Hur ser ditt tålamod ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ser ditt tålamod ut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Så länge mina fingrar inte blir blålila så nöter jag på
    Men mitt Pannben är extremt hahaha
    Ett tips för att hålla fingrarna varmare... engångs gummihandskar som bland annat tandläkare använder håller vattnet borta från händerna och torra händer är guld värt... man ser ut som ett pervo men det är det värt =)

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

      Ett tips för att hålla fingrarna varmare... engångs gummihandskar som bland annat tandläkare använder håller vattnet borta från händerna och torra händer är guld värt... man ser ut som ett pervo men det är det värt =)
      Hmmm... engångs gummihandskar....

      Tur att mina fiskebyxor går upp till brösthöjd
      Inte vända dig ryggen på lördag hahaha
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #13
        =) beware!!!

        Kommentera


        • #14
          Har hur mycket tålamod som helst! En dag i båten och slippa alla måsten då bara njuter jag oavsett om det nappar eller ej.När man var yngre handlade det om att fånga så många som möjligt, nu handlar det om egentid. Var ute senast idag och det startade väldigt trögt med ett hugg dom första 3 timmarna. Nötte vidare i småregn och blåst och ca 3 grader i luften. Men till slut så blev det 5 landade havsöringar med en topp på 2,8 kg. Tappade även en riktigt stor som var upp och voltade sig lös, men vad gör det

          Kommentera


          • #15
            Tråden har varit på banan förut men är intressant alla dar i veckan.
            För mig finns inget givet svar - det blir den gamla klassikern det beror på.
            Jag tycker det är intressant med de som säger att det inte spelar nån roll om de får ngt. Viktigaste är att man kommer ut en runda. Jidder säger jag eller alibi - om det inte betyder ngt varför släpa på en massa grejer . Ärligt talat nog fanken vill du ha fisk? Hur du hanterar att du inte fått ngt är mer intressant.
            Bompass är en del av vardan och det går o lära av dem.
            jag försöker tänka på vad jag kunde gjort annorlunda.
            Sällan jag tappar sugen - försöker tänka på nästa pass .
            Fiskar pass på allt från 2h - 8h men byter lokal för o hitta ny energi.
            Peter b

            Kommentera


            • #16
              Eftersom jag metar mest så finns ju alltid tanken att fisken kommer till slut när jag mäskat upp en plats som är (eller känns) rätt.
              Jag kan vänta hur länge som helst men utan tillstymmelse till aktivitet eller försiktiga pill så infinner sig alltid en gnutta frustration.
              En del av tjusningen är att fisken ibland vinner...
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #17
                Tålamodet beror på många parametrar: fiskemetod, årstid, målart(er) och så vidare. Jag har generellt ett gott tålamod. Kan njuta mycket av att vara ute och dricka kaffe. Kläder efter väder så håller man ut länge. Visst kan man tröttna för dagen men efter några timmars sömn brukar suget vara på topp igen.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

                Kommentera


                • #18
                  Visst är det roligt när det nappar men det är inte det som är det viktigaste för mig iaf. Packa dagen före och sitta och planera med en rykande kopp kaffe över en karta, det är minst lika bra som att fånga fisk i mitt tycke. Jag brukar säga att jag älskar att fiska inte fånga fisk.Det är hela paketet som gör fisket så vansinnigt underbart!!!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

                    Hur är ni skapt så att säga?
                    Jag tycker dock att jag har lite mer tålamod i båten om man har nån med sig.
                    ----------------------------------------------------------------------


                    För ett lyckat senhöstfiske kolla vindriktningen dagarna före!
                    För ett lyckat senhöstfiske efter Gädda gäller det att lägga märke till vindriktning och vattentemperatur. Du kan fiska efter Gäddan där vinden ligger på (lovartsidan) ända tills vattentemperaturen kryper under +4 gr.C. Då börjar Gäddan söka lä i vindskyddade vikar samt bakom uddar och mindre, skyddande öar. Kolla också vindriktningen några dagar före fisketuren! Där vinden har legat på flera dagar i sträck, där hittar du sannolikt Gäddan med stort "G".

                    Variera inspinningshastigheten vid vart tredje kast tills du funnit vilken fart på betet Gäddan hugger vid. Någon gång kan Gäddan hugga på riktigt snabba wobbler under senhösten, men långsam inspinning med ett eller två spinnstopp efter varje kast brukar vara mest framgångsrikt vid senhöstfiske efter Stor Gädda. Ledade wobbler som rör sig yvigt vid långsam inspinning brukar kunna forcera Stora Gäddor till hårda, blixtsnabba hugg.

