Gäddan och färgen på betet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddan och färgen på betet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg

    Kul att du tycker det! Välkomen till fiskesnack det bästa fiskeforumet i Sverige, här kan vi "nörda" ner oss i fiske utan att skämmas =)
    Haha du milde..Du har så rätt.. Jag tackar för inbjudan å hör vad du säger! Tack!



    Kommentera


    • #92
      Att färgen ibland kan ha en helt avgörande betydelse blev jag och min fiskepolare varse om en fin senhöstdag på Värtan i början av 90-talet.

      Vi hade vid den tiden precis börjat fiska med Zaltwobbler, företrädesvis i färgen blå-silver, vår favoritfärg sedan många år tillbaka i Stockholms skärgård.

      Kompisen började fiska med en grön Zalt eftersom han dagen innan hade slängt bort sin sista blå-silver under gäddfiske i Furusund. Jag hade kvar en blå-silver som jag började fiska med. Redan vid första grundryggen fick jag ett rejält hugg och kunde lyfta upp en 5-kilosfisk. Och sedan bara fortsatte det på samma sätt de närmaste timmarna, jag hade ett fantastiskt fiske och fick ett 15-tal gäddor mellan 3-7 kg. Polaren fick inte ett hugg på sin gröna och först när han bytte till en blå-silver Swim Whizz lyckades han få upp några enstaka gäddor.

      Till slut blev det lite tråkig stämning i båten så kompisen fick låna min wobbler och plötsligt var situationen den omvända, kompisen plockade gädda efter gädda medans jag knappt fick en enda fisk.

      Den dagen var inte bara färgen helt avgörande, utan även wobblern. Zalten hade uppenbarligen den rätta gången, storleken och djupgåendet just den dagen.

      Kommentera


      • #93
        Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
        Att färgen ibland kan ha en helt avgörande betydelse blev jag och min fiskepolare varse om en fin senhöstdag på Värtan i början av 90-talet.

        Vi hade vid den tiden precis börjat fiska med Zaltwobbler, företrädesvis i färgen blå-silver, vår favoritfärg sedan många år tillbaka i Stockholms skärgård.

        Kompisen började fiska med en grön Zalt eftersom han dagen innan hade slängt bort sin sista blå-silver under gäddfiske i Furusund. Jag hade kvar en blå-silver som jag började fiska med. Redan vid första grundryggen fick jag ett rejält hugg och kunde lyfta upp en 5-kilosfisk. Och sedan bara fortsatte det på samma sätt de närmaste timmarna, jag hade ett fantastiskt fiske och fick ett 15-tal gäddor mellan 3-7 kg. Polaren fick inte ett hugg på sin gröna och först när han bytte till en blå-silver Swim Whizz lyckades han få upp några enstaka gäddor.

        Till slut blev det lite tråkig stämning i båten så kompisen fick låna min wobbler och plötsligt var situationen den omvända, kompisen plockade gädda efter gädda medans jag knappt fick en enda fisk.

        Den dagen var inte bara färgen helt avgörande, utan även wobblern. Zalten hade uppenbarligen den rätta gången, storleken och djupgåendet just den dagen.
        Jag tror tyvärr inte på "fiskare" längre. Men ja jag tycker Zalt e grym! Väldigt lättfiskade. Men samtidigt, zalt ger alltid utdelningen om gädda är i närheten utan krav på teknik. Kul?

        Kommentera


        • #94
          Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
          Så fs vänner, varför fungerar nästan alltid "färgen" skitmört på gädda och motoroil på borre vart man än fiskar? Visst vi fiskar mer med de beten vi tror på... men är det något annat ni tror på som gör att några färger fungerar? Alla teorier hur konstiga de än är välkomna=)
          Gösalf signature: Guldborren (på engelska; improved skitmört)

