Tre gäddbeten du inte kan vara utan - och ett som du aldrig fallit för - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tre gäddbeten du inte kan vara utan - och ett som du aldrig fallit för

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

    Håller med att westin swim och andra "swimbait" inte är jerkar. Men de har några andra fördelar. Du har bra kontakt, även från driftande båt. Kan vara ett aber med jerkbait. De kastar dessutom långt och fiskar effektiv vid lite fart. Med andra ord ett bra "sökbete" och allt fångar de fisk. Men de ersätter inte jerkbait. Har båda typerna i lådan. Håller med att buster är grym. Wolfcreeken har inte levererat för mig men bara kört den stora. PS. Westin Swim 15 går bra att jerka. Helt andra egenskaper än 12 cm.
    Jag håller helt med om fördelarna, men jag är inte det största fanet av att fiska den typen av beten helt enkelt. Jag gillar att trixa med betet själv, annars kan jag lika gärna köra gummi som jag oftare tycker har ganska sävlig och mer oregelbunden gång. Westin Swim är lite för monoton, men jag skulle säkert få till gången bättre om jag fiskade mer med den. Jag kör dock förhållandevis få beten, ca 5 st olika beten med i lådan varje tur (i flera olika färger såklart, så kanske 20-25 st totalt) eftersom att jag kan och vet hur man fiskar med dessa beten riktigt bra. Att lära mig ännu ett bete som fyller samma funktion som ett swimbait vete tusan om det lockar mig så mycket.

    Kommentera


    • #52
      Rolig trådstart men måste erkännas att man vikt sig för trenderna. Egentligen är de betena inte de bästa. Vilket bete det blir beror på lite om jag fiskar själv från land eller från båt med några andra. Vid det sistnämnda känns det som att det ska täckas vatten och båten står inte still så ofta så då blir det ofta något långkastande swimbait. Det bästa är ju när förutsättningarna är de rätta med god linkontakt och man lirar med betet - vissa går ju mer än andra. Sedan har jag inte lika mkt tid att fiska heller. Det blir någon timme här och där och då väljer man kanske ett bete som man kastar långt med.

      1. Rapala Haku 14 cm. Egentligen ett vanligt bete, men downsizar man ringar och krokar kan man få det sakta sjunkande och med rätt vevknyck åker det ut fint åt sidorna - och kan på så sätt fiska grunt. Håller färgen bra och funkar bra att vevjerka. Bra till vårfisket. Dessutom har de någon färg i grön/guld flash som är fin.

      2. Westin swim. Är precis vad det låter ett ganska trist swimbait. För mig funkar det bäst att hålla ett fast grepp på främre handtaget och bara jobba med veven. Funkar som bäst när man har mojo är man lite stressad så fiskar det påtagligt sämre har jag märkt - vissa dagar måste man hitta knycken. Men det är absolut ett bete som man kan få lite annorlunda gång på. Har på sista tiden alltmer hamnat i skymundan för scout swimmer som är ett lite liknande bete.

      3. Savage gear 3D live roach. Bara för att jag måste säga ett gummibete. Gummibetena har annars hamnat längst bak i frysfacket bakom fiskpinnarna.

      X. McTail. Hypen är overklig men har aldrig levererat för mig. Har fått overkligt med chanser. Får ändå alltid vara med i hinken som en påminnelse.

      Har några upphängda busters som jag funderar på att plocka fram igen efter lite inspiration i tråden. Lilla bustern har alltid varit rolig att jerka med.

      Annars var ju absoluta favoriten på efterleksfisket Seeker shad - löjligt effektivt vissa dagar. Synd att de inte fortsatte labba med den plastingjutna kroppen och olika viktningar så man kunde få ett bete som fiskade av i lite olika vattenlager. Tror det fortfarande hade varit en killer.

      Har labbat med lite blyremsor från aliexpress som man klistrar på betet med superlim och kan få på så sätt få annan gång.
      Senast ändrad av gabbu; 2021-10-18, 20:43.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

        Jag håller helt med om fördelarna, men jag är inte det största fanet av att fiska den typen av beten helt enkelt. Jag gillar att trixa med betet själv, annars kan jag lika gärna köra gummi som jag oftare tycker har ganska sävlig och mer oregelbunden gång. Westin Swim är lite för monoton, men jag skulle säkert få till gången bättre om jag fiskade mer med den. Jag kör dock förhållandevis få beten, ca 5 st olika beten med i lådan varje tur (i flera olika färger såklart, så kanske 20-25 st totalt) eftersom att jag kan och vet hur man fiskar med dessa beten riktigt bra. Att lära mig ännu ett bete som fyller samma funktion som ett swimbait vete tusan om det lockar mig så mycket.
        Förstår precis, har allt som oftast bara med 1 planoask. Räcker långt

        Kommentera


        • #54
          Måstebete 1. Zalt 14 & 19 cm flyt till sjunk i Papegoj och Pike
          Måstebete 2. Bomber 14cm Flyt & sjunk Blå/vit, Svart/vit
          Måstebete 3. Rapala Magnum flyt och sjunk, Blå/vit, Svart/vit

          Kommer aldrig på mitt spö, Bulldog Mc pike och andra liknande gummiklunsar på 100gr +. Har provat och lagt dem i lådan för oanvändbara beten som ska säljas vid tillfälle.

