Onödiga fisketillbehör - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Onödiga fisketillbehör

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Färdigjorda stingers. Dom jag flummar ihop av galvad järntråd funkar svinbra. Dom håller kanske inte för lika mycket vikt som dom köpta, men dom håller för mer än bromsen på rullarna. Det enda scenario dom någonsin ska hålla för mer än så ute i det vilda är ju om de fastnat i något, och då är det väl ändå bara bra att man sliter isär den så man bara förlorar en krok istället för hela betet och en tafs?


    I vart fall de som köper färdiga pinnar vaddomnuheter för att sätta stingern i gummit måste väl ändå anses som rätt blåsta. Det går ju hur lätt som helst att fixa med lite järntråd...

    Kommentera


    • #22
      I det stora hela så finns inga onödiga tillbehör... det beror på så många omständigheter, preferenser och ekonomi. Skulle gärna ha en Talon även om jag har en gammal (2016) MK med "glidande ankring" men det är inte värt pengarna för mig...
      Fick jag en båt med Talon så skulle jag använda den i grunda vilkar, inte tu tal om det...

      Hur kan en 5-6 m båt med 50-200hk anses vara ett nödvändigt val när det finns 4 m med 5 hk? Onödigt (dyrt) tillbehör dessutom, finns ju stränder och vadare även om det senare e lite onödigt, badbyxor har de flesta... likaså beteslås med lekande... finns ju knutar att knyta om när man byter bete.

      Waterwolf vore lite spännande och kanske kunde ge kunskap som ger mer fisk om man oftare trollade i klarare vatten, men orka rigga... Håv å hulling, behövs det om man idkar sport-fiske? Mer sportigt, ogivet utfall utan... ekolod ska inte ens prata om "det gick ju så bra utan tills för ca 50 år sedan" och så vidare i nästan all oändlighet...

      Onödigt är nog endast det köpta som aldrig kom till användning men att allt det andra vi använder skulle vara nödvändigt är väl att ta i... ?

      Kommentera


      • #23
        Anteman satte den kunde inte sagt det bättre själv!

        Kommentera


        • #24
          Jag har köpt på mig en hel del billiga fiskekläder som aldrig blivit använda, eller kanske bara nån enstaka gång. Dessa har jag snabbt bytt ut mot dyrare varianter. I min värld så är det rätt onödiga inköp. Dumsnålt sas.

          Kommentera


          • #25
            Mitt onödigaste tillbehör är en priest (klubba) som jag aldrig använt. Svärfar har gjort den så den är rätt snygg men den är tung och åker med fram och tillbaka när jag fiskar (utom när jag är i kajaken).
            Sedan har man ju köpt drag "för att det var billigt" som nästan aldrig används, onödigt.

            Kommentera


            • #26
              Jag har en förmåga att köpa på mig 2 identiska rullar av varje modell jag tycker om sedan blir en liggande i väskan i väntan på att den andra ska rasa vilket i stort sätt aldrig händer, skulle aldrig fundera på att sälja den jag aldrig använder heller vilket innebär massor av oanvända rullar i väskor skåp och lådor och samlingen bara växer.
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2019-11-22, 12:42.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Jag har en förmåga att köpa på mig 2 identiska rullar av varje modell jag tycker om sedan blir en liggande i väskan i väntan på att den andra ska rasa vilket i stort sätt aldrig händer, skulle aldrig fundera på att sälja den jag aldrig använder heller vilket innebär massor av oanvända rullar i väskor skåp och lådor och samlingen bara växer.
                Jag gör det samma med många drag som är lite svårare att få tag på, så har många dubbletter av vissa. Men knappast onödigt

                Kommentera


                • #28
                  Att släpa med sig ett ekolod på isfiske. Även om jag skaffade mig ett ekolod på tidigt 80-tal så hade jag aldrig med mig det ut på isen.
                  Fisk hittade jag ändå. Här från en kväll på Ylens is no Huskvarna på tidigt 80-tal med fiskestorry.
                  "I början på jan.-80 så blev jag kontaktad av en nattvakt som jobbade åt Securitas o var ofta på Husqvarna. Han visste att jag fiskade mycket o frågade mig om jag var intresserad av lakefiske uppe i Ylen, no Huskvarna som även är en känd gössjö av klass. Jag fick ta med mig kompisar/fiskeklubben FK Gliet upp dit o vi fick fiska gratis för bönderna/vattenägarna var rädda om kräftorna i sjön därav gratis fiske. Jag förankrade detta inom några medlemmar i klubben samt styelsen för för klubben samt fick sprida det vidare till andra närbelägna fiskeklubbar. Första resan gick dit i feb. -80 och napp fick vi direkt. Jag o en annan kille med varsinn mindre lake första kvällen, och fler blev det senare på kvällen. Den vintern var det rejäl is på sjöarna så det var ingen risk att gå igenom. Ca 3-3,5 dm is hade vi på sjön. Vi hade med oss en stor jutesäck med ved så att vi kunde gå in o värma oss o fika vid brasan. Det här var populärt bland fiskarna o jag fick många ryggdunkar för att ha ordnat med detta. Alltid kul med lite uppskattning."
                  Click image for larger version  Name:	20191123_072130 1.jpg Views:	0 Size:	146,0 KB ID:	2527831
                  Jag till vänster på fotot!
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Jag har en förmåga att köpa på mig 2 identiska rullar av varje modell jag tycker om sedan blir en liggande i väskan i väntan på att den andra ska rasa vilket i stort sätt aldrig händer, skulle aldrig fundera på att sälja den jag aldrig använder heller vilket innebär massor av oanvända rullar i väskor skåp och lådor och samlingen bara växer.

                    Hej Jörgen;

                    Om det är någon jag tror kan sköta sina fiskerullar perfekt så är det du!
                    Den bästa garantin för att någon rulle ska hålla riktigt länge är skötsel och många års kärleksfullt fiske!

                    Ännu vet ingen hur länge en Record Ambassadeur 5000 Mod. SG kan hålla....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera


                    • #30
                      Oj så mycket jag borde skriva men.. min personliga lista ser ut som följer:
                      80% av alla beten jag köpt. De beten som diverse profiler påstått vara nödvändigt. Har sent om sider lärt mig att använda ett fåtal ordentligt istället för att shoppa loss.

                      Om det fanns någon form av provfiske så skulle jag knappast ha hela förrådet fullt med spön. Använder 4-5 till gädda och lika många till abborre men har genom åren avverkat många fler. Vissa har jag sålt av men dessvärre är det för få som försvunnit. Vet inte hur många felköp jag har gjort....och jag måste ju bara ha spön till HÖ trots att jag nästan aldrig fiskar efter HÖ. Och givetvis två olika spön......

                      samma sak med rullar.

                      Men mest är det beten och åter beten. Men jag har gjort min läxa. Tex så använder jag mest Mc Rubber och Pig Shad i olika varianter när det gäller gummi i mitt gäddfiske. Då behöver jag inte fylla diverse lådor med andra modeller och släpa med dem varje gång. Samma sak med hårdheten. BJ, Westin Swim, Johnny Vobbler samt ett par av SZ kreationer är vad jag använder. Behöver inte köpa något annat. De blir bara liggande. Det senaste tillskottet som jag faktiskt använder och får fisk med är Johnny Vobbler.

                      Jag kan numera faktiskt gå in i en butik och komma ut tomhänt. En rätt skön känsla.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X