Hur fiskar ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar ni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Sportfiskarna bygger inte gäddfabriker för skojs skull utmed ostkusten

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Fiskade i Mälaren samt mindre insjöar hela min uppväxt, med små medel, och fick hur mycket fisk som helst. Spenderar nu groteskt mycket på prylar och fiske i skärgården och har aldrig haft så dåligt fiske, det kan ju vara så att jag är en dålig fiskare men något borde jag ju ha lärt mig under 40 års fiske. Oftast får man vara nöjd med att det var en fin dag på sjön i sällskap av sälar och skarvar.
      Det där liknar mina erfarenheter. I ungdomen fiskade jag mycket i Tidan och en del småsjöar. Nästan alltid fick jag fisk, även om det inte handlade om mängder. Två spön hade jag: ett Abu caster med en Ambassadeur 5000D, som jag snålat ihop till, och ett Abu Siesta teleskopmetspö med en Cardinal 33; till Cardinalen köpte jag lite senare även ett Parazoom 361. Drag som jag använde var oftast Utö, Flamingo, Reflex, HiLo och Mepps Black Fury. Metspöet agnade jag med mask eller gli.

      Sedan gick årtiondena och jag blötte knappt en krok förrän för ett par år sedan. De gamla grejerna använde jag igen och fick lite fisk. Sedan började jag köpa gummibeten, nya drag, ett par nya rullar och nya spön. Plötsligt slutade fisken att nappa men jag nötte på med de nya grejerna utan resultat.

      Så i slutet av sommaren ledsnade jag, tog med det gamla Parazoomet med Cardinal-33:an och några Black Fury, plus en burk mask och metspöet som fått en egen rulle. Den gången fick jag ett riktigt skapligt abborrfiske och fick med ett tjog fina matabborrar hem. Det hela har sedan uppepats på samma sätt. Eller är det bara jag som hanterar de nya grejerna fel?

      Nu behöver man väl inte nostalgiutrustning i sig för att få fisk, utan det handlar ju som alltid om rätt bete på rätt djup vid rätt tillfälle med rätt presentation. Men däremot ska man nog passa sig för att stirra lystet på alla tjusiga grejer hos redskapshandlarnna. Där är ju grejernas främsta uppgift att få fiskarena att hugga och öppna plånboken. Och den saken funkar onekligen väl. Fast det kanske är bättre att fylla maskburken i trädgården och låta pengarna gå till en flaska gott vin till fiskmiddagen?

      Fundersammast,
      P.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av AKEN79 Visa inlägg

        Wayne Gretzky gjorde 215 poäng i NHL säsongen 85-86
        Helt andra tider för 30+ år sedan
        Wayne Gretzky var en av Edmonton Oilers bästa hockeyspelare genom tiderna...

        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av AKEN79 Visa inlägg

          Wayne Gretzky gjorde 215 poäng i NHL säsongen 85-86
          Helt andra tider för 30+ år sedan
          Hur många poäng vår svenske ishockeyspelare Sven "Tumba" Johansson gjorde på 1950- och 1960-talet kan nog ingen av dagens spelare minnas, men "Tumba" spelade ensam bort både Canadas och Rysslands landslagsspelare framför deras egna målburar ...https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Tumba ....

          Old Firehand
          Leif Engström
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-11-16, 16:44.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Tja om du inte har regredierat, vilket jag har svårt att tro, så är det nog så att fisket blivit långt sämre även om några få här anser att det snarare beror på personella brister...
            Få fiskar så effektivt och ”vetenskapligt” som Old Firehand gjorde förr, ens idag men ändå är de många, många nu som är nära förutom i utfall vilket antyder att fisket i sig blivit tuffare.

            Jag tror det beror på bl a sämre miljöbetingelser (vattentemperatur, lekområden, uppväxtområden, bytesfisk mm) samt markant ökat fisketryck, inte enbart på gäddan utan på dess byten... fanns ens dessa enorma ”dammsugande” strömmingstrålbåtar i Stockholmska vatten på 60-90-talet?
            Tack Anteman för dina positiva ord!