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            1. Buster Jerk. Helst trimmad Shallow Runner, men Original är också bra. Jag har mängder med dessa och jag har fått otroliga mängder fisk på dem. Trimmar man dem, det vill säga: Byter krok och fjäderringar tills betet svävar, alternativt sjunker tills lekandet längst upp på tafsen nuddar botten. Ger man betet den sistnämnda densiteten svävar betet en tafslängd över botten.

            2. Skinny Wolf Jr. Ett hyfsat nyupptäckt bete för min del som jag har haft en massa kul hugg på. Jag gillar att man kan trixa själv och få rätt osammanhängande gång på den.

            3. Fox Rage Pro Shad 18 cm/Shad Teez Slim 22 cm. Två beten som får dela på tredjeplatsen. De är båda väldigt lika på det sätt att de båda bellyflashar väldigt mycket. Smala gummibeten som har mycket bellyflash har jag generellt bra fiske på.

            Potentiell favorit: Savage Gear Freestyler. Jag har inte prövat än, men betet är ett sådant du själv ger gång till. Det ser mycket trimbart ut och det bör ha en riktigt osammanhängande gång. Perfekt till fisket jag gillar.

            Går bort: Westin Swim (även andra Swimbait-jerkar). Jag tycker verkligen inte om att fiska med den här typen av jerkbaits. Det heta med många jerkbaits i min mening är ju att du kan ge dem en helt oregelbunden gång. Jag tycker inte Westin Swim går ut tillräckligt i sidorna vid normalt jerkbaitfiske, och att veva in betet känns bara monotont och tråkigt. Lättfiskat i all ära, men det finns beten du kan fiska bra mycket långsammare, med mycket mer oregelbunden aktion och med mycket bättre häng. I min mening är inte Westin Swim ett jerkbait utan ett swimbait.
            Freestyler är ett kanonbete. Har endast den äldre varianten på 17 cm. Kräver mycket fisketid innan tekniken sitter, och inte ens då går den precis som man vill. Vilket är styrkan i betet! Har tänkt prova en bigtail som tail, men har inte blivit av än.

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg

              Freestyler är ett kanonbete. Har endast den äldre varianten på 17 cm. Kräver mycket fisketid innan tekniken sitter, och inte ens då går den precis som man vill. Vilket är styrkan i betet! Har tänkt prova en bigtail som tail, men har inte blivit av än.
              Är den lik The Pig kommer jag gilla det. Den ska gå helt åt h******, det är det som är bra. Ju mer oregelbunden desto bättre.

              Kommentera


              • #57
                Instämmer på gamla freestyler. Satan vilken gäddräpare det är. Lätt att trimma. Och går helt kockojambo i vattnet haha. Tyckte de kunde ha en liten förmåga att haka upp sig i taffsen i början dock. Men det rätta till sig..

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Är den lik The Pig kommer jag gilla det. Den ska gå helt åt h******, det är det som är bra. Ju mer oregelbunden desto bättre.
                  Jag skulle nog säga att den är väldigt olik piggen. Piggen studsar ju som en flipperkula, medan Freestyler har en väldigt tråkig gång. Inte ovanligt att den bara går rakt fram lite vickande för att plötsligt svagt, eller kraftigt, sticka åt sidan. Finns en gammal tråd som jag startade för flera år sedan, där David Lundqvist förklarade hur han tänkt när han tagit fram betet. Mycket intressant och lärorikt. Tror du hittar den om du söker på Freestyler fiasko eller succé.

                  Minns inte vart jag läst det, men han säger att fiskar simmar ju sävligt utan större rörelser. Och lite så vill han fiska Freestylern. Den går att fiska sida-sida som en buster, men det var inte hans tanke med betet.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg

                    Jag skulle nog säga att den är väldigt olik piggen. Piggen studsar ju som en flipperkula, medan Freestyler har en väldigt tråkig gång. Inte ovanligt att den bara går rakt fram lite vickande för att plötsligt svagt, eller kraftigt, sticka åt sidan. Finns en gammal tråd som jag startade för flera år sedan, där David Lundqvist förklarade hur han tänkt när han tagit fram betet. Mycket intressant och lärorikt. Tror du hittar den om du söker på Freestyler fiasko eller succé.

                    Minns inte vart jag läst det, men han säger att fiskar simmar ju sävligt utan större rörelser. Och lite så vill han fiska Freestylern. Den går att fiska sida-sida som en buster, men det var inte hans tanke med betet.
                    Intressant. Jag ska väl läsa lite i den tråden isåfall.

                    Kommentera


                    • #60
                      Den här tråden startade jag själv för ett par år sedan, noterar jag utan att minnas det. Jämfört mitt fiske då fiskar jag generellt större beten i dag.

                      * Dexter Shad 25 cm (främst i färgen Crazy Pike)
                      * Bull Teez 24 cm
                      * Westin Swim 15 cm

                      Pig Shad Jr finns kvar i boxarna men används ej frekvent.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 565 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 334 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X