Om betydelsen av att hitta betesfisken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Om betydelsen av att hitta betesfisken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• widetrak
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Aborrius, Som alternativ till att vi stått eller legat med båten ankrad på samma ställe brukar vi fånga den största Abborre vi ser och haka fast en enkelkrok i käften på Abborren med en tunn lina hängande från enkelkroken. I andra änden på linan har vi en fastlimmad pingisboll som flyter på vattenytan ovanför Abborrstimmet. När stimmet förflyttar sig befinner sig pingisbollen alltid ovanför stimmet.... På det sättet kan vi följa Abborrstimmet.... (Gammalt djungelknep) ....

Leif Engström
    Old Firehand

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Haha, det där var ett riktigt listigt knep! Lyckades ni fiska upp borren igen och befria den ifrån pingisbollen vid fiskepassets slut? Ni råkade aldrig ut för att pingisbollen plötsligt försvann ner i djupet om en gädda höll sig framme på abborrens bekostnad.

Lämna en kommentar:

• Niklar
    replied
    Svårt att dra några exakta slutsatser utifrån er text men några saker som är värt att tänka på:

1. Stor fisk är inte lika med mycket fisk.
    2. Bytesfisk hittas lättast med ekolod på djupt vatten. Kan vara lika mycket inne vid kanterna och i växterna fast ni inte ser dem.
    3. leta nya hotspots tar tid. Räkna med att fånga mindre antal fiskar.

Personligen föreslår jag att ni kör era hotsports men varje tur ni är ute provar ni även 1 eller 2 nya ställen och då kommer ni på tiden få fler hotspots. Nu vet jag inte om ni fiskar gädda, abborre eller något annat men strategin skiljer sig mycket mellan art och vatten. Mycket kan man läsa sig till med bäst är att bygga upp en magkänsla vart fisken borde vara.

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

De syns inte för de står en bit bortom ekolodets kon...

Nja, det är oftast en halv till en meter djupt under båten…. Och inte syns det betesfisk utanför båten heller då vattnet brukar vara klart nog att man ser detaljer på botten.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

Jag har aldrig sett en mås dyka någonstans när jag fiskar i sjöar. Hade blivit tråkigt fiske om jag följt ditt råd.
    Lite hjälp på vägen får du här..https://www.google.se/search?q=bilde...=1570297883943 ...

Old Firehand
    Leif Engström

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
    anteman: Det var precis vad jag menade, tråkigt att inte fiska när måsarna lyser med sin frånvaro.

/John
    Ja, jag bara skojade lite

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Synliga betesfiskar är inget som är nödvändigt för att lyckas. Där vi fiskar ser vi ytterst sällan annan fisk än någon enstaka spigg och ändå får vi Gädda.
    De syns inte för de står en bit bortom ekolodets kon...

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Synliga betesfiskar är inget som är nödvändigt för att lyckas. Där vi fiskar ser vi ytterst sällan annan fisk än någon enstaka spigg och ändå får vi Gädda.

Lämna en kommentar:

• CampDavid
    replied
    anteman: Det var precis vad jag menade, tråkigt att inte fiska när måsarna lyser med sin frånvaro.

/John

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
    Jag tror dig. Det har däremot jag. Jag har tom krokat fiskmås två gånger, som dykt efter mina drag. Besvärliga att veva in och befria.
    Jag har inte påstått att det blir något roligt fiske. Bara att statistiken blir bra. Och det helt utan ekolod!

/John
    Tyvärr är det ganska vanligt att måsar och trutar krokar sig själva vid större Laxtrollingtävlingar som Trolling Masters...
    Då gäller det att snabbt få in betena närmare båten så att linor och beten inte hakar i varandra...

Själv har jag varit med om att måsar krokat sig själva både nere vid Landsort och Pukaviken just vid trollingtävlingar när man trollat med mera ytgående beten som Dardevle Eppinger "Big Ed" och Northern King NK-MAG..http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm ....

Old Firehand
    Leif Engström

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Men måsdyksfiske är ju kul, kan man påstå annat?! Tråkigt är det inte men om man enbart ska fiska då det inträffar så blir det inte mycket fiske alls, bara långa stunder av måsdyksspanande och det är ju tråkigt...

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
7 svar
1 536 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34