Om levande beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Om levande beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    Coffe 81;

    Har du för avsikt att bedriva Catch & Release i framtiden vid Gäddfiske kan det vara några tips på vägen att läsa mina rader nedan....

    Gäddans slemskikt har flera skyddande funktioner. Dels skyddar slemskiktet Gäddan under leken så att Gäddan inte så lätt skadas av grenar och annan vass vegetation. Dels skyddar slemskiktet Gäddan från att angripas av i vattnet fritt förekommande bakterier och virus...

    Måste du ta i Gäddan bör dina händer blötas först i vattnet för att inte skada Gäddans skyddande slemskikt...

    Att som du låta Gäddan ligga och vila på durken en tid och sedan torka av det skyddande slemskiktet hos Gäddan med en handduk bör du absolut avstå från i framtiden....

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Leif, jag är till 99,9% säker på att Coffe 81 inte gör så som han beskriver utan han är ironisk, eller vill ge sken av att vara det. Vad syftet med hans inlägg är utöver att få uppmärksamhet är svårt att veta. Kanske tycker han det är väldigt roligt eller så vill han irritera och provocera. Oavsett vilket så tillför det iallafall inget i sakfrågan utan är i bästa fall ett misslyckat försök att vara kul, i sämsta fall ett klassiskt exempel på internettroll.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg

      Nu vet jag ju inte hur det är på länsstyrelsen där du bor men är jag var på länsstyrelsen och vi provfiskade så var det antingen elfiske eller nätprovfiske, jag har aldrig hört att länsstyrelsen varit ute och provfiskat med saxar. I övrigt kan jag nog hålla med om det du skrev.
      El provfiske är främst för att kolla strömmande vatten osv. Angående näten som har dom några special nät som har alla mask storlekar. Så vitt jag vet så är dom mycket för att kolla tillväxt och sånt i sjöar.
      Skulle misstänka att det min bekant jobbade med var tester av miljögifter, mycket efter Tjernobyl och även kvicksilver. Tänk själv att få uppdrag att i den sjön så vill dom ha en hona och hane i varje viktklass från 1 kg till 12 kg. Hur många är det av oss som ens kan se skillnad på en hona och hane?
      Visst kan man sitta och angla i månader i sträck tills man fått dom. Men han kunde få 5-6 sjöar över en vinter med dom önskemålen. Sax är då det enda logiska att använda.
      Han hade ju jobbet vi alla drömde om i pojkåren.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

        El provfiske är främst för att kolla strömmande vatten osv. Angående näten som har dom några special nät som har alla mask storlekar. Så vitt jag vet så är dom mycket för att kolla tillväxt och sånt i sjöar.
        Skulle misstänka att det min bekant jobbade med var tester av miljögifter, mycket efter Tjernobyl och även kvicksilver. Tänk själv att få uppdrag att i den sjön så vill dom ha en hona och hane i varje viktklass från 1 kg till 12 kg. Hur många är det av oss som ens kan se skillnad på en hona och hane?
        Visst kan man sitta och angla i månader i sträck tills man fått dom. Men han kunde få 5-6 sjöar över en vinter med dom önskemålen. Sax är då det enda logiska att använda.
        Han hade ju jobbet vi alla drömde om i pojkåren.
        ------------------------------------------------------------------------------------

        Den största officiella hangäddan som fångats i Sverige togs i Kävlingeåns (Lödde å) mynning 1951. Den vägde otroliga 10,15kg, var 103 cm lång och kontrollerades noga av det zoologiska institutet i Lund.

        Med all sannolikhet är detta världsrekord för hangädda.

        Normalt når en hangädda en maximal vikt på 1-2kg.


        Källa: Boken "Gäddan och Gäddfisket", Olle W. Nilsson

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Ps. Min personlige vän Olle W, Nilsson var redaktör för SPORTFISKARNAS tidning Svenskt Fiske....

        En välväxt hongädda i september kan du se på bilden här. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ... Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-10-07, 18:52.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Aborrius Visa inlägg
          I min värld är det en självklarhet att icke-levande beten är att föredra i detta fall. Det totala lidandet blir mindre.
          Sant, men samtidigt accepterar du att visst lidande är acceptabelt om det finns ett gott syfte bakom, antagligen det rena nöjet eller naturupplevelsen, och det här är ju det grundläggande antagandet som överhuvudtaget måste få finnas för att man ska se fiske i någon form som acceptabelt (okej, vi måste först också anta att människor och djur inte är jämställda, att vi människor får utnyttja djur). Så vad är ett tillräckligt gott syfte?

