad det kallas. Jag njuter av stunden och tar upp ganska mycket fisk för att äta då jag får några. Får jag mer än jag behöver så får dom så skonsamt som möjligt simma tillbaka förstås. Jag fiskar å så är det bara...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Quivertip Visa inlägg
          Är det då etiskt att fiska över huvudet taget och kalla det som sport, att medvetet skada fisken genom att sätta krokar i dom. Hmm. Själv fiskar jag bara och bryr mig inte om vad det kallas. Jag njuter av stunden och tar upp ganska mycket fisk för att äta då jag får några. Får jag mer än jag behöver så får dom så skonsamt som möjligt simma tillbaka förstås. Jag fiskar å så är det bara...
          Jag har aldrig sett fisket som en sport och kommer aldrig att göra det även om jag deltagit i några tävlingar på turfiskebåtar när jag var yngre. Har inte heller åkt ut utan avsikt att skaffa matfisk, (förutom tävlingarna när jag var yngre) återutsätter dock all fisk jag inte vill ha och slutar för dagen när jag har fått fisk så jag är nöjd. Kan dock stå kvar lång tid efter att jag slutat fiska och titta på när andra fiskar och snacka skit med folk.

          Kommentera


          • #15
            Alla har vi olika magkänsla för var gränsen går när det gäller att sätta kroken i en fisk. Det viktiga är inte att dra en gräns utan att vi låter andra sportfiskare ha sin uppfattning om vi ska ha någon chans att fortsätta göra det vi alla gör, dvs sätta kroken i fiskar för nöjets skull, på ett eller annat sätt.
            Att det är olagligt med levande bete och C&R i en del andra europeiska länder beror på att det etiska i att kroka en fisk för nöjets skull ifrågasatts. Där kan vi bara förlora. Vi kommer i slutändan inte kunna förklara för de som inte fiskar varför det är OK att kroka en fisk i munnen och sen släppa tillbaka den, men inte i ryggen för att fånga en annan fisk. Den skillnaden är för liten. Det är lätt att glömma att det finns betydligt fler människor som sympatiserar med djur än med sportfiskare (Sportfiskarna har 17 tusen gilla på Facebook, Djurens rätt, som vill att alla vilda djur ska få leva ostört, har över 400 tusen).

            Kommentera


            • #16
              Intressant tråd. När man pratar om etik utifrån ett mänskligt perspektiv och projicerar det i till en fisk så kan det inte annat än bli fel. Många gånger så blir diskussionen om etik inget annat än ett försök till ett rättfärdigande för sin egna skull , sitt egna så att säga diaboliska avtryck i mänsklighetens arkiv. Att ens ha makten att antingen döda sitt bete eller leka med det och fördröja dödsprocessen är ju en form av psykopati i sig eller så är det ren och skär zen.

              Jag fiskar aldrig med levande beten eller döda (för jag tycker gäddmete inte helt enkelt är roligt) men jag fiskar med mestadels med gummi och det i slutändan kanske är mer etiskt fel av mig än att mäska med den där bullen och få upp ett par mörtar. Jag tycker kulfisks argument är humoristiska och väldigt slående

              En tes kan alltid kontras med en antites.

              Jag fiskar inte för att överleva utan gör det i mitt liv för att det är en del av mitt egna självförverkligande. Det i sig kanske är etiskt fel. Sen så fiskar jag mest från flytring eller land och passar på att klaga på dem som kör runt med motorbåt , men de med motorbåt kanske är vegetarianer och jag käkade lövbiff igår kväll så kanske är det jag som är oetisk att klaga på dem som kör motorbåt , kanske är det jag som är hycklaren i sammanhanget , eller så är jag bara avundsjuk för att jag bettat bort mina pengar till en fet båt.

              Jag kanske skriker som fan på gösta som sitter och plågar mört nere i viken medans jag kastar gummi som är outsourcat till kina och fått både en medioker lönarbetare att tänka på ett legit självmord och en hemsk resa över det stora havet med dieselmotorer och plast i vattnet.

              Vad jag kan konstatera är att ingen är dömd för djurplågeri för att ha fiskat med levande bete enligt Sveriges rikes lag. Och fram tills det blir en vägledande dom som säkert kommer komma ända upp till HD så säger jag kör på!

              Ska kika efter mina gamla Immanuel Kant böcker som ligger och dammar någonstans och då kommer jag säkert få revidera det här inlägget



              Kommentera


              • #17
                För mig är det främst på vintern. Höst och vår angling efter gädda/abborre.

                Minns ju barndomen då man ibland anglade på död rensad strömming från Ica. Inget jag vill gå tillbaka till.

                Sen etiken. Den tänker jag inte ens på. Inget jag reflekterar över.

