Gäddan och färgen på betet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddan och färgen på betet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddan och färgen på betet

    Det här är en fråga som har gäckat mig sedan barnsben. Det är uppenbart att det går att fånga en gädda på vilken färg som helst, men den viktiga frågan är;

    -Finns det färger och mönster som är bättre än andra?

    Ja! säger jag... men det skulle likväl kunna vara ett utslag av mina preferenser snarare än gäddans.

    Om min fiskejournal indikerar att jag får flest hugg på färgen X så betyder det troligtvis att jag använder färgen X oftare än andra färger. Men om färgen är knuten till en viss typ av bete, så kanske det är typen, eller kanske specifikt modellen, som är effektiv. -Eller kan det kanske vara så att det är kombinationen av färg och betesmodell som är effektiv?

    För att ge svar på det krävs att man under lång tid fiskar uteslutande med samma betesmodell, men i olika färger och där varje färg får samma förutsättningar...Och så är det ju aldrig. De flesta av oss har en begränsad uppsättning färger av ett visst bete, ofta kanske bara en enda färg av en viss betesmodell. Om betet inte levererar, kan det ju teoretiskt bero på att det är fel färg...

    Min fiskejournal indikerar att färger/mönster beror på årstid och ljusförhållanden, men även vind och betesfisk. Och mellan dessa faktorer finns naturligtvis också ett samband. Men dessa iakttagelser kan också bero på att jag för länge sedan har bestämt mig för att det skall vara så.

    Det har i detalj studerats och dokumenterats hur olika färger återges på olika vattendjup. Det är spännande att lära sig att färger inte är de vi tror att de är. Sedan kan man ju fundera på hur gäddans öga registrerar färgerna och om den överhuvudtaget bryr sig. -Kanske är det bara färgen på betets buk som betyder något? Eller att det blänker och gnistrar, som ett blankt skeddrag?

    Fegis, Skitmört, Papegoja! Nej, det är inte kapten Haddock som svär, detta är namnen på några populära mönster/färger för gäddfiske. Men en papegoja är inte alltid en papegoja. Pigment, ytbehandling och fördelningen av färgfälten skiljer sig mycket mellan olika tillverkare. Eller kanske till och med från samma tillverkare när denne gör förändringar i tillverkningsprocessen. Vi har alla hört historier om hur en viss individ av ett bete varit framgångsrikt i händerna på en viss fiskare, men att ett ersättningsbete i samma modell och färg inte hade samma attraktionskraft...

    Det finns de som tror att färgen är viktigare än betet, sedan finns det andra som inte tror att färgen spelar någon roll. -Vad tror du?

    Man fiskar ju inte på måfå, eller hur.
    Skitfiske.

  • #2
    Grön.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
      Gäddan präglas på att äta den i omgivningen för årstiden vanligast förekommande bytesfisken...

      På våren när abborren leker hugger Gäddan gärna på gröna eller gröngula beten...
      När Strömmingen leker äter den pelagiska Gäddan ofta silverfärgade eller blå/silverfärgade beten...

      Gäddan har flera anledningar att hugga ett bete.. hunger, ilska och nyfikenhet..

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      https://www.google.se/search?q=leif+...=1574783597371

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

        Gäddan präglas på att äta den i omgivningen för årstiden vanligast förekommande bytesfisken...

        På våren när abborren leker hugger Gäddan gärna på gröna eller gröngula beten...
        När Strömmingen leker äter den pelagiska Gäddan ofta silverfärgade eller blå/silverfärgade beten...

        Gäddan har flera anledningar att hugga ett bete.. hunger, ilska och nyfikenhet..

        Old Firehand
        Leif Engström
        Ja, så har jag också bestämt mig för att det borde vara. Därför fiskar jag också på det viset för det mesta och uppfyller därmed profetian.

        Jag är inte helt på det klara med när papegojan leker, men den färgen verkar funka bra den också...kanske därför att den gröna färgen drar lite åt blå-silver kan tänka...Skitmörten tycks leka hela året om den också...för att inte tala om tånglaken...

        Jag läste en gång om en gäddfiskare som bara använde beten som var svarta och röda. Hans statistik bekräftade att denna färg-kombo var bäst. Ville han ha ett bete som inte fans i röd-svart så målade han det själv.

        Själv får jag aldrig hugg på beten som är röda på buken, så de undviker jag naturligtvis...

        Kommentera


        • #5
          Jag tror att det är som du säger, sen finns det väl inte så mycket mer att diskutera egentligen. Eller?

          Min egna teori är t.ex att rödsvart är en sån där färg som får gäddan att gå bananas i rent chocktillstånd, går definitivt inte att hävda nödvärn där, därför är det en sån färg jag kastar med i alla vatten när jag inte hittar på något annat. Men ibland känns det rent som en dödfödd färg då ingen frisk fisk borde hugga på detta spektakel, trots att fiskeanteckningarna visar motsatsen.

          Nä, naturliga färger (mört, gädda, abborre) och sen en chocker (lila, rosa, rödgrönblågul eller vafan som helst) så ska man nog kunna fånga en gädda om dom nu är på hugget!
          När jag fiskar i åar, vilket jag gör ofta, så är det definitivt reaktionshugg som är det mest vanliga och då är färgsättningen eller utformningen på betet inte så jätteviktig. Det viktigaste är att kasta betet i huvudet på gäddan.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera


          • #6
            Enligt en teori som framlades i något youtube-klipp provsmakar fiskar okända beten som ser ätbara ut eftersom det är enda sättet att ta reda på om det är mat eller inte. Enligt den teorin skulle fiskar på så sätt vara mindre benägna att begå samma misstag flera gånger, vilket då skulle öppna upp för att ett för fisken okänt bete kan vara melodin på en plats med hårt fisketryck. Huruvida detta stämmer eller inte låter jag vara osagt, jag är dock en aning skeptisk. Vid ett par tillfällen har jag fångat samma gädda två-tre gånger på samma bete inom loppet av några timmar så det kan i vart fall inte gälla generellt.

