Ursprungligen postat av Old Firehand
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Om betydelsen av att hitta betesfisken
Collapse
X
-
Haha, det där var ett riktigt listigt knep! Lyckades ni fiska upp borren igen och befria den ifrån pingisbollen vid fiskepassets slut? Ni råkade aldrig ut för att pingisbollen plötsligt försvann ner i djupet om en gädda höll sig framme på abborrens bekostnad.
-
Svårt att dra några exakta slutsatser utifrån er text men några saker som är värt att tänka på:
1. Stor fisk är inte lika med mycket fisk.
2. Bytesfisk hittas lättast med ekolod på djupt vatten. Kan vara lika mycket inne vid kanterna och i växterna fast ni inte ser dem.
3. leta nya hotspots tar tid. Räkna med att fånga mindre antal fiskar.
Personligen föreslår jag att ni kör era hotsports men varje tur ni är ute provar ni även 1 eller 2 nya ställen och då kommer ni på tiden få fler hotspots. Nu vet jag inte om ni fiskar gädda, abborre eller något annat men strategin skiljer sig mycket mellan art och vatten. Mycket kan man läsa sig till med bäst är att bygga upp en magkänsla vart fisken borde vara.
Lämna en kommentar:
-
Nja, det är oftast en halv till en meter djupt under båten….Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
De syns inte för de står en bit bortom ekolodets kon...

Och inte syns det betesfisk utanför båten heller då vattnet brukar vara klart nog att man ser detaljer på botten.
Lämna en kommentar:
-
Lite hjälp på vägen får du här..https://www.google.se/search?q=bilde...=1570297883943 ...Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
Jag har aldrig sett en mås dyka någonstans när jag fiskar i sjöar. Hade blivit tråkigt fiske om jag följt ditt råd.
Old Firehand
Leif Engström
Lämna en kommentar:
-
Ja, jag bara skojade liteUrsprungligen postat av CampDavid Visa inlägganteman: Det var precis vad jag menade, tråkigt att inte fiska när måsarna lyser med sin frånvaro.
/John
Lämna en kommentar:
-
De syns inte för de står en bit bortom ekolodets kon...Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggSynliga betesfiskar är inget som är nödvändigt för att lyckas. Där vi fiskar ser vi ytterst sällan annan fisk än någon enstaka spigg och ändå får vi Gädda.
Lämna en kommentar:
-
Synliga betesfiskar är inget som är nödvändigt för att lyckas. Där vi fiskar ser vi ytterst sällan annan fisk än någon enstaka spigg och ändå får vi Gädda.
Lämna en kommentar:
-
anteman: Det var precis vad jag menade, tråkigt att inte fiska när måsarna lyser med sin frånvaro.
/John
Lämna en kommentar:
-
Tyvärr är det ganska vanligt att måsar och trutar krokar sig själva vid större Laxtrollingtävlingar som Trolling Masters...Ursprungligen postat av CampDavid Visa inläggJag tror dig. Det har däremot jag. Jag har tom krokat fiskmås två gånger, som dykt efter mina drag. Besvärliga att veva in och befria.
Jag har inte påstått att det blir något roligt fiske. Bara att statistiken blir bra. Och det helt utan ekolod!
/John
Då gäller det att snabbt få in betena närmare båten så att linor och beten inte hakar i varandra...
Själv har jag varit med om att måsar krokat sig själva både nere vid Landsort och Pukaviken just vid trollingtävlingar när man trollat med mera ytgående beten som Dardevle Eppinger "Big Ed" och Northern King NK-MAG..http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm ....
Old Firehand
Leif Engström
Lämna en kommentar:
-
Men måsdyksfiske är ju kul, kan man påstå annat?!
Tråkigt är det inte men om man enbart ska fiska då det inträffar så blir det inte mycket fiske alls, bara långa stunder av måsdyksspanande och det är ju tråkigt...
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 536 visningar