            Jag började skriva om fiske efter Gädda och Gös i Svenskt Fiske 1961 på uppmaning av professor Gunnar Svärdson, Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm samt redaktör Olle W. Nilsson, Svenskt Fiske, Sportfiskarnas medlemstidning...

            Någonstans läste jag att Sverige har 96.370 insjöar och de flesta av dem är relativt ofiskade av oss sportfiskare...

            För de flesta som vill fånga stora fiskar gäller det att försöka hitta nya fiskevatten att pröva sin fiskelycka i...

            När Anders Bergman startade Fiskesnack var de flesta läsare mycket positiva och såg fram emot nya personliga rekord av olika fiskarter och inte bara Gädda...

            Med vänlig fiskehälsning,
            Leif Engström

            Old Firehand

            http://www.trumman.com/fisketips.htm



            Kommentera


            • #36
              Om jag hade diagnosen Aspergers syndrom och inte behövt jobba hade jag säkert försök fiska varje dag i olika sjöar...

              För mig är fisket en av många fritidssysslor jag ägnar mig åt och kallar mig just fritidsfiskare istället för sportfiskare och jag utger mig absolut inte för att vara proffs i ämnet.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Om jag hade diagnosen Aspergers syndrom och inte behövt jobba hade jag säkert försök fiska varje dag i olika sjöar...

                För mig är fisket en av många fritidssysslor jag ägnar mig åt och kallar mig just fritidsfiskare istället för sportfiskare och jag utger mig absolut inte för att vara proffs i ämnet.
                Hej Xerup;

                Om någon psykolog hade ställt diagnosen Aspergers Syndrom hos dig tvivlar jag på att du hade skrivit så många bra och genomtänkta inlägg här på Fiskesnack...

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Herrklamm Visa inlägg
                  Hej,
                  Skulle vara intressant att höra lite hur alla har löst sina möjligheter till mesta möjliga fiske rent praktiskt. Har ni båt vid egen brygga på sommarstället, båt på trailer i garaget eller villatomten, eller fiskar ni bara från land? Kanske alternativa varianter med flytring i bilen eller en badbalja på biltaket?

                  Bor själv i lägenhet i Stockholm och vill ta ett steg framåt med mer fiske nästa säsong efter nästan uteslutande landfiske och sporadiska båtturer med vänner eller guide.

                  Hur har ni andra löst det praktiska för att kunna komma ut och fiska så mycket som möjligt? Inser att det blir många praktiska detaljer att lösa när man bor i lägenhet i Stockholms innerstad (eller annan stad). Bara bil med parkering eller garage är ett projekt i sig och lägger man till båt, båtplats, förvaring och transport till fiskevatten blir det en del att lösa, speciellt med ändliga ekonomiska resurser.

                  Så låt höra, alla varianter för att få mer och bättre fiske är av intresse!
                  Hej! fiskar från land gillar variationsrika fiskepass för att hålla igång så brett som möjligt olika pass kan se ut som nedan bl a

                  bottenmete
                  jigg skeddrag
                  jigg spinnare spinnerbait
                  jigg
                  kastmete
                  popper ytbete
                  skeddrag spinnare jigg
                  skeddrag spinnare popper ytbete
                  skeddrag spinnare spinnerbait
                  wobbler jerkbait tailbete
                  spinnare
                  skeddrag

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • Newborn
                    Svar till Värde?
                    av Newborn
                    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                    2024-01-13, 20:31
                  • Knox88
                    Värde på spön ?
                    av Knox88
                    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                    2023-08-13, 11:49
                  • Backslag
                    Svar till Cisco Kid, mindre
                    av Backslag
                    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                    2023-09-03, 20:16

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                  15 svar
                  4 587 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  63 svar
                  13 604 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                  Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                  16 svar
                  1 467 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg mrfisker  
                  Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                  19 svar
                  5 336 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                  20 svar
                  25 577 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Arbetar...
                  X