Går det gå upp en klass på rulle jämfört med flugspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Går det gå upp en klass på rulle jämfört med flugspö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Går det gå upp en klass på rulle jämfört med flugspö?

    Tjenare, köpte nyss ett nytt guideline elevate #5 och har en fundering om det går sätta en A Jensen #6-8 på den? Specsen på den är # 6/8 169 g 94/30/16 mm och kollar man på Danielssons 4seven W
    4-7 WF6F-160m 20lbs 189 gr 95 mm så är A jensen tillochmed lättare? Eller ska man hålla sig till en # 4-6 rulle?

  • #2
    Klart att det går, om du vill.
    Har inte riktigt kläm på hur dem är rent fysiskt i storlek men linkapaciteten plus backning brukar anges på rullarna, dock ska man ta dem specarna med en nypa salt. Tips är att köpa billig kina-flätlina på wish/Ali att använda som backing.

    Kläm på rullarna IRL först och ännu hellre ta med ditt spö till butiken o provmontera o se hur de känns?!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
      Klart att det går, om du vill.
      Har inte riktigt kläm på hur dem är rent fysiskt i storlek men linkapaciteten plus backning brukar anges på rullarna, dock ska man ta dem specarna med en nypa salt. Tips är att köpa billig kina-flätlina på wish/Ali att använda som backing.

      Kläm på rullarna IRL först och ännu hellre ta med ditt spö till butiken o provmontera o se hur de känns?!
      Jag ska till nya zeeland och fiska så vill gärna ha riktig backing då det finns chans det kommer dras ut men tack för tipset. Jag har tyvär ingen butik i närheten med någon av rullarna.

      Kommentera


      • #4
        Ok häftigt!
        Fördelen jag skulle poängterat ang kina-flätlinan är att du med tunn flätlina får på många fler meter än med vanlig 20lb backing, detta gäller framförallt mindre rullar där en hel fluglina kan göra att rullen blir full enbart av linan!

        Stod valet mellan de två rullarna, hade mitt svar vart den svenska handgjorda rullen från Smedjebacken...
        Danielsson gör fantastiska flugrullar!

        (Säger inte att A.Jensen är något dåligt)

        Kommentera


        • #5
          Fiskar bara #6 när det kommer till fluga. Kör alltid #6-8 eller liknande på rullen. Hellre lite mer plats i rullen än tvärtom. Så kan man tokveva in slaklina utan att det kärvar mot rullhuset eller så för att det e dåligt med plats. Och oftast blir det kanonbalans i prylarna trots en storlek större på rullen.

          Kommentera


          • #6
            Jag skulle inte slänga på en L5W 4sevenW på ett spö i #5. Det är en rejäl rulle som passar bäst på en sjua i mitt tycke, på mindre upplever jag den som klumpig iaf.

            Kapacitet för mycket backing och #5 är i mina ögon F3W 4seven en mer passande rulle för. Kollar du på begagnade rullar så kan även gamla FW 4seven samt Model 2 (inte nuvarande 2W) vara bra alternativ.

            Bor du i närheten av Gbg får du gärna komma över och kika på de olika modellerna, har de ovan nämnda.

            Skitfiske på NZ btw

            Kommentera


            • #7
              En Loop/Danielsson DryFly är också ett alternativ om du kan tänka dig en rulle utan broms.
              På mina #5 spön kör jag bara med DryFly, har två sådana med flera x-spolar.

              Blir lätt full med en lång modern fluglina som ligger 31-32m, på några spolar har jag kortat linan någon meter i bakkant och sedan lagt flätlina typ i dim 0,18-0,20 som backing och får då på tillräckligt mycket.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
                Jag skulle inte slänga på en L5W 4sevenW på ett spö i #5. Det är en rejäl rulle som passar bäst på en sjua i mitt tycke, på mindre upplever jag den som klumpig iaf.

                Kapacitet för mycket backing och #5 är i mina ögon F3W 4seven en mer passande rulle för. Kollar du på begagnade rullar så kan även gamla FW 4seven samt Model 2 (inte nuvarande 2W) vara bra alternativ.

                Bor du i närheten av Gbg får du gärna komma över och kika på de olika modellerna, har de ovan nämnda.

                Skitfiske på NZ btw
                Okej ja L5W är kanske för rejäl, bor tyvär i norrland så finns ingen chans för det men tack för erbjudantet

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                  En Loop/Danielsson DryFly är också ett alternativ om du kan tänka dig en rulle utan broms.
                  På mina #5 spön kör jag bara med DryFly, har två sådana med flera x-spolar.

                  Blir lätt full med en lång modern fluglina som ligger 31-32m, på några spolar har jag kortat linan någon meter i bakkant och sedan lagt flätlina typ i dim 0,18-0,20 som backing och får då på tillräckligt mycket.
                  Har faktiskt funderat lite på det också, vore mäktigt drilla utan broms!

                  Kommentera


                  • #10
                    De fiskarna man fiskar med ett #5 spö klarar man sig bra att bromsa via handen på spolkanten.

                    Jag har flertalet Loop/Danielsson Traditional rullar i flera storlekar, man fiskar ju både lax & havsöring med storlekarna 2W & 3W utan broms utan några som helst problem.

                    Dessutom får du mindre tafsbrott vid drillningar med långa tunna tafsar, som vid fiske i b la N Z eller Slovenien eller liknande platser med ultraklart vatten.
                    En rulle med broms har oftast ett större startmotstånd och risken finns för tafsbrott!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 302 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 314 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X