Hur ser ditt tålamod ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ser ditt tålamod ut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    I min begränsade erfarenhet - Tidan, Ekoln, Sandhemssjön, Norra Vätterns skärgård - har rödvit eller getingfärgad wobbler samt silverblankt eller rödvitt skeddrag som man drar längs vasskanterna under senhösten varit mest fångstgivade för matgädda. (Storgädda intresserar mig inte så mycket, men på 90-talet fick jag en 9-kilos på en rödvit Yo-Suri i N:a Vättern. Samma tur hade min bror på en best på likadan wobbler. Vi kunde inte hejda den, utan fick ro efter en halv sjömil innan krokarna släppte.)

    F.
    Senast ändrad av Capsizer 2; 2019-11-17, 13:01. Anledning: Rättat stavfel

    Kommentera


    • #22
      mitt tålamod när det gäller fiske är väl nära på outsinligt stort, på gränsen till (kanske redan på "fel" sida om gränsen???) vanvett...

      MEN tycker det är otroligt stor skillnad beroende på vald metod... kommer det till att bonntrolla med nån slags motor (bensinare, elmotor, slav som ror) så är mitt tålamod större än det finns timmar på ett dygn.. däremot kan jag annars vara (och upplevas) som väldigt rastlös i mitt fiske.

      En stapelvara i mitt fiske under hela mitt 37åriga liv (där man fiskat i typ 33 av dom) är ju spinnfiske från land... norrländska älvar och tjärnar har det vandrats fruktansvärt långt längs. Och i det fisket är mitt tålamod istället tätt sammanbundet med min egen energinivå. Går otroligt mycket och kastar sällan länge på samma ställe. Så där är dagsformen mer avgörande samt typ grad av snårighet/svårighet att ta sig fram. I detta fisket kan ju även vädret komma att spela in, är inte alltid lätt att klä sig vettigt när det både krävs att kunna röra sig mycket och bli varm samt i perioder svalna av igen.

      Lite samma när det kommer till dragrodd... där är det att jag rent fysiskt kroknar oftast före jag egentligen ledsnat på själva fisket...

      Men, får jag välja fritt och sitter och puttrar fram å trollar mig genom ett vatten med enkla medel så har jag nog aldrig tröttnat egentligen ännu utan alltid avbrutit antingen pga soppatorsk, kolmörker i ett vatten jag inte är hemma i eller bara några andra åtaganden som "måste" göras utöver fiske!

      mvh /peter
      https://www.facebook.com/OKspinners/

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
        eller bara några andra åtaganden som "måste" göras utöver fiske!

        mvh /peter

        Äta, skita och sova? =)

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg


          Äta, skita och sova? =)
          hahahahaaaaa!!! (;o_0) eeeexakt!!!

          och träna faktiskt... men det tar inte så värst mycket tid egentligen, speciellt inte eftersom jag är så förbannat fruktansvärt sliten ändå från å ro å härja ur "båten" jag trälar runt i på fisket...
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #25
            Fiskar nästan bara hö på kusten. Har sinnesjukt tålamod.
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

            Kommentera


            • #26
              För min del går ca 90% av fisketiden till vertikalfiske efter gös, och om jag hade kunnat hade jag spenderat så många heldagar som möjligt i jakten på den stora året om sålänge inte isen ligger. Men nu är det ju inte så att den tiden finns med nyköpt hus, två småbarn och en sambo som oftast jobbar helg.
              Men så har jag en fiske/jobbarkompis som vertikalar från kajak som är ute 1-3 dagar i veckan och senaste året har han haft mest framgång på dygnets mörka timmar och då öppnar sig ju nya möjligheter för min del, och mitt tålamod, ja om jag har möjlighet att sova ut dagen efter skulle jag kunna sitta hela natten för jag vet ju att det finns stora gösar i sjön jag fiskar i.
              Så tålamod finns, tid saknas......

              Kommentera


              • #27
                Mitt tålamod är för bra för mitt eget bästa! Men har försökt bli bättre på att försöka avbryta i tid när det är riktigt dålig och inte känns rätt. Då jag fiskar rätt ofta och ibland är det inte värt att bli så sliten som man kan bli ibland när man nöter och nöter i regn och kyla timme efter timme... det kommer nya pass

                Kommentera


                • #28
                  Jag skulle tro att orsaken till mitt dåliga tålamod på sommaren är att jag förflyttar abborrens beteende på vintern till sommarn. Hugger det inte på 5 kast så testar jag en ny plats eller går hem.
                  På vintern kan man nästan säga att varje hål är en ny plats. Och då är ju 50-100 hål efter abborre mer en norm.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg


                    Äta, skita och sova? =)
                    Fördelen om man är två är att man kan turas om att trolla och en kan sova.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                      Fördelen om man är två är att man kan turas om att trolla och en kan sova.
                      och samma att en kan äta å den andra skita?
                      https://www.facebook.com/OKspinners/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X