            Kommentera


            • #7
              Jag tror att många fiskar med den typen av betesfärger de tror på givet vattnets klarhet t ex och på så sätt blir det lite självuppfyllande, kör man mest papegoja så hugger de på den färgen, ibland kan dock fisken vara selektiv, upplever att borren kan vara mer selektiv, snöa in sig på en viss typ av beten/färger/rörelsemönster än gäddan.

              Många kanske byter färg efter en stunds fiskande... och så får de hugg, massor av hugg och det tolkas som dagens färg... men tänk om bytet av färg helt enkelt sammanföll med en huggperiod... var det då verkligen färgen som var nyckeln för dagen?

              Överlag är det min uppfattning att rätt ställe är långt viktigare än rätt färg. Färggranna beten kör jag dock ofta i grumliga norra Mälaren och de ger fisk men ger de mer, större fisk än naturfäger... den statistiken har jag inte... fiskar man högt i vattnet tror jag nästan att kontrast mot himlen och rörelsen är viktigare än färg från sidan...
              Senast ändrad av anteman; 2019-11-27, 21:04. Anledning: Ökad läsbarhet

              Kommentera


              • #8
                Det går mode i färger, ett tag var det firetiger, sedan kom papegoja, sedan skitmört... Nu är det väl något annat. Själv tror jag mest på naturfärger i klart vatten och kontrastfärger i grumligt och färgat vatten. Ljusa, klara färger i solblankt väder och mörka färgskalor i mulet väder. Många andra tycker antagligen tvärt om.

                Det är mycket roligare att fiska med det man för stunden tror på. Gäddan är inte så färgkräsen när den är på tag, det är min övertygelse.

                Tricket är att hitta gäddan, och när man väl gjort det är presentationen viktigare än färgen. Farten, rörelsemönstret, djupet etc blir avgörande, enligt min fiskebok.
                ​​

                Kommentera


                • #9
                  Hej Gösalf. Bra resonemang i ditt anförande inlägg. Men frågan är mer komplex än vad du tar med i dina ord. All min erfarenhet säger att ibland har färgen enorm, för att inte säga totalt avgörande betydelse. Andra gånger får man hugg på vilka färger som helst. Att bara fiska med med en typ av bete men olika färger tror jag lurar ett sånt test. Ibland måste gäddan retas till hugg med med riktigt hårt gående beten och andra gånger hugger den bara det som nästan är dött, alltså beten som inte alls har så mycket rörelser. Så även om färgen är helt rätt så kan betets rörelser vara fel och hugg uteblir. Att betets gång har betydelse tycker jag att jag har bevis på. Gäddan hugger ju av olika anledningar som allt från hunger, aggresivhugg till rena reflexhugg fast dom har en 2 kg Brax kvar i halsen.

                  Att färgen spelar roll är nog de flesta överens om även om andra färger också funkar. En bekant för hundra år sedan tyckte de va konstigt att i ett område så va hans erfarenhet att blå,svårt,silver va bäst men bara han kom på andra sidan ut mot havet så tyckte han brun,svårt,guld va bättre. Under den tiden hade jag skärvårdsboende släktingar som rensade och åt gädda. Svaret var att de gäddor som dom rensade hade enbart strömming och mört i magen på ena stället. På utsidan mot öppet hav hade gäddorna övervägande tånglake i magen. Ett område jag fiskar idag har rel. Mycket gädda där kannibalism gäller så är grön färg bäst.

                  men på samtliga dessa områden så gäller att du bör ha ett bete med en gång som triggar just den huggorsak gäddan har för dagen. Alltså har det varit en b period med bra huggväder och gäddorna är mätta så så måste betet stressa eller reta till reflex eller aggresivitetshugg då dom inte hugger av hunger en sådan dag.

                  Detta gäller i Östersjön skärgård där vatten, färg, temp och betesfisk kan variera mycket beroende på hur långt in i skärgården man är. I mindre insjöar är nog förhållandet inte så varierande.

                  Men detta är inte allt. Till allt sagt ovan kommer även storleken på betet. Jag hade en liten Hilo red-head som jag fick mycket gädda på. Betet va ordentligt sargat och sönderbitet. Min kompis köpte då en Westin magnum i red-head färgen. Trotts att vi fiskade ihop hela det året och året därpå och min lilla r-h levererade så fick han aldrig en gädda på sin. Jag har med åren hört andra ha samma erfarenhet att red-head på stora beten funkar inget bra på gädda.

                  så lägger du till, väder, vattenfärg, temp, årstid, gäddans mode för dagen, månen och några faktorer till så inser man att storleken har betydelse precis som färgen. Men trotts det så måste varje bete fiskas hem exakt så som krävs för att gäddan ska hugga.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #10
                    Som sagts tidigare viktigast är nog att presentera betet på rätt plats och rätt sätt. Men sen spelar färgen in med såklart.
                    Fiskar mycket i en starkt humusfärgad och mörkt vatten. Har genom åren fått absolut bäst på orange och gult. När jag sedan började fiska med samma beten i en klarvattensjö blev utdelningen mycket sämre så började testa mer naturtrogna färger efter ett tag och dom färgerna började leverera direkt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 302 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 314 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X