Måtte de ändå bli isfritt igen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måtte de ändå bli isfritt igen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg
    Jag får lite nytändning när man får gå ut på nyisen och ismeta gädda eller pimpla abborre. Tycker det är fantastiskt rogivande att sätta ut ismetespöna strax före gryningen, vilket inte är så tidigt som det låter eftersom det ljusnar i halvniotiden. Sen tända en eld, dricka kaffe och möta de första solstrålarna som värmer gott i en frusen själ. Sen är det bara invänta första fället! Lev i nuet och MED årstiderna!
    Helt rätt!
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
      Vi har några centimeter is på mina små insjöar runt söderort (Stockholm). Försvinner eventuellt om ett par dagar då det väntas bli flera plusgrader och regn innan det vänder på nytt.

      Hur fungerar spinnfisket i mindre insjöar efter gädda när vattnet är riktigt kallt, är det potentiellt lika bra som i lite varmare vatten eller krävs det större tålamod och mera bottennära fiske? Jag har tidigare inte brytt mig om att fiska på vinterhalvåret varför jag har dålig koll.
      Det kan gå riktigt bra, men man får leta upp dom på botten i den djupare delen av sjön. Bäst blir fisket när en värmebölja legat på i någon vecka och temperaturen går upp några tiondels grader.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inlägg
        Vem vill ha isfri vinter? Njutningen att dra angelgäddor och pimpla abborre övergår det mesta man får uppleva i öppet vatten.

        Tyvärr regnar nog den lilla is som lagt sig bort av skitvädret som kommit idag,

        / P.
        Det finns en viss charm med isfiske men det räcker med några veckor i januari och februari. Får jag spöfiska fram till jul blir jag iaf nöjd

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inlägg
          Vem vill ha isfri vinter? Njutningen att dra angelgäddor och pimpla abborre övergår det mesta man får uppleva i öppet vatten.

          Tyvärr regnar nog den lilla is som lagt sig bort av skitvädret som kommit idag,

          / P.
          Du är en förståndig person Capsizer2! Inte ville jag ha en isfri vinter när jag bodde i Huskvarna el. Aneby.
          Då var det pimpling, angelgäddor och lakepimpling som gällde.

          Ja, det är ett lustigt väder som vi har nu om vintrarna.

          Mamma berättade att när hon bodde i Malmö under sin barndom så kunde man åka spark på Malmös gator och skridskor på Pilbodammen? Var det rätt stavat? Detta var ju på 30-talet framåt 40-talet innan hon flyttade för vidare studier?
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

            Du är en förståndig person Capsizer2! Inte ville jag ha en isfri vinter när jag bodde i Huskvarna el. Aneby.
            Då var det pimpling, angelgäddor och lakepimpling som gällde.

            Ja, det är ett lustigt väder som vi har nu om vintrarna.

            Mamma berättade att när hon bodde i Malmö under sin barndom så kunde man åka spark på Malmös gator och skridskor på Pilbodammen? Var det rätt stavat? Detta var ju på 30-talet framåt 40-talet innan hon flyttade för vidare studier?
            Jag är född och uppväxt i Malmö och jag minns när jag var liten påg på 70-talet att det var massor med snö varje år. Och helt rätt att man kunde åka skridskor i Pildammsparken. Jag flyttade från Malmö -97 och då vart det inte så mycket på vintrarna.
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

              Jag är född och uppväxt i Malmö och jag minns när jag var liten påg på 70-talet att det var massor med snö varje år. Och helt rätt att man kunde åka skridskor i Pildammsparken. Jag flyttade från Malmö -97 och då vart det inte så mycket på vintrarna.
              Ok! Jag är glad att jag inte född i Malmö med omnejd med tanke på hur rå havsluften är när den sveper in från sundet. Det är precis som när det blåste nordanvind in från Vättern in över Huskvarna-Jönköping.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                Ok! Jag är glad att jag inte född i Malmö med omnejd med tanke på hur rå havsluften är när den sveper in från sundet. Det är precis som när det blåste nordanvind in från Vättern in över Huskvarna-Jönköping.
                Nja, jag är glad att jag flyttade därifrån. Men har fina minnen från Malmö, då vart det inte som idag.
                Kan ju inte klaga precis vart jag bor idag, massor med småsjöar och ett stenkast till Mälaren. Är ganska bortskämd med mycket vatten, hade jag varit singel och inga barn hemma hade jag nog fiskat varje dag.
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                  Nja, jag är glad att jag flyttade därifrån. Men har fina minnen från Malmö, då vart det inte som idag.
                  Kan ju inte klaga precis vart jag bor idag, massor med småsjöar och ett stenkast till Mälaren. Är ganska bortskämd med mycket vatten, hade jag varit singel och inga barn hemma hade jag nog fiskat varje dag.
                  Ja visst har man fina minnen från sina orter som man har bott på.
                  Ja, det är rätt bra med vatten där uppe.
                  Jag var singel under långa perioder när jag fiskade som mest, och det gav resultat.
                  Ibland hade jag turen att träffa en fiskeintresserad brud och då var det mycket fiske.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                    Abstinensen blir allt värre, behöver känna gäddans knyckar i spöhandtaget eller iaf få känna tyngden av ett stort bete som med självförtroende långsamt spinns hem.

                    Hur är isläget hos er? Öppet vatten? eller sitter ni med och sippar på en spetsad blossa, filar krokar och inbillar er att isen snart går upp igen?
                    Öppet vatten i Småland ca 4 plus i vattnet den här vintern är verkligen ovanligt mild. Spinnfiskas för fullt abborren gäddan rör sig allt mer in mot grundare områden och frågan är om gäddans lekperiod börjar tidigare i år :-)

                    Kommentera


                    • #30
                      Väntar fortfarande på is här i Hälsingland. Och nu är ju vintermånaderna princip slut.
                      Arbetslös och ingen is att fiska på.
                      Regnar idag så alla skogsvägar bör man använda skridskor för att ta sig till nån sjö med is.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 315 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X