          Click image for larger version  Name:	GZuR78xRAsxEp2w68obUkfXspzH-W6synwmrLZeMxtWZpjj0dzjWDDNq_D9idrwkqDjlAuiMWYQ88B2FAshnDKnF1gBr0tnsU2SL3SHFk8BkGOyZsq9BNUQvVcjYmaV5V5BWVUlW2glMgHtk_nL-4aEdqsEMddFptGEOjEitSyyxH8gYxUnRfklNNPghgROSUfwRywHJFGOyWCIk3OnXj7SZFSqy2AfoYYPcDkE915Tl6wuUH7Rpob38mbeQuKu Views:	0 Size:	27,5 KB ID:	2529726

          Kommentera


          • #95
            Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
            Att färgen ibland kan ha en helt avgörande betydelse blev jag och min fiskepolare varse om en fin senhöstdag på Värtan i början av 90-talet.

            Vi hade vid den tiden precis börjat fiska med Zaltwobbler, företrädesvis i färgen blå-silver, vår favoritfärg sedan många år tillbaka i Stockholms skärgård.

            Kompisen började fiska med en grön Zalt eftersom han dagen innan hade slängt bort sin sista blå-silver under gäddfiske i Furusund. Jag hade kvar en blå-silver som jag började fiska med. Redan vid första grundryggen fick jag ett rejält hugg och kunde lyfta upp en 5-kilosfisk. Och sedan bara fortsatte det på samma sätt de närmaste timmarna, jag hade ett fantastiskt fiske och fick ett 15-tal gäddor mellan 3-7 kg. Polaren fick inte ett hugg på sin gröna och först när han bytte till en blå-silver Swim Whizz lyckades han få upp några enstaka gäddor.

            Till slut blev det lite tråkig stämning i båten så kompisen fick låna min wobbler och plötsligt var situationen den omvända, kompisen plockade gädda efter gädda medans jag knappt fick en enda fisk.

            Den dagen var inte bara färgen helt avgörande, utan även wobblern. Zalten hade uppenbarligen den rätta gången, storleken och djupgåendet just den dagen.
            Hej Tiso;

            Då liksom idag gäller det att välja för årstiden rätt färg på wobblern oavsett om du fiskar med en kopia eller Homer LeBlancs original Swim Whizz...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm ...

            Go for the Big Ones!

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #96
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Gäddan präglas på att äta den i omgivningen för årstiden vanligast förekommande bytesfisken...

              På våren när abborren leker hugger Gäddan gärna på gröna eller gröngula beten...
              När Strömmingen leker äter den pelagiska Gäddan ofta silverfärgade eller blå/silverfärgade beten...

              Gäddan har flera anledningar att hugga ett bete.. hunger, ilska och nyfikenhet..

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              https://www.google.se/search?q=leif+...=1574783597371
              Kan vara riktigt störande när dom bara följer betet utan att hugga och bara markerar sin närvaro det har hänt ibland :-)

              Kommentera


              • #97
                Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg

                Ja, så har jag också bestämt mig för att det borde vara. Därför fiskar jag också på det viset för det mesta och uppfyller därmed profetian.

                Jag är inte helt på det klara med när papegojan leker, men den färgen verkar funka bra den också...kanske därför att den gröna färgen drar lite åt blå-silver kan tänka...Skitmörten tycks leka hela året om den också...för att inte tala om tånglaken...

                Jag läste en gång om en gäddfiskare som bara använde beten som var svarta och röda. Hans statistik bekräftade att denna färg-kombo var bäst. Ville han ha ett bete som inte fans i röd-svart så målade han det själv.

                Själv får jag aldrig hugg på beten som är röda på buken, så de undviker jag naturligtvis...
                Skeddraget Toby 18 eller 28 gram röd/svart triggar ofta igång gäddan. En liten stund efter leken känns naturliga betesfärger typ ex silver/blå silver/svart mest effektivt.

                Kommentera


                • #98
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  Gäddan präglas på att äta den i omgivningen för årstiden vanligast förekommande bytesfisken...

                  På våren när abborren leker hugger Gäddan gärna på gröna eller gröngula beten...
                  När Strömmingen leker äter den pelagiska Gäddan ofta silverfärgade eller blå/silverfärgade beten...

