Hur fiskar ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar ni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Undra om man i framtiden skulle kunna ta fram virus som specifikt decimerar bestånden av Säl och skarv.. Berör myndighet skulle smitta ett tiotal individer och inom 10 år är problemet löst.

    Kommentera


    • #12
      Själv så fiskar jag 99% utav gångerna ifrån land. Oftast blir det skogssjöar och åar där man faktiskt kan komma åt "hotspots" utan att hela tiden känna att gräset är grönare på andra sidan. Mycket mossar och myrar är det jag går på, fruktansvärt när det är varmt ute och dessutom jobbigt men förmodligen rätt bra för rump och lårmusklerna samt konditionen då man brukar flåsa så mycket att snusen trillar ut ifrån läppen.

      Men själva känslan att ha ett helt ställe för sig själv, bara omgiven utav naturen är oslagbar på något sätt. Att dessutom lyckas fånga något större som ibland kan vara väldigt svårt gör det hela ännu mer givande när man väl lyckas. Förmodligen har jag dock mer bompass och sämre mängdfiske än 90% utav Sveriges sportfiskare, särskilt med tanke på den tid jag lägger ner men det är inte bara att fånga fisk som gäller hela tiden. Nu när man har en snart tonåring hemma samt en nykomling på under ett halvår så ska man väl vara glad om man får hålla i ett spö överhuvudtaget.

      Nästa år kommer jag förmodligen lägga mer tid på mete efter gädda än spinnfisket så får väl se hur det blir med att skaffa något vattenfordon men en flytring hade varit perfekt för många ställen där jag fiskar på, så det är jag lite sugen på. Mina allra bästa fiskeminnen är ju dock när man är ute en sen kväll eller tidig morgon i någon gammal rutten eka och glider över näckrosbältena och man skrämmer en stor jävla gädda, helst med någon god vän eller familjemedlem.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #13
        Jag skaffade mig båt för några år sen efter att ha fiskat från land hela mitt liv. Nu har jag flera båtar i olika sjöar. Mitt tips till dig som inte har så mycket tid är att skaffa inte båt, det är en tidstjuv och kommer att kräva mycket tid och energi. Först så skaffade jag en jolle vid en insjö i Stockholm med portabel motor, ekolod, batteri och you name it. Sen så gick jag med i en båtklubb som ligger i sydöstra Stockholm och skaffade en större båt på trailer. Trots att jag haft båt i några år nu känns det som att jag inte riktigt kommit igång utan nästan all tid har gått till underhåll och förbättringar av båtarna istället för fiske. Jag har fått cirka 3 gäddor allt som allt. Jag hoppas dock att det ska förändras och vända till det bättre. Med båt hamnar man lätt i djupa vatten där det är svårt att spinnfiska och olika former av trolling blir det enda gångbara metoden.
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-11-13, 22:11.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
          Undra om man i framtiden skulle kunna ta fram virus som specifikt decimerar bestånden av Säl och skarv.. Berör myndighet skulle smitta ett tiotal individer och inom 10 år är problemet löst.
          Idiot!

          Kommentera


          • #15
            Fiskar i stort sett uteslutande från land. Bor centralt i Göteborg och vi har bil men ekonomin räcker inte till båt och allt vad man skulle vilja ha till. Majoriteten av passen förläggs vid kusten men jag fiskar ibland även i Göteborg. Man får helt enkelt anpassa sig utifrån sina förutsättningar. Om jag fiskar i stan sker det uteslutande på morgonen eftersom jag inte är road av att ha en massa folk runt mig då jag fiskar.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
              Jag skaffade mig båt för några år sen efter att ha fiskat från land hela mitt liv. Nu har jag flera båtar i olika sjöar. Mitt tips till dig som inte har så mycket tid är att skaffa inte båt, det är en tidstjuv och kommer att kräva mycket tid och energi. Först så skaffade jag en jolle vid en insjö i Stockholm med portabel motor, ekolod, batteri och you name it. Sen så gick jag med i en båtklubb som ligger i sydöstra Stockholm och skaffade en större båt på trailer. Trots att jag haft båt i några år nu känns det som att jag inte riktigt kommit igång utan nästan all tid har gått till underhåll och förbättringar av båtarna istället för fiske. Jag har fått cirka 3 gäddor allt som allt. Jag hoppas dock att det ska förändras och vända till det bättre. Med båt hamnar man lätt i djupa vatten där det är svårt att spinnfiska och olika former av trolling blir det enda gångbara metoden.
              Köper man rätt båt & har den på rätt ställe är det mkt smidigt, tror det tar mig ca 30min från att jag kliver ut dörren hemma (Kungsholmen-Slagsta) till att jag är på sjön.
              Just nu råkar vi ha 2 båtar en men en HR 460 som vi köpte ny där allt var färdig monterat en grymt smidig båt & väldigt lite arbete, service en gång/säsong annars tvättar båten & fettar in motorn några ggr/säsong är det enda vi har behövt göra.

