Spinn kombo för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinn kombo för nybörjare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinn kombo för nybörjare

    Hejsan!!
    Jag tänkte köpa ett Spinn kombo till nästa säsong, efter att har körrt med haspel i cirka 3 År.
    Mitt budget är ungefär 3000-4000 spänn för spö och rulle.
    Beten jag fiskar med drag som väger ungefär 40-100 gramm.
    Mest frän båt efter Gädda.
    Oftast fiskar jag med gummibete, 40-90 gramm, jerk och swimbait.
    Jag tittade främst på Abu garcias Lågrprofils-rullar och BFT instinct X7, nån som har erfarenheter med sånna? Så som Revo beast och Ambassadeur revo toro beast. Många tycker ju att Ambassadeur Är sämre än Revo beast , vad beror det på?
    (Jag vill helst har en lågprofils-rulle)

    En Kompis till mig blev så trött på att alltid olja och laga sin Revo Beast så att han köpte en Ambassadeur istället, en Ambassadeur Revo Toro, trots att den är mycket billigare.

    När det gäller spö har jag tittat på flera. Eftersom jag, som sagt, har ett ganska litet budget blir det nog BFT Raptor G2 spinn Swimbait som kan kastar upp till 150 gr. Har någon erfarenheter med detta spö?
    Annars är ju BFT Roots G2 ett riktigt bra spöserie med. Där kanske Multi Pike eller Impact såöet, är det nån stor skillnad på Raptor och G2 serien?
    Ni kan gärna komma med egna förslag på kombo. Jag är som sagt det nybörjare inom Spinn.
    Senast ändrad av AlsterTobbe; 2019-10-21, 23:09.

  • #2
    Jag kan börja med att säga att jag själv har en Bft Instinct x7 samt också ett Roots Multi Pike och båda två fyller väl sin funktion, hur vida dom är prisvärda har jag svårare att svara på. Ibland har jag kört dom tillsammans.
    Rullen har hållit ihop riktigt bra även fast jag har torterat den med alla möjliga olika beten och fiskevatten. Nackdelar från min sida är att den är rätt stor i handen och hyfsat tung även om det finns större givetvis. Den känns även lite plastig men med tanke på hur mycket jag har fiskat med den så har den varit väldigt prisvärd för mig. Många som har delade åsikter kring BFT's grejer.

    Roots Multi Pike är ett riktigt skönt spö även om jag skulle vilja ha ett lite längre sådant. Dock så har det varit väldigt mycket kvalitetsbrister med G2-serien och det är inte bara jag som har upplevt det tyvärr. (Rullfästen som snurrar, öglor som lossnar, toppdelar som går av osv) Så för det priset känns det lite sisådär när grejerna faller isär lite hursomhelst. Dock som jag sa så är det ett riktigt skönt spö att fiska större gummibeten med t.ex och den krokar gäddorna utan pardon.

    Nya Revo Beast är det många som hyllar i all oändlighet, har ej prövat själv. Många menar nog dock att om man verkligen ska ha slitvargar och valuta för pengarna för en lång lång tid så är det rundgavlade Ambassadeur-rullar som gäller, t.ex 5601 JB osv.

    Jag skulle kika på ett spö i Westin-serien (w3 kanske?). Dom kostar inte jättemycket och det är riktigt bra spön. Äger själv ett äldre Dynamic Edge med kastvikt upp till 130g, som visserligen är ett haspelspö, men det är helt underbart (dock skulle jag välja att kasta lite mindre beten än den angivna toppgränsen).
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret!!

      Det där med rullen har jag redan tänkt. Var i fiske butiken igår och snackade lite. "Kina skit". Han rekommenderade Shimano eller Daiwa rullar.

      Det är dock faktist första gången jag hör så dåligt om G2 serien. Har tänkt mig lite alternativ, kanste ett Gator Rod, dom ska vara riktigt bra har jag hört.

      Men jag tittade, som sagt, framförallt på Raptor eftersom den var väldigt billigt. Har du gjort någon erfarenhet med den?

      Kommentera


      • #4
        Finns ju många vettiga, prisvärda spön om man läser bl a FS... ABu Verdict 8'6" -120g kostade 1800 när de kom nu kan man hitta den under tusentlappen och billigare ändå ett snabbt å välbalanserat spö sägs det (det slog nog inte för ABUs gäddspön har inte varit coola förr, Hornet Stinger Plus på Tuben kanske ändrar lite på det ... )

        Fladen Vantage Predator 8' 2" -120g är nästan gratis nu på Happyangler och flera på FS och annorstädes är nöjda, klassiskt snyggt med tycker jag men smaken skiljer sig. Nästan så billigt att man borde köpa ett bara därför att...

        Själv jerkar jag inte så mycket så jag funderar på ett lite längre ur Prorex billigaste serie S 8'6" -150g för mina 120-130g beten... för dig med mest 40-90g varför inte 8'-120g? Under 800kr... lätta spön! Är det för billigt så finns Prorex E, XR eller AGS...