                  Gäddan har flera anledningar att hugga ett bete.. hunger, ilska och nyfikenhet..

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  https://www.google.se/search?q=leif+...=1574783597371
                  Jerkbaits i gäddfärgat funkar bra under våren kannibaler som dom är.

                  Kommentera


                  • #99
                    Jag har tre starka minnen då färg/betesval varit klart avgörande.

                    Det första är ganska långt tillbaks i tiden.
                    Vi var fyra stycken som fiskade från en ranglig Linder 440 och det blåste hårt samt regnade den dagen. Egentligen skulle man inte varit ute i ovädret men vi hade committat oss och det blåste upp under dagen vilket ställde oss lite. Det här var en insjö i norra Stockholm med relativt lågt fisketryck. Det var efterleksfiske och vi hade på något sätt lyckats tajma in dagen då det kändes som att alla gäddorna var i stöten samtidigt. Jag hade en bomber magnum A i färgen firetiger som tidigt visade sig vara rätt melodi för dagen och gäddorna bara fortsatte och fortsatte sluka wobblern. Ni vet när man fiskar med stort självförtroende och det känns som att alla planeter och stjärnor är i rätt fas och varje kast är en bonuschans. De andra fick tillsammans några strögäddor under förmiddagsfisket och de bytte drag konstant medan jag själv kände att jag bara behövde veva in så högg det. Iaf efter halva dagen så kommer vi till en vik som alltid var hetast och vi kallade den för guldkusten. 10 ggr av 10 var guldkusten bäst och då bestämde vi oss för att rotera på Bombern. Guldkusten var bäst eftersom det rådde fiskeförbud i just den delen av sjön, nu är väl brottet preskriberat. Alla visste att så var fallet och ju längre dagen gick desto mer tjatades det på mig att ro dit. Lättövertalad som man var var så vek man ner sig, jag drog mig alltid för att fiska där eftersom det var jag som skulle titta fiskeansvarige i ögonen när jag lämnade tillbaka båtnycklarna. Vilket var lite tråkigt mtp att fiskeklubbsansvarig var så jäkla trevlig. Jag var rätt nöjd med mitt fiske så jag gick med på att låna ut wobblern. Viken var ännu hetare och wobblern fortsatte utklassa allt annat på samma sätt som tidigare. Det blev så till slut att när varje person fyllt kvoten på 3-4 gäddor på bombern så fick näste man på tur låna den och sådär höll vi på att rotera några varv mellan fyra fiskare. Alla fick fisk och var nöjda. Tror vi hamnade runt 60 gäddor och största på 7,5kg vilket var stort för oss. Dagen efter kom vi tillbaka men fick vi bara upp en fjärdedel av gårdagens fångst. Resten var följare.

                    Ni förstår att det måste varit många år sedan eftersom en Bomber var betet nr 1. Maj 2005 om jag inte minns fel.

                    En annan gång trollade jag på Mälaren. Vi körde med fem spön och polaren hade med sig ett eget spö som han hade en Nils master invincible på medan jag körde Storm Flatsticks på de fyra andra - de hade ju funkat bra tidigare. Vi trollade över ett stort grundområde där det fanns gott om gädda mellan 2-5 meter. Han fick 3st 5+ och några andra fiskar medan jag kammade noll trots att jag hade 4 ggr fler beten ute. Betena var spridda nära varandra så gäddorna måste ha sett mina flatsticks men ratat dem. Dessutom avslutade han dagen med en 3.2kg gös på ett ställe som jag svept över hundratals gånger utan resultat varken förr eller senare. Personligt rekord för honom vilket var kul.

                    Tredje gången var inte för så längesedan. Dec 2020 och utspelar sig över tre fiskepass under två veckors tid.
                    Ett lokalt känt ställe som är en södervänd lekvik på 700m x 150m fullsmockad med gädda. Spelar ingen roll om man kastar ut långt i mitten, gäddan står stationerade överallt där och befinner sig i området under hela året. Stället är såpass mkt bättre än allt annat runtomkring att det är fredat under fisketävling. Iaf så hade vi veckan före haft bra fiske och mina hell-tails hade levererat - det bara small i spöna. Nostalgifaktorn var hög. Långsamma vev och spinnstopp. Jag och min kompis fick 30 gäddor och tror han drog en eller två fler än mig - vilket han nästan alltid brukar göra, få fler fiskar alltså.