          Min kompromiss med mig själv är att jag gärna fiskar med levande bete om syftet just där och då är tillräckligt gott och det tillräckligt goda syftet för mig är oftast att skaffa mat. Visst, man kan lösa det mesta med olika konstgjorda beten, men det enklaste och säkraste sättet att få upp ett mål abborre till hela familjen på en rimligt kort tid oavsett väder och vind är levande beten. Här kan man då hävda att vi lever i ett modernt samhälle där ingen behöver svälta, men det finns flera skäl till att det argumentet inte kan få vara avgörande. Rent teoretiskt tycker jag inte att man ska stifta lagar efter det ideala samhället, men sedan ska man också komma ihåg att fattigdomen växer i det här landet och några mål fisk i veckan kan hjälpa vissa med sämre ekonomi ganska mycket. Det är kanske inte ett argument för de flesta som kallar sig sportfiskare eller fritidsfiskare eller någon överhuvudtaget som tycker sig ha råd med en motorbåt, men accepterar man att vissa villkor gäller för några i samhället, lär de gälla för alla.

          Vi kan också lägga till ett klimatresonemang, det klimatvänligaste fisket är förstås det med minst prylar (metspö, krok & levande bete eller nät) och resulterar det dessutom i mat på bordet som ersätter någon grisfabrik här eller där och hur de djuren slaktas eller bara något växthusgasfisande nötkreatur, då finns det mycket som talar för levande beten.

          Svår fråga och jag ser inte att det finns några självklara svar. För min del fiskar jag som sagt gärna med levande beten när jag vill ha ett mål mat, men inte för att fånga så mycket eller så stor fisk som möjligt.

          (Och ja, en logisk följd är att det är okej att lägga nät för några mål mat också eftersom det går att välja nät, tid & plats så att oönskade arter inte fastnar i näten, men det är förstås bara möjligt om man planerar för att INTE maximera sin fångst.)

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av John A Visa inlägg

            Leif, jag är till 99,9% säker på att Coffe 81 inte gör så som han beskriver utan han är ironisk, eller vill ge sken av att vara det. Vad syftet med hans inlägg är utöver att få uppmärksamhet är svårt att veta. Kanske tycker han det är väldigt roligt eller så vill han irritera och provocera. Oavsett vilket så tillför det iallafall inget i sakfrågan utan är i bästa fall ett misslyckat försök att vara kul, i sämsta fall ett klassiskt exempel på internettroll.
            Helt korrekt. Var enbart ute efter att provocera aborrius. när man skapar en korkad tråd på ett sportfiskeforum. Då får man vara beredd på en del svar som man kanske inte tänkt sig. Eller så var trådstarten något som ts ville provocera med också.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av John A Visa inlägg

              Leif, jag är till 99,9% säker på att Coffe 81 inte gör så som han beskriver utan han är ironisk, eller vill ge sken av att vara det. Vad syftet med hans inlägg är utöver att få uppmärksamhet är svårt att veta. Kanske tycker han det är väldigt roligt eller så vill han irritera och provocera. Oavsett vilket så tillför det iallafall inget i sakfrågan utan är i bästa fall ett misslyckat försök att vara kul, i sämsta fall ett klassiskt exempel på internettroll.
              Hej John A;n;

              Hade Coffe 81 för avsikt att vara ironisk finns det "Smilies" att bifoga inlägget...

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Coffe81 Visa inlägg

                Helt korrekt. Var enbart ute efter att provocera aborrius. när man skapar en korkad tråd på ett sportfiskeforum. Då får man vara beredd på en del svar som man kanske inte tänkt sig. Eller så var trådstarten något som ts ville provocera med också.
                Hej Coffe,

                Bara för att *du* tycker den är korkad betyder det inte att TS eller andra som hänger här delar din uppfattning och bara för att du inte tycker likadant som någon annan ger inte dig rätt att provocera den personen. Att medvetet försöka provocera andra brukar sällan leda till annat än bråk, oavsett om det är på internet eller på riktigt. Om du nu är trött på diskussioner om etik gällande levande betesfisk eller inte så varför inte bara strunta i det, det är ju ingen som tvingar dig att läsa den tråden.