        7'6" är lite kort om du frågar mig, mina gäddspön är alla 8'-8,6" och funkar bra med jerk stående på toft i båt. (har ett lite lättare 7,6" som dock bara vilar...)

        Nån kanske föreslår ett dyrare spö, så man "hittar rätt direkt" men min erfarenhet är att den saken spelar ingen roll, man, ja många av oss köper ändå nya spön, man måste pröva först vad man gillar för aktion, handtag och längd å då kan man gärna börja lite billigt - glöm därför inte säljessidorna!

        Nu har jag flera gäddrullar, ett par Daiwa och ett par Shimano (en rund amba som vilar) och alla funkar väl... så jag är nöjd. Hade jag bara en och behövde komplettera så verkar ju nya Revo Beast 40/41 mest intressant, de lockar faktiskt mer än en Tranx 300 även om också den fått fina vitsord. De är nog lite dyrare än Instinct men med "rätt" spö får du lätt ihop din budget även i nedre regionen.

        ps, han som sa att Instinct var Kinaskit, säljer han den själv eller snacker ner? Vet inget om rullen alls men många rullar görs i Asien/Kina idag... Finns en på säljes nu...
        Senast ändrad av anteman; 2019-10-22, 02:20.

        Kommentera


        • #5
          Neej, han var föesäljare. Men jag har hört av flera att instinct kännssom plast i handen.

          Jag känner flera som användr B3asten med. Tyvärär det många som tycker att rullen är inte alls slitstark. Behöver servas nvarranan vecka osv.

          Kommentera


          • #6
            Min favorittcombo er innenfor budsjett nå med "høstpriser":
            https://www.fiskeavisen.no/test-av-d...al-tws-200hsl/
            På de siste turene har jeg rett og slett ikke tatt med noen av de andre comboene mine, for det er bare denne som blir brukt uansett. (Det blir derfor en trist dag når utstyret skal leveres tilbake til Daiwa om et par uker.)

            Jeg synes det er vanskelig å kombinere gode egenskaper for jerk med øvrige baits som shad, woblere etc. Min klare anbefaling er derfor å kjøpe en kombo til det du bruker mest, i steden for å prøve på en kvasiløsning som skal fungere til alt. Daiwastangen i artikkelen er feks for lang og for sensetiv i tuppen til at jeg vil bruke den til jerk. Men den er fantastisk til det meste annet, særlig shad.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Med den budgeten skulle jag satsat på 2 begagnade kombo. I för gummi och 1 för jerk/wobbler.

              In i en affär, känn och kläm, anteckna dom som du fastnar för och sök begagnat

              Så skulle jag gjort om jag var du

              Sen KOMMER du bli som jag, vill ha nytt och feta rullar med feta rullar menar jag då runda Ambor med trim
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                Skruvar endel rullar både egna & andras, dom enda rullar jag har behövt laga är ABUs, Shimano & Daiwa har räckt med service.

                Min favorit rulle är Shimano Tranx 300 haft mina sedan dom kom & använder dom till både gädda & musky så dom har verkligen fått jobba.
                Alla rullar funkar felfritt.
                Söker man kommer du hitta klagomål på att visa modeller rostar lättare än andra, om en rulle rostar då är det ett handhavade fel.
                En välsmord rulle rostar inte.
                Om man sköter om en rulle sköljer den med jämna mellanrum & förvarar den torr samt smörjer den då håller dom flesta riktigt bra.

                När det gäller spön, det bästa är att besöka en butik & klämma på spön.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av AlsterTobbe Visa inlägg
                  Neej, han var föesäljare. Men jag har hört av flera att instinct kännssom plast i handen.

                  Jag känner flera som användr B3asten med. Tyvärär det många som tycker att rullen är inte alls slitstark. Behöver servas nvarranan vecka osv.
                  Kan ju vara en säljare som inte lagerför Instinct och vill sälja sina rullar...

                  Exakt vilken Beast menar du? Revo Beast, Revo Toro Beast, nya Revo Beast 40/41 eller?
                  Den senare är ganska ny så jag tror få har problem med dem, vore ju synd om den sänktes i denna tråd pga "namnsmitta" om en helt annan rullmodell avses...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                    Kan ju vara en säljare som inte lagerför Instinct och vill sälja sina rullar...

                    Exakt vilken Beast menar du? Revo Beast, Revo Toro Beast, nya Revo Beast 40/41 eller?
                    Den senare är ganska ny så jag tror få har problem med dem, vore ju synd om den sänktes i denna tråd pga "namnsmitta" om en helt annan rullmodell avses...
                    Det min kompis först köpte var en Abu garcia Revo beast, tror det var den nya 40 modellen. Den payade som sagt då efter ett tag och han köpte Ambassadeur Toro beas, som funkar bra.

                    Jag har tittad på flera filmklipp nu och tror att jag ska köpa ett Daiwa lexa 300 med en BFT Raptor.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X