                    Veckan efter körde jag med samma, vattentempen var nu nere på 2 grader och uppsättningen från min sida var likt tidigare hell-tails och svartzonkertailar i fire-tiger. Fiskade enligt skolboken med sakta vev och långa vevstopp - fick upp 3 gäddor på de 3 huggen jag hade under hela dagen. Nånstans i bakhuvudet rabblade reptilhjärnan något om att fiskar man bara långsamt i kallt vatten så gör man aldrig fel. Kompisen som alltid kör Westin swim susp. med röd lysslang på bakre kroken fick 22 gäddor och vevade ganska mkt fortare. Tror han hade en 15 hugg därtill. Det är han som styr båten och jag får fiska Point så man har bra fördel på förhand.

                    Iaf så skulle vi köra ett sista pass innan isläggning veckan efter. Samma vatten. Nu hade jag införskaffat mig en likadan Westin swim firetiger och satt på en röd lysslang på bakre kroken precis som polaren. Men eftersom man är envisare än synden så ägnade jag förmiddagen åt mina tailbeten i fire-tiger och kompisen fortsatte att dra gäddor på sitt gamla vanliga manér. Ganska snabb invevning med regelbundna spinnstopp. Efter 10-1 i börjar han få lite dåligt samvete och jag känner mig världssämst samt har tappat talförmågan då jag bestämmer mig för att äntligen krypa till det kända korset och dra på swimmen. Det dröjde faktiskt en 45min innan jag fick på en gädda men därefter fick jag in knickset. Nu började vändningen och gäddorna kom med täta mellanrum. Dagen slutade med knapp seger till polaren 15 /14. Vad som förvånade mig var hur huggen kändes - ungefär som när man metar med mask och känner att något börjar dra i masken för att sedan bli fast fisk. Jag är ganska säker att det berodde på den röda lysslangen för såna hugg brukar jag aldrig ha och den här gången hade jag säkert tio sådana.

                    Vad lärde jag mig av fisket. Röd lysslang på bakre kroken kan vara väldigt bra ibland. Bara för att någon sagt att den bästa tekniken i 2 gradigt vatten är att veva så långsamt så att man mår illa. Så stämmer det inte alltid. Ja färgen har betydelse.

                    Trollade i många år i Mälaren med 6 spön. Vissa färger var bättre och trots att jag envist gav en röd-vit Cotton Cordell 100 timmar så fick jag bara en gädda på den, aldrig någon gös. Om mitt liv stod på spel och jag bara fick använda en färg till göstrolling utanför lövstafjärden så skulle det vara gul, silver, blå precis som de i sumpans sportfiskebutik hade tipsat om många år tidigare.

                    Har många andra exempel då färgen på draget samt val av bete haft betydelse men de här sticker ut mest.

                    Har blivit utklassad några gånger typ 25-3. Grejen är den är att när det går så jäkla dåligt fast man vet att gäddorna hugger så blir man ännu mer stressad och kanske fiskar på ett annat sätt än man brukar.

                    Innan gummitrenden hade slagit igenom på allvar typ 2010 så hade "Storm" året innan 2009 kommit ut med ett hybridbete, wildeye seeker Shad. Färgen Golden shiner var så jäkla het så synd att de restade den färgen men hade man fiskat med det betet innan gummitrenden slog igenom så hade man haft en edge.

                    Det är svårt att avgöra färgens betydelse men vid trolling då betena är av samma modell och simmar på samma djup ganska nära varandra och man bestämmer sig för att inte byta drag så tycker jag att man kan märka skillnad. Det går såpass många timmar per bete att det är svårt att blunda för färgens betydelse.
                    Senast ändrad av gabbu; 2021-02-21, 21:07.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 589 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X