Gäddan och färgen på betet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddan och färgen på betet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Om detta finns hur mycket som helst att tala om=) Det är roligt och intressant att ta del av era iakttagelser. Faktum är att jag känner igen och håller med om allt som sagts här.

    Även jag tenderar att välja subtila naturfärger i vindstilla situationer i starkt dagsljus, medan jag väljer rasselkulor och signalfärger när det blåser på.

    Jag har dock ingen tydlig bild av hur graden av bling påverkar fiskligheten. Att det skall blänka lite i alla väder tycks de flesta betestillverkare vara överens om. Jag gillar beten som har en grundfärg i silver som framträder mer och mer i takt med att täckfärgen repas och nöts. Jag har fått för mig att även gäddan gillar det. Jag skulle gärna ha ett sådant med matt täckfärg. Sedan har jag också några gamla vobblers som ser ut som de varit med om två världskrig, går knappt att se vilken färg de hade en gång i tiden, fula som stryk men kan fortfarande fånga fisk.

    Kommentera


    • #12
      Har en teori om att bytet ska synas och höras tydligt av gäddan men i hårt fiskade vatten där gäddan skyggar mer borde ju ett diskret bete locka mer till hugg. Någon mer som tror på denna teori?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
        Har en teori om att bytet ska synas och höras tydligt av gäddan men i hårt fiskade vatten där gäddan skyggar mer borde ju ett diskret bete locka mer till hugg. Någon mer som tror på denna teori?
        Du bär på tankegodset "krokskygghet". En populär rationalisering till varför det inte nappar.
        Personligen tror jag att det är andra saker som gör fisken skygg, som t ex klumpiga ankringar, vrålande båtmotorer, fiskare som fastnar med draget i risvasar och vass och rycker och sliter. Men vad vet jag.

        Ibland måste man uppträda mycket försiktigt och presentera betet lika försiktigt. Och så var det även på farfars tid när det enda som hotade gäddan var nätfiske.

        Men visst, vi har egentligen ingen övertygande statistik på hur väl C&R fungerar på gäddan. Det är generellt alldeles för få återfångster på märkt fisk.

        Kommentera


        • #14
          Jag lånar Mankan G's post från tråden med "onödiga" prylar:

          Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Jag skrev om att jag använder BJ. Det gör jag men har även ett riktigt hatobjekt bland BJ. Nemo.......Tycker det är fult. Ohyggligt. Trist. Onödigt och gräsligt....men ändå envisas det med att dyka upp som en joker i botten på en beteshink varje gång jag desperat rotar efter något som kanske kan fungera. Och när ingenting annat fungerar så fångar fanstyget fisk. VARJE GÅNG.
          -När leker anemonfisken måntro? Antagligen har gäddan lika starka aggressioner mot stackars Nemo som Mankan har.

          -Varför inte börja varje pass med Nemo om det nu levererar varje gång?

          När jag började fiska fluga så fick jag för mig att imitera insektslivet vid fiskevattnet. Jag lärde mig en massa saker om myggor, knott och Europa 12:or. Sedan hade jag oerhört svårt att komma bort från det tänket när jag fiskade gädda. Men jag är på bättringsvägen.
          Senast ändrad av Gösalf; 2019-11-27, 10:10.

          Kommentera


          • #15
            Abborrfärgade wobbler speciellt den gamla Swim Whizz-färgen 12 med gul buk var min favoritfärg när din farfar var ung...

            Sedan kom färgen 11 och den kunde också locka 10 kilo+ Gäddorna till hugg. Du kan se några av de riktigt stora Swim Whizz-fångade Gäddorna här...http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

            Speciellt Lotta Lindhs 16,571 kilos Gädda fångad på en gul och grön Swim Whizz 704 är värd all beundran:
            Lotta Lindh, Uppsala "Tungfiskeklubbs" skickligaste gäddfiskare, med en 16,571 kilos gädda fångad i Singösundet på en Swim Whizz 704.

            Old Firehand
            Leif Engström


            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-11-27, 19:20.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Abborrfärgade wobbler speciellt den gamla Swim Whizz-färgen 12 med gul buk var min favoritfärg när din farfar var ung...

              Sedan kom färgen 11 och den kunde också locka 10 kilo+ Gäddorna till hugg. Du kan se några av de riktigt stora Swim Whizz-fångade Gäddorna här...http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

              Speciellt Lotta Lindhs 16,571 kilos Gädda fångad på en gul och grön Swim Whizz 704 är värd all beundran:
              Lotta Lindh, Uppsala "Tungfiskeklubbs" skickligaste gäddfiskare, med en 16,571 kilos gädda fångad i Singösundet på en Swim Whizz 704.

              Old Firehand
              Leif Engström


              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Fina bilder från en tid då gäddorna åkte med hem för en photo shoot. Inte bra, men det var före mobilkamerans tid. Aldrig man skulle släppa tillbaka en sådan madam utan att först dokumentera och väga på krönt våg.

              Här är min Nr 12. Sjunkande, 150mm, Rostiga krokar...det var ett tag sedan hon fick känna på vattnet. Jag har egentligen ingen bra ursäkt, för det här är ett bete som fångar fisk! Det är väl så att jag varit ute och vänstrat med ett och annat Jerkbait. Skall byta krokar på henne och ta henne med på en svängom. Jag har dock aldrig slutat fiska stora flytande Whizz. Svårkastad i lovart, men riktigt bra bete.

