Tre gäddbeten du inte kan vara utan - och ett som du aldrig fallit för - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tre gäddbeten du inte kan vara utan - och ett som du aldrig fallit för

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
    3 gamla godingar får det bli:
    Skeddraget 11cm Färg beror på årstid, väder och tid på dygn.
    Utö 34g Färg beror på årstid, väder och tid på dygn.
    Siljansdraget Färg beror på årstid, väder och tid på dygn.

    Wobbler har jag knappt någon framgång med men de kan duga till att ro drag med, för de hjälper mig då att hitta okända stenar och grund.
    Väldigt få wobbler är ju långkastande beten men finns ju undantag bl a Westin Swim, Buster Jerk, Rapala Glidin Rap.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
      Svårt..

      Men
      Buster jerk c149
      Storm Seeker shad
      Pig jr

      Går bort Spinner baits.. spinnare överlag
      Finns ju en del spinnare som kan vara svårkastade men det finns bl a en som kommit i modern tid Rt Salmon Spinner 30 grams i färgen silverblå bra vibrationer stor spinnarsked långkastande funkar bra i klart vatten när solen ligger på. Spinnerbaits ger inga bra kastlängder klart lite tunnare lina så går det ju bättre.

      Kommentera


      • #43
        Ser vi på ex jerkbaits då blir det Westin Swim Buster Jerk och Scout Swimmer.

        Kommentera


        • #44
          Miuras Mouse
          Scout Swimmer
          Giant Pig shad

          Får aldrig feeling för spinnerbait eller Buster jerk

          Kommentera


          • #45
            1. Shadteez 16
            2. Westin swim 12 cm. Med och utan tail
            3. Bullteez 24 cm

            Spinnerbait är ett bete som alltid finnas med men får lite tid i vatten och fångar ingen fisk för mig. 0 förtroende...

            Kommentera


            • #46
              1. Buster Jerk. Helst trimmad Shallow Runner, men Original är också bra. Jag har mängder med dessa och jag har fått otroliga mängder fisk på dem. Trimmar man dem, det vill säga: Byter krok och fjäderringar tills betet svävar, alternativt sjunker tills lekandet längst upp på tafsen nuddar botten. Ger man betet den sistnämnda densiteten svävar betet en tafslängd över botten.

              2. Skinny Wolf Jr. Ett hyfsat nyupptäckt bete för min del som jag har haft en massa kul hugg på. Jag gillar att man kan trixa själv och få rätt osammanhängande gång på den.

              3. Fox Rage Pro Shad 18 cm/Shad Teez Slim 22 cm. Två beten som får dela på tredjeplatsen. De är båda väldigt lika på det sätt att de båda bellyflashar väldigt mycket. Smala gummibeten som har mycket bellyflash har jag generellt bra fiske på.

              Potentiell favorit: Savage Gear Freestyler. Jag har inte prövat än, men betet är ett sådant du själv ger gång till. Det ser mycket trimbart ut och det bör ha en riktigt osammanhängande gång. Perfekt till fisket jag gillar.

              Går bort: Westin Swim (även andra Swimbait-jerkar). Jag tycker verkligen inte om att fiska med den här typen av jerkbaits. Det heta med många jerkbaits i min mening är ju att du kan ge dem en helt oregelbunden gång. Jag tycker inte Westin Swim går ut tillräckligt i sidorna vid normalt jerkbaitfiske, och att veva in betet känns bara monotont och tråkigt. Lättfiskat i all ära, men det finns beten du kan fiska bra mycket långsammare, med mycket mer oregelbunden aktion och med mycket bättre häng. I min mening är inte Westin Swim ett jerkbait utan ett swimbait.

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Går bort: Westin Swim (även andra Swimbait-jerkar). Jag tycker verkligen inte om att fiska med den här typen av jerkbaits. Det heta med många jerkbaits i min mening är ju att du kan ge dem en helt oregelbunden gång. Jag tycker inte Westin Swim går ut tillräckligt i sidorna vid normalt jerkbaitfiske, och att veva in betet känns bara monotont och tråkigt. Lättfiskat i all ära, men det finns beten du kan fiska bra mycket långsammare, med mycket mer oregelbunden aktion och med mycket bättre häng. I min mening är inte Westin Swim ett jerkbait utan ett swimbait.
                Håller med att westin swim och andra "swimbait" inte är jerkar. Men de har några andra fördelar. Du har bra kontakt, även från driftande båt. Kan vara ett aber med jerkbait. De kastar dessutom långt och fiskar effektiv vid lite fart. Med andra ord ett bra "sökbete" och allt fångar de fisk. Men de ersätter inte jerkbait. Har båda typerna i lådan. Håller med att buster är grym. Wolfcreeken har inte levererat för mig men bara kört den stora. PS. Westin Swim 15 går bra att jerka. Helt andra egenskaper än 12 cm.

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                  1. Shadteez 16
                  2. Westin swim 12 cm. Med och utan tail
                  3. Bullteez 24 cm

                  Spinnerbait är ett bete som alltid finnas med men får lite tid i vatten och fångar ingen fisk för mig. 0 förtroende...
                  Samma här tycker spinnerbaits inte ger långa kastlängder heller.

                  Kommentera


                  • #49
                    Bästa betena för en annan är utan tvekan;

                    Westin Swim
                    SavageGear 4Play v1 - 19cm Swim&Jerk
                    Eastfield Wingman Jr

                    Dessa trängs i startuppställningslådan varje tur.


                    Ett som enligt mig inte funkar...
                    Eller ett och ett... allt över 20cm...


                    Kommentera


                    • #50
                      1. Jonny Vobbler 15cm Tennessee Shad
                      2. Westin Swim 12cm S Fire Perch
                      3. Salmo Slider 10cm S Motoroil Red

                      Ett som inte funkar är McPike......

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 579 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 574 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X