              Kommentera


              • #17
                Har förmånen att äga min egen tid , lever ensam katten är ingen större tidstjuv , och sen i höstas tillhör jag begåvningsreserven ( deltidspensionär ). Fiskar bara havet bor i Halmstad så jag har nära till kust o lokaler. De senaste åren har fisket efter öring tagit över. Jag vadar så all utrustning har jag i västen , slipper mao kånka runt på prylar .
                I bilen finns lite fika och back-up prylar.
                Trots mina 150-170 pass/år så längtar jag efter nästa pass.
                För mig är grejen att fiske aldrig är förutsägbart.
                Alla har så olika förutsättningar så jag tänker inte komma med råd men ett litet ord på vägen blir : jaga inte fisketurer njut av det pass du får till.
                Peter b

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                  Idiot!
                  Idiot kan du vara själv tönt.

                  Kommentera


                  • #19
                    Alla diversifierade svar tyder på att våra förutsättningar, definitioner och omständigheter ger olika utfall... att hämta en uppblåsbar kajak från garaget/förvaringsstället och blåsa upp den inför varje tur kan vara en lyx för vissa men ett omak för andra...

                    Hade tills nyligen en riktigt bra (men inte optimal) lösning för att bo i lägenhet mitt i stan - ett varmgarage där i princip ALLT kunde ligga kvar i båten (förutom termosen) bara att lufta och ladda... Funkade i flera år men sen sa föreningen att endast bilar (?) fick stå i garaget...

                    Jag vet vad ni tänker! Puckon, men del styrelsemänniskor är "små" i tanken... om jag inte får ha båten där så ställer jag ju bilen där och hur mycket förment "rotation" har då föreningen skapat? Nada. Enbart dyra besvär...

                    Det skiljer oerhört beroende på var/hur man bor... har man ett hus med tomt med garage för båt nära sjön så är det nästan optimalt men få i t ex mälardalen har de resurserna... i de tuffare fallen kan t o m en förvarings- och transporterbar flytring vara lyx...

                    Jag får nog ställa båten på båtklubben nästa år... betalt ca 4000/år de senaste åren fastän den stått tom då garaget varit smidigare förr innan styrelsen gjorde livet mer besvärligt...

                    För övrigt så skulle nog flertalet "vinna" på att dela båt, nästan lika mycket fiske till halva kostnaden och på köpet kanske mindre förvarings-/transportproblematik... och en like att dela fisket med!

                    Kommentera


                    • #20
                      90+% av min fisketid är antingen fiske från land efter kustöring eller fiske efter abborre och gädda från båt och även där delvis från land. Sen våren 2017 har i stort sett allt fiske från början av maj(vi har oftast rätt sen islossning här i norr) till mitten av juni varit fiske efter kustöring. Bor i hyreslägenhet i Umeå med utomhusparkering. En av de saker jag gillar med kustöringsfisket är den lätta packningen; ett spö, en axelväska med en beteslåda och lite småplock, en håv och en ryggsäck med en beteslåda, lite smått och gott och eventuellt matsäck. När jag fiskar från båt är det desto mer grejer som ska med...

                      Eftersom jag inte har egen båt, utan bara fiskar från båtar jag hyr eller hänger med nån kompis med båttillgång, så är logistiken ett projekt i sig. Om jag till exempel fiskar i Tavlesjön, där jag hyr båt, så går det oftast till såhär;

                      Jag siktar alltid på en "heldag", försöker vara ute på vattnet senast vid 14-tiden och räknar med att hålla på till solnedgången. Då det dels kostar en hundring att hyra båten(en spottstyver jämfört med vad vissa andra tar för att hyra ut liknande båtar), 30 spänn för fiskekortet+soppa till bilen för c:a 50 spänn, så vill man ju maxa tiden på vattnet. Det som ska bäras ner två trappor och sen in i bilen(som ställs utanför porten) vid en sån tur är;
                      - Elmotorn
                      - Två batterier, 100Ah+86 Ah, totalt c:a 40kg batteri
                      - Två-tre spön
                      - Portabelt ekolod(Lowrance X-4)
                      - Håven
                      - Beteslådor och hinkar i förbannelse
                      - Middag, dryck och snacks
                      - Flytväst

                      Sen när man kommer fram ska allt packas ur bilen och installeras i båten.
                      Sen när fisketuren är avklarad ska allt flyttas från båt till bil, och sen från bil till lägenhet.

                      Tavelsjön är en rätt stor sjö, med väldiga djupvariationer, vilket gör att jag alltid vill "gardera mig" då det gäller beten, vilket såklart leder till att jag oftast tar med mig kanske 15-30 gånger så många beten som jag faktiskt använder på en tur(och då är inte små abborrjiggar inkluderade).

                      Detta gör såklart att kustöringsfisket känns befriande på nåt vis. Då det inte rör sig några andra arter än öring där jag fiskar så behöver jag inte "täcka alla baser", eftersom det bara finns en "bas".


                      På vintern händer det att jag hänger med en isborrsägande polare och pimplar lite abborre. Där är packningen desto lättare. Ett pimpelspö, en spole nylon, lite smålpock, en liten låda med en handfull mormyskor, balanspirkar och så klart isdobbar.
                      All you need is Lubb.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 586 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 604 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X