              Click image for larger version

Name:	tSNnxDXkwD-MMxD2NvkTtDD-D3KSg_2Yb8OnsBgxKfObv5PTV1HPQIIg76DExoRrgKmusCwRv772yoHySTJz6gzzgPQc1RGw0yw1Q2QFX6flAgAtWv9rEk8KRyycFZC8o0EbmQ55J-0cOQZTbsP7tNiFUIsXjqo4wNTdJKT1kYLcfIlc7yFMzdSgpjHwlQo7bO2I1GJ-BUbhC_b-0fr7416SRsL5bHWpd4n_Y8QWYDRvr8L7Hw1-GYYUaYj3BPz
Views:	209
Size:	19,6 KB
ID:	2529671
              Senast ändrad av Gösalf; 2019-12-13, 16:44.

              Kommentera


              • #17
                Bra tråd med många intressanta inlägg,
                Såklart är det helt omöjligt att veta, detta tjänar våra beteslangare många miljoner på =)
                Tror att många gäddor ser våra beten när vi fiskar och skiter totalt i dem.
                Att en gädda sedan hugger på ett konstgjort bete, så känner jag att betydelsen av färg kommer sist på listan..
                Färg för mig nuförtiden är neutrala färger i ljust eller mörkt, som ger en kontrast, beroende på vatten och himmel. En prick, nyans eller ett stäck här eller där på ett bete tror jag gäddan skiter totalt i. Vill gäddan äta så äter den och då fugerar vad som.. annars för att locka trögare gäddor till hugg tror jag det handlar om hur du presenterar betet, vilken djup, fart, form och storlek betet har.
                Men igentligen handlar om att fiska där fisken finns, då fugerar alla färger och beten förr eller senere=)
                Senast ändrad av Matte77; 2019-12-07, 00:14.

                Kommentera


                • #18
                  Håller med dig Matte, folk kan svära på att "allt högg när jag bytte till blått" men var det färgen, vinden, regnet eller huggperioden som talade? Fast i bland svär folk på att alla färger kördes men motoroil levererade alltid bäst... tja vete sjutton, kanske mer det gäller borre, de e ena lynniga jäklar!

                  Kommentera


                  • #19
                    Har ganska nyligen tagit upp min barndomshobby på lite äldre dagar så enbart fiskat aktivt i ca 3år så varken kan eller vill mäta mig med vissas erfarenhet på forumet. Dock fiskat väldigt intensivt dessa år & tror mig lagt märke till några saker. Är personligen övertygad om att olika sjöar belönar teknik & beten olika även om det är rätt allmän info utifrån hur klart vatten är, djup, branter, vegetation, betesfisk mm.

                    Sjön där jag spenderar mestadels av mitt gäddfiske är en medelstor väldigt klar sjö. Finns relativt gott om gädda även i hyfsad storlek men för att regelbundet få lite stötte så behöver man jobba lite för det. Alla lyckas inte med detta har jag märkt, med eller utan dyr & avancerad utrustning...

                    Köper att de till största del handlar om presentationen av bete, väder, vind, årstid, att man är tyst, "anfallsvinkel", tålamod osv. Men så de återkommande Men... Har testat endel av dessa "teorier" & kan inte säga annat än att en 35grams atom i silver/blått ger överlägset fler hugg av gäddor över 4kg iaf men även mindre, än ett i kopparfärg!

                    Ställena där mestadels av stor gädda håller till (eller flest fångats kanske är mer rätt) har jag också märkt något annat... Å då kommer vi till "betesskygg" fisk & hur det är med det.. Då det allmänna tugget är att de e en så klar sjö där gäddorna ser bra föredrar mer naturliga beten än onaturliga tycker jag förmestadels stämmer. Jag har haft bätte utdelning på beten mer lika betesfisk än beten av onaturlig färg överlag & inte ensam påstå detta. Dock större gäddor speciellt på de mer hårt fiskade områdena har utdelningen varit bättre när jag valt beten i tron de inte är vanligt förekommande samt färg, vilket går emot övriga påståenden i sjön som jag upplever stämmer. Å då tror jag att det kan vara så att de stora kloka töserna lärt sig urskilja en pig shad skitmört som något man ska låta bli men dyker något annat upp som de inte sett tidigare är chansen större locka till hugg antingen genom locka eller reta. Å då anser jag att bete samt färgval har betydelse, och i just detta fall för större gädda ang betesval så vill jag säga att "undantag som bekräftar regeln" faktiskt blir en regel! (((I alla fall ibland))). Och bete samt färgval spelar roll även om de presenteras lika, på samma djup, tidpunkt mm...

                    Mvh Tobias
                    Senast ändrad av Tobbe1981; 2019-12-07, 02:45.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Tobbe1981 Visa inlägg
                      ang betesval så vill jag säga att "undantag som bekräftar regeln" faktiskt blir en regel! (((I alla fall ibland))).
                      Ja, det är väl en bra sammanfattning. Vi har en vinnare =)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X