                Kommentera


                • #28
                  Jag läste någonstans att folk hade åkt dit och fått redskapen beslagtagna vid någon tävling där dom körde med levande beten, kan dock inte hitta någonstans vad det hela resulterade i och inte heller om det rörde sig om användandet av levande beten eller om det var något annat myndigheterna hängde upp sig på.

                  Tror det var i samma veva som Jordbruksverket kom ut med att det var förbjudet med levande beten vilket är några år sedan nu.
                  Är det någon här som har en aning om hur det gick ?

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av John A Visa inlägg

                    Hej Coffe,

                    Bara för att *du* tycker den är korkad betyder det inte att TS eller andra som hänger här delar din uppfattning och bara för att du inte tycker likadant som någon annan ger inte dig rätt att provocera den personen. Att medvetet försöka provocera andra brukar sällan leda till annat än bråk, oavsett om det är på internet eller på riktigt. Om du nu är trött på diskussioner om etik gällande levande betesfisk eller inte så varför inte bara strunta i det, det är ju ingen som tvingar dig att läsa den tråden.
                    Varför struntar inte du bara i vad jag skriver då? Varför ens lägga ner tid på att svara?
                    Att gå ut och klaga på folk som använder levande bete vid sportfiske. Men att meta med mask är ok?.
                    Skall masken vara död?
                    Maggot är ok?
                    Eller skall man meta med bara krok? Eller kanske ingen krok alls. Bättre att inte fiska alls då, så slipper man utsätta fisk,maskar,Eller maggots för onödigt lidande.

                    Hör du ens hur det låter? hela tråden är ju till för att provocera sportfiskare. Så när jag ironiskt skriver ett svar.
                    Sorry Leif. Jag missade smileysarna, jag har inte dem nära när jag skriver på mobilen, däremot på datorn har jag en hel rad med olika figurer att lägga in.
                    Senast ändrad av Coffe81; 2019-10-10, 06:24.

                    Kommentera


                    • #30
                      Personligen gillar jag sådana här trådar eftersom de får en att reflektera över vad man gör och varför.
                      Tyvärr har de väl hittills inte lett så långt på FS, bla eftersom de hittills uteslutande använts som ett slagträ för att försöka påverka Sportfiskarna som organisation. (Lausviks många trådar i ämnet)

                      Jag tänker att jag som människa har en negativ påverkan på min omvärld. Det absolut bästa för planeten vore antagligen att jag avslutade mitt liv snarast. Nu är jag inte villig att göra det, ffa av egoistiska skäl, jag gillar att leva. Med denna utgångspunkt, som jag vill påstå gäller nästan alla människor, är det tydligt att vi alla kompromissar i högre eller lägre grad.
                      Jag vet att gäddorna mår bättre av att jag låter dem vara istället för att fånga och släppa tillbaka dem. Ändå gör jag det. Krasst sett handlar det om att jag accepterar ett visst mått av lidande för djuren för att tillfredställa mitt eget behov av spänning/ jakt/naturupplevelse osv.

                      Jag tror att vi lurar oss själva i ett par avseenden.
                      - Dels de som tror att den icke fiskande delen av befolkningen någonsin kommer att tycka att c&r är ok. Vi kommer aldrig någonsin att kunna övertyga Svensson om att det är ok att kroka levande djur bara för att släppa tillbaka dem. För att vi tycker att det är kul. Om den frågan någonsin når en nivå där beslut skall fattas kommer c&r att förbjudas. Min egoistiska åsikt är därmed att vi bör hålla en låg profil och försöka undvika diskussionen.
                      - Dels tas ofta argumentet upp att mänskliga känslor och sinnesupplevelser inte kan eller bör överföras på fiskar. Det är ett väldigt ihåligt argument. Jag är övertygad om att en fisk inte alls upplever smärta och stress som en människa men jag är å andra sidan också övertygad om att den upplever någon form av obehag när den krokats. Den exakta formen och intensiteten är väl egentligen inte så väsentlig? Det är väl inte någon som på allvar tror att en fisk är helt oberörd av att fångas? Ur ett strikt hygglighetsperspektiv borde vi därmed låta dem vara. Men, vi kompromissar med vår hygglighet och fiskar ändå.

                      Levande bete är bara en liten del av den kompromiss vi lever med. Antingen lägger man sin gräns så att levande betesfisk faller inom ramarna för vad som är acceptabelt lidande eller så lägger man sin ribba annorlunda. Hur vi än gör så accepterar vi ett visst lidande för djur så länge vi fortsätter leva.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 565 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 334 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X