Hur ser ditt tålamod ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ser ditt tålamod ut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur ser ditt tålamod ut?

    Gick upp idag till sjön. Normalt sett så brukar båten vara vänd för vintern nu. Men nu ligger den kvar. Så jag gick upp och kastade vid mitt lilla syre. Gör 5 kast per bete ungefär. Fick en liten 3 hg gädda på en jigg med en spinnarsked på. Testade kanske 4 olika beten sen rodde jag hem igen. Har noll tålamod den här årstiden. Ska dock göra 2-3 till syren nu på första isen. Förlänga mitt tålamod ungefär.

    Men om 2 månader då förhoppningsvis isen ligger så kan jag nog göra 100 hål. Eller ja 100 hål på den lilla sjön är överdrivet. Men jag har minst 3 olika spön riggade och ger varje minst 5 minuter var per hål. Men då hoppas jag ju på abborre.
    Idag när jag gick upp till sjön så hoppades jag på en fin matgädda.

    Hur är ni skapt så att säga?
    Jag tycker dock att jag har lite mer tålamod i båten om man har nån med sig.

  • #2
    Jag kan lätt stå och nöta på samma ställe en hel dag om jag vet att det finns fisk där. Jag ser till att kasta av hela ytan ordentligt med favoritbetet för den aktuella sjön innan jag byter till nästa bete där proceduren görs om. Om jag inte fått ett pet eller en följare på en timma brukar jag flytta mig till nästa "säkra" ställe... Jag fiskar utan lod så det blir lite chansningar ibland om man inte ser betesfisken i ytan.

    Kommentera


    • #3
      Har troligen ett bra tålamod!

      ... jag fiskar ju mestadels arter som kräver tålamod, lax havsöring asp!
      En får skylla sig själv. Lön för mödan eller vad är de man säger

      Kommentera


      • #4
        Skapa ett för dagen "vinnande mönster"!
        Bli inte missmodig och tappa tålamodet när du fiskat några timmar utan att ha fått ett enda hugg! Kom ihåg att du inte i förväg exakt vet var fisken finns. Du har inget skäl att helt byta område innan du bildat dig ett "mönster". Fortsätt att fiska dig framåt samtidigt som du testar olika beten och studerar både ekolod och sjökort. På detta sätt kan du noggrant studera och fiska av nya, heta platser och gamla favoritställen. Snart så börjar du hitta fisken. Var då noga med att memorera topografi, växtlighet och andra detaljer på varje ställe där du kommer i kontakt med fisk. Nu, när du vet var fisken uppehåller sig, kan du förflytta dig till andra platser som har samma typ av topografi och övriga egenskaper som stämmer med de ställen du redan fått fisk på. Detta kallas att skapa sig ett vinnande "mönster"!
        Ett "vinnande mönster" består av rätt plats, rätt bete och rätt fisketeknik! När du söker efter stor gädda och lyckats skapa dig ett "mönster" för dagen som ger bra resultat då är det bara att fiska på. Det är tidig vår och du hittar en "monstergädda" i en djupbrant utanför en lekvik. Fiska omsorgsfullt av det närliggande området med en sjunkande wobbler. Spinn in wobblern otroligt långsamt tätt utefter botten med varierande långa spinnstopp. Det lönar sig! Hittar du en stor gädda på en plats, står det i regel flera stora i närheten och väntar! Gäddorna kan stå tätt på en platå i djupbranten eller vid den nedre brytlinjen där slätbotten tar vid. De kan stå i en djupgrop mitt inne i en lekvik eller vid botten nedanför en bergsbrant. Som wobbler rekommenderar jag sjunkande Swim Whizz och Cisco Kid 600 eftersom jag själv genom åren tagit närmare 150 gäddor över tio kilo på dessa två wobblerfabrikat. Självklart finns det massor av andra bra wobbler att välja bland.

        Old Firehand
        Leif Engström


        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Ps. Tänk på att vi fiskar för att det är både skönt och spännande som på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_37.htm ...Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-10-17, 10:49.

        Kommentera


        • #5
          Oftast kör jag med mindsetet "Det räcker med ett hugg" och känslan av att man aldrig vet vad det är för fisk som simmar kring ens bete är tillräckligt för att jag ska kunna stå och nöta, en hel dag om sig så bör. Däremot om man är inne på 3:e dagen utan ett pet, eller om man hade en dålig morgon hemma eller om det är ett sånt där väder som verkligen förstör allt man hade planerat så brukar jag inte bli lika långvarig om det inte händer något.
          Brukar alltid säga till folk när jag fiskar med andra att dom får ta egen bil så jag slipper åka hem när dom ledsnar, brukar alltid bli kvar till sist.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera


          • #6
            Kan nöta i timmar på en plats som jag vet håller stor fisk. Iaf när jag fiskar själv, har jag någon med mig (gäller inte alla?) har han sällan samma tålamod vilket ofta resulterar i en flytt ganska snart.

            Kommentera


            • #7
              Är för envis för mitt eget bäst..... Kan hålla på en hel dag utan ett hugg och åka dit dagen efter för att göra samma sak....
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #8
                Händer det inget på ett par timmar så brukar tålamodet tryta för min del. Men det räcker med ett hugg så att man får känslan av att det faktiskt finns liv där under så kan man hålla på ett tag till.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                  Har troligen ett bra tålamod!

                  ... jag fiskar ju mestadels arter som kräver tålamod, lax havsöring asp!
                  En får skylla sig själv. Lön för mödan eller vad är de man säger
                  Jag fiskar också väldigt mycket havsöring och det kräver tålamod.

                  Kommentera


                  • #10
                    Så länge mina fingrar inte blir blålila så nöter jag på
                    Men mitt Pannben är extremt hahaha
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X