Går det gå upp en klass på rulle jämfört med flugspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Går det gå upp en klass på rulle jämfört med flugspö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
    De fiskarna man fiskar med ett #5 spö klarar man sig bra att bromsa via handen på spolkanten.

    Jag har flertalet Loop/Danielsson Traditional rullar i flera storlekar, man fiskar ju både lax & havsöring med storlekarna 2W & 3W utan broms utan några som helst problem.

    Dessutom får du mindre tafsbrott vid drillningar med långa tunna tafsar, som vid fiske i b la N Z eller Slovenien eller liknande platser med ultraklart vatten.
    En rulle med broms har oftast ett större startmotstånd och risken finns för tafsbrott!
    Jo det är ju sant, kan man drilla en stor lax kan man drilla det mesta utan broms. Hur mycket lina får du på din dryfly? Man blir ju lite nojig när det står man bara ska rymma 73m på den jämfört med 163m på L3W men som du säger kan flätlina vara smart! Då menar du alltså en vanlig "fireline" lina? https://fishline.se/p/spinnfiske/lin...m-crystal.html tex?
    Senast ändrad av Sweders; 2019-10-16, 17:31.

    Kommentera


    • #12
      SJag har några spolar med ”långa” moderna fluglinor typ SA & Rio i WF5, linorna är väl ca 30-32m nånting.
      Och jag tyckte de vart väl lite med vanlig backing på en av dem så då drog jag på en spole fireline likt den du länkade till.
      På flera av mina andra rullar har jag oxå helt gått över till flätlina som backing, köper ofta billig kina flät på typ Ali/wish/eBay dels pga prisskillnaden mot just fireline och att man kan hitta någon roligare färg än svart typ.

      Jag tycker att får man på 60-70m backing så ska man f-nimej klara sig,. Med linan på det har man ju nästan 100meter ändå, sen blir de springa!

      Kommentera


      • #13
        Dryfly som nämnts är en schysst #5-rulle om man inte behöver nån större backing-kapacitet eller kör på nån tunn variant typ Fireline.

        Tro mig, det är en F3W 4seven som blir bäst

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
          SJag har några spolar med ”långa” moderna fluglinor typ SA & Rio i WF5, linorna är väl ca 30-32m nånting.
          Och jag tyckte de vart väl lite med vanlig backing på en av dem så då drog jag på en spole fireline likt den du länkade till.
          På flera av mina andra rullar har jag oxå helt gått över till flätlina som backing, köper ofta billig kina flät på typ Ali/wish/eBay dels pga prisskillnaden mot just fireline och att man kan hitta någon roligare färg än svart typ.

          Jag tycker att får man på 60-70m backing så ska man f-nimej klara sig,. Med linan på det har man ju nästan 100meter ändå, sen blir de springa!
          Grymma tips! Tackar, blev en A Jensen nu för att få ett fult blått kit hoppas den kommer snart så man hinner testa den innan isen lägger sig!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
            Dryfly som nämnts är en schysst #5-rulle om man inte behöver nån större backing-kapacitet eller kör på nån tunn variant typ Fireline.

            Tro mig, det är en F3W 4seven som blir bäst
            Kanske blir en danielsson nästa gång men var sugen på färg på den här rullen så fick bli a jensen istället.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • Newborn
              Svar till Värde?
              av Newborn
              Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
              2024-01-13, 20:31
            • Knox88
              Värde på spön ?
              av Knox88
              Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
              2023-08-13, 11:49
            • Backslag
              Svar till Cisco Kid, mindre
              av Backslag
              Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
              2023-09-03, 20:16

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
            15 svar
            4 563 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            63 svar
            13 312 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RUSTY HOOK  
            Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
            16 svar
            1 453 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg mrfisker  
            Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
            19 svar
            5 315 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
            20 svar
            25 553 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Arbetar...
            X