Gäddfiske (liten insjö) i kallt vatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske (liten insjö) i kallt vatten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddfiske (liten insjö) i kallt vatten?

    Novisfråga:

    Jag har haft avtagande framgång vid gäddfisket i mina små insjöar (maxdjup 5 meter) i takt med att temperaturen i vattnet droppat. Temperaturen i vattnet rör sig nu mellan några centimeter is och ett par plusgrader. Blir gäddfisket under dessa förutsättningar markant sämre eller är det lönt att nöta vidare de dagar det är öppet vatten?

  • #2
    Klart det är lönt även om det kan verka kärvt, kör långsamt och bottennära brukar vara melodin nu.

    Kommentera


    • #3
      Många säger att gäddorna går på djupare vatten då det dels är varmare samt att också mycket utav betesfisken rör sig dit, därav väljer många att fiska på djupt vatten. Jag vet inte om du fiskar från land eller båt men kör man från land så blir det ju jävligt svårt när gäddorna står på ställen man inte når till även om det säkert går att hitta snipor i samma vass året runt. Jag fiskar också i mycket mindre sjöar (både båt och från land) och där kan ibland maxdjup på hela sjön vara 2-2,5 m och ändå är det svårt att hitta fisk ibland, men det finns ju åsystem och inlopp osv som fisken kanske simmar upp i.

      Kan du hitta betesfisken så skulle jag ha kört där omkring men skulle inte räkna med någon större utdelning såhär sent på året vid spinnfiske, det är riktigt kallt i vattnet just nu. Jag har själv försökt att köra på mete med dött bete nu ett tag och det har givit mig noll fiskar än så länge så det är inte bara du som har dåligt fiske iallafall.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Visst är det svårare när det blir riktigt kallt i vattnet , jag kör med mete och vertikalfiske . Brukar få något varje tur även med is i vattnet .
        "HalvDan var här"

        Kommentera


        • #5
          Brukar inte vara något mängd fiske direkt men har dock fått några finare.
          "huggprioderna" brukar vara korta.
          Det vanliga nötfisket gäller och ofta brukar man behöva slå gäddorna i huvudet med betet ett par gånger och fiska inte bara lååångsamt som många säger utan testa alla hastigheter och typer av beten.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
            Novisfråga:

            Jag har haft avtagande framgång vid gäddfisket i mina små insjöar (maxdjup 5 meter) i takt med att temperaturen i vattnet droppat. Temperaturen i vattnet rör sig nu mellan några centimeter is och ett par plusgrader. Blir gäddfisket under dessa förutsättningar markant sämre eller är det lönt att nöta vidare de dagar det är öppet vatten?
            Vad använder du för typ av beten?

            Kommentera


            • #7
              Här kommer en lite fiskerapport på Lucia fiske med träskbåten i en mindre insjö idag.

              Kom ut sen då det först var lite firande på morgonen, men bättre sent än aldrig.
              ​​​​​Lite is i kanterna och vikarna även is över den grunda delen av sjön, som är ungefär en tredjedel av sjön.

              Svinkallt i vattnet och riktigt trögt till en början, inte ett pet på två timmar. Men runt kl 13 kom det igång och fem gäddor fick syna båtens insida. Minsta på något kilo, och största på kanske fem.
              Alla tog på en Jeff boggs som fiskades extremt sakta precis ovanför på botten i djuphålorna nästan mitt i sjön.

              Fick även testa min nya beteshink jag köpte på black Friday, men använde endast tre beten på hela dagen iaf :-D Click image for larger version

Name:	DSC_1457.JPG
Views:	290
Size:	3,34 MB
ID:	2529676 Click image for larger version

Name:	DSC_1459.JPG
Views:	253
Size:	3,48 MB
ID:	2529677
              Senast ändrad av Reekie; 2019-12-13, 16:57.

              Kommentera


              • #8
                Kul, grattis till lucia gäddor! När man fiskar senhöst, vinter i samma vatten ofta, så brukar man tillslut ibland se ett mönster och nästan kunna ställa klockan efter när dom vill börja hugga... som skalmans mat och sovklocka =)

                Kommentera


                • #9
                  Var ute och dängde från land ett par förmiddagstimmar i mitt vatten. Två snipor upp (båda två på en slött fiskad Westin Swim 15 cm), vilket är det första som haft den goda smaken att hugga på några turer.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
                    Kul, grattis till lucia gäddor! När man fiskar senhöst, vinter i samma vatten ofta, så brukar man tillslut ibland se ett mönster och nästan kunna ställa klockan efter när dom vill börja hugga... som skalmans mat och sovklocka =)
                    Man tackar :-)
                    Ja det är speciellt kul med en sån här liten sjö som man har lärt sig hur vattnet funkar.
                    Har fiskat i den här skön till och från i cirka 25-30 år då man var liten grabb.
                    Hade inte fiskat sjön på några år men förra sommaren slängde jag i en lite eka igen.
                    ​​​​​​Vi har även testat med ekolod nu i sommar men det bjöd inte på några som helst överraskningar.
                    Efter alla år så har man ett inbyggt ekolod och gps för den sjön.
                    ​​​​​​

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X