                    I november och december fungerar Gäddfisket bra under dygnets alla ljusa timmar. Glöm bara inte mitt grundtips att fiska där vinden ligger på och speciellt där det är lite grumligare vatten...gärna runt och utmed natebankarna. Ödsla inte många kast på varje plats så här års. Nötfiske i branterna hör våren till! Nu på senhösten hugger Gäddan ofta i första eller andra kastet. Ankra inte utmed grunda strandkanter, i flader och vikar utan driv med vinden och kasta av i medvind och solfjädersform. I djupare vatten måste man ankra för att kunna fiska av "Hot Spotsen" effektivt. Här får du byta ut den ledade wobblern mot en mera djupgående wobbler. Vid jerkbaitfiske gäller exakt samma regler och färger. Kör med ett grundgående jerkbait på vattendjup mellan en och tre meter och långsamt sjunkande jerkbait i djupare vatten.

                    Stora Gäddor över 12 - 14 kilos vikt påträffas inte ofta inne på riktigt grunt och klart vatten där de har svårt att jaga och överrumpla snabba bytesfiskar. Sök de stora Gäddorna i något djupare eller grumligare vatten och då gärna i utkanterna av mindre kullar med cabomba, gäddnate och krusnate. Ibland hittar du Stora Gäddor i ännu grundare vatten under senhösten, men det är sannolikt utmed kanter där vinden ligger på hårt eller har legat på hårt under flera dygn och samlat upp mängder med småfisk.

                    Old Firehand
                    Leif Engström


                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                      ----------------------------------------------------------------------


                      För ett lyckat senhöstfiske kolla vindriktningen dagarna före!
                      För ett lyckat senhöstfiske efter Gädda gäller det att lägga märke till vindriktning och vattentemperatur. Du kan fiska efter Gäddan där vinden ligger på (lovartsidan) ända tills vattentemperaturen kryper under +4 gr.C. Då börjar Gäddan söka lä i vindskyddade vikar samt bakom uddar och mindre, skyddande öar. Kolla också vindriktningen några dagar före fisketuren! Där vinden har legat på flera dagar i sträck, där hittar du sannolikt Gäddan med stort "G".

                      Variera inspinningshastigheten vid vart tredje kast tills du funnit vilken fart på betet Gäddan hugger vid. Någon gång kan Gäddan hugga på riktigt snabba wobbler under senhösten, men långsam inspinning med ett eller två spinnstopp efter varje kast brukar vara mest framgångsrikt vid senhöstfiske efter Stor Gädda. Ledade wobbler som rör sig yvigt vid långsam inspinning brukar kunna forcera Stora Gäddor till hårda, blixtsnabba hugg.

                      I november och december fungerar Gäddfisket bra under dygnets alla ljusa timmar. Glöm bara inte mitt grundtips att fiska där vinden ligger på och speciellt där det är lite grumligare vatten...gärna runt och utmed natebankarna. Ödsla inte många kast på varje plats så här års. Nötfiske i branterna hör våren till! Nu på senhösten hugger Gäddan ofta i första eller andra kastet. Ankra inte utmed grunda strandkanter, i flader och vikar utan driv med vinden och kasta av i medvind och solfjädersform. I djupare vatten måste man ankra för att kunna fiska av "Hot Spotsen" effektivt. Här får du byta ut den ledade wobblern mot en mera djupgående wobbler. Vid jerkbaitfiske gäller exakt samma regler och färger. Kör med ett grundgående jerkbait på vattendjup mellan en och tre meter och långsamt sjunkande jerkbait i djupare vatten.

                      Stora Gäddor över 12 - 14 kilos vikt påträffas inte ofta inne på riktigt grunt och klart vatten där de har svårt att jaga och överrumpla snabba bytesfiskar. Sök de stora Gäddorna i något djupare eller grumligare vatten och då gärna i utkanterna av mindre kullar med cabomba, gäddnate och krusnate. Ibland hittar du Stora Gäddor i ännu grundare vatten under senhösten, men det är sannolikt utmed kanter där vinden ligger på hårt eller har legat på hårt under flera dygn och samlat upp mängder med småfisk.

                      Old Firehand
                      Leif Engström


                      http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Haft hyfsade gäddpass den här månaden november speciellt när det har varit mulet lätt regn ljust ute vind som legat på in mot land för övrigt måste man ha ett enormt tålamod från land men det är inte omöjligt nå dom inne i vikarna :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X