                Det jag istället skulle göra är att sluta fiska när det är minus grader. Dock är det då jag främst finner nån tjusning med fiske.
                Att gå ut på isen vid 15 minus grader. Att få känns solens värmande strålar när den vandrar upp. Och nappen. När man hittar den där platsen som abborrarna passerar.
                Dock nappar det ju fisk som jag inte vill äta, för stor. Fisk säg över 3-4hg. Bäst matstorlek anser jag är runt 2 hg. Dom mindre blir katten glad av. Än sålänge har jag en farbror vid liv som blir så glad när jag kommer dit med ett knippe abborre. Han filear ju abborren och ju större desto bättre. Helst skulle man ha en tång på metern, och en lipgrip i samma längd så man kunde kroka av dom där dasslocken under hålet.

                Reduktion av vitfisk minskar ju kortsiktigt övergödning. Spelar det roll om vi hjälper den till gäddan?
                Är det att den får sitta på kroken under väntan som är problemet?
                Saxfiske är t.ex fortfarande tillåtet inom yrkesfiske och bland anställda inom länsstyrelsen. Såvitt jag vet.
                Visst på en sax är oftast betesfisken död. Men gäddan som biter kan få vänta bra länge på att bli avkrokad.

                Är det för att vi är fler i fritidsfiske som är avgörande. Vi i dess total skapar mer?

                Jag anglar kanske 10 gånger på en vinter. Har jag en kamrat med så får vi ha 24 don ute. Det är då 240 mört, plus fällning. Så säg 400 mört. Kanske mer beroende på vilka sjöar man väljer.

                En yrkesfiskare kan jag tänka mig bör ha väldigt många saxar ute konstant. Kanske flera hundra under x antal månader.

                En representant från länsstyrelsen som ska provfiska. Den bör ha saxar ute så länge det krävs. Dom ska ju fånga särskilda storlekar, även bägge kön. Men jag skulle gissa att dom bör ha en 50 saxar ute.

                Min gissning är att dom är i majoritet vad gäller lidande av fisk. Om man då endast jämför med användandet av betesfisk inom fritidsfiske.

                Är lidandet mindre om en fisk sitter fast i ett nät mot för en krok? stress är ju också lidande?
                Eller instängd i en mjärde?
                Senast ändrad av husbehov; 2019-10-07, 08:05.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                  Saxfiske är t.ex fortfarande tillåtet inom yrkesfiske och bland anställda inom länsstyrelsen. Såvitt jag vet.

                  En representant från länsstyrelsen som ska provfiska. Den bör ha saxar ute så länge det krävs. Dom ska ju fånga särskilda storlekar, även bägge kön. Men jag skulle gissa att dom bör ha en 50 saxar ute.
                  Nu vet jag ju inte hur det är på länsstyrelsen där du bor men är jag var på länsstyrelsen och vi provfiskade så var det antingen elfiske eller nätprovfiske, jag har aldrig hört att länsstyrelsen varit ute och provfiskat med saxar. I övrigt kan jag nog hålla med om det du skrev.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Coffe81
                    Jag fiskar ofta med levande eller dött bete vid flötestrolling. ibland snittar jag upp mörtarna så att dem blir ännu mer skadade än krokarna jag penetrerat deras små kroppar med.
                    Just för att dem skall uppföra sig ännu mer skadade i vattnet, vilket i sin tur får väldigt tröga gäddor att vilja kliva på.
                    När jag sedan väl fått upp en gädda så brukar jag torka av slemskiktet med en handduk, naturligtvis låter jag gäddan ligga och vila på durken i båten innan jag plockar fram kamera och våg.
                    Efter den är vägd, låter jag den vila ytterligare lite på durken, så att den skall vara obefintligt stressad innan den får återgå ner i djupet.

                    Är det fler än jag som känner små rysningar genom kroppen när man penetrerar 2/0 krok i små mörtkroppar? Nästan en känsla av välbehag.

                    Tack för ordet.
                    Coffe 81;

                    Har du för avsikt att bedriva Catch & Release i framtiden vid Gäddfiske kan det vara några tips på vägen att läsa mina rader nedan....

                    Gäddans slemskikt har flera skyddande funktioner. Dels skyddar slemskiktet Gäddan under leken så att Gäddan inte så lätt skadas av grenar och annan vass vegetation. Dels skyddar slemskiktet Gäddan från att angripas av i vattnet fritt förekommande bakterier och virus...

                    Måste du ta i Gäddan bör dina händer blötas först i vattnet för att inte skada Gäddans skyddande slemskikt...

                    Att som du låta Gäddan ligga och vila på durken en tid och sedan torka av det skyddande slemskiktet hos Gäddan med en handduk bör du absolut avstå från i framtiden....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera


                    • #20
                      Detta är ett laddat ämne för många, både sportfiskare och djurrättsaktivister.
                      Med tanke på att Fiskesnack ändå är ett offentligt forum kanske vi ska tänka oss för en, två och även tre gånger innan vi postar ett ironiskt eller i övrigt nedlåtande inlägg. För djurrättsaktivisterna kan säkert använda sådana inlägg i en eventuell framtida kamp för att förbjuda sportfisket helt: "Se hur grymma sportfiskarna är".
                      Så ett visst mått av sans i hanterandet av detta ämne gynnar oss alla.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 565 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 334 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X