Har ni varit över Storfisk-reg-gränsen för någon/några arter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har ni varit över Storfisk-reg-gränsen för någon/några arter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Har ni varit över Storfisk-reg-gränsen för någon/några arter?

    Kom att tänka på detta nu i samband med att Storfiskregister-debatten gick av stapeln nu i november.
    Själv har jag aldrig haft någon fisk över gränsen, så jag har inte behövt ta ställning till "regga eller inte"-frågan, om man ska avslöja sitt fångstställe eller ej.
    Dock var jag ganska nära i somras med en abborre på 1.42kg. För skojs skull kollade igenom några av mina andra personbästa och jämförde mot reg-gränsen för att se hur nära jag varit. Inte särskilt skulle det visa sig!
    Här var mina närmsta:

    (Fiskart, mitt PB / reg-gräns = hur nära jag var)
    Abborre: 1.42kg / 1.6kg = 89%
    Makrill: 0.85kg / 1.2kg = 71%
    Gädda: 6.58kg / 12kg = 55%
    Sill: 0.19kg / 0.35kg = 54%

    De var de enda arterna där jag tagit mig över 50% alltså.

    Antar att många härinne lyckats betydligt bättre?

  • #2
    Nej, jag tror inte det. Inte ens i närheten.
    Orkar inte kolla upp övriga fiskar men utgår jag från det där så är nog abborren på nästan 1,1kg i vintras det närmaste. Har gädda på 8,4, kanske är lika procentuellt nära (eller långt borta).
    Hade jag fått en sådan stor fisk hade nog det sista jag tänkt på varit en storfiskregistrering, det hade nog varit mer panik och chock.

    När jag var yngre dock så hittade jag idar i en å som var så sjukt stora, hade jag lyckats fånga någon utav dom så hade det nog kunnat registreras. Jag hade inte lärt mig att man kunde smyga sig på fisken då utan skrämde skiten ur dom så det blev aldrig något napp.
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

    Kommentera


    • #3
      Jag har 13st olika arter över Storfiskregg vikt.
      Dessa finns såklart registrerade hos Sportfiskarna i Storfiskregistret!

      Ett helt fantastiskt register vi bör vårda och vara stolta över, fortsätt anmäl era stora fiskar.

      Kommentera


      • #4
        Jag har en art men 17 gösar över 7 kg tagna under 80-talet i sjön Ralången, Aneby medan jag bodde i regionen varav den största på 11,26 kg. Dom flesta på mete med levande mört.
        Jag har för mig att jag har tagit 12-13 st på samma ställe +-100 m i sjön.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          Jag skickade in för en brax som jag fick när jag pimplade abborre för kanske 20 år sedan. En bronsfisk.
          Minns den än idag. Som tur så är brax väldigt slö. Så jag kunde sätta fast spöet i skryllan, under tiden jag borrade nya hål bredvid. Fick borra 3 hål och knacka upp med en yxa mellan. Ned med bägge armarna i hålen och fösa braxen från den ena hålet till det andra nya stora hålet.
          Ung som jag var så trodde jag det var en monster abborre. Svårt att se också när isen är en halvmeter. Snacka om jag blev besviken då det var en brax. Stor var den dock 2684 gram. Har ett diplom från ABU Garcia.

          Har dock aldrig skickat in på varken gädda eller abborre. Fick en röding en gång också på 4,5 kg. 0.14 mm lina. Tog 45 minuter att pilla upp på isen.
          Stor fisk minns man.

          Googlade listan.
          Mört kan jag checka av. 0.8kg var gränsen. Fanns en stor mört i en Regnbågssjö som gick och vakade under somrarna som en regnbåge. Var flera som fångade den. Den bör lätt ha varit på kilot.
          Lake också. Fick ett monster i ungdomen som var lika lång som kompisens lillebror. Har nån bild nånstans när dom ligger bredvid varandra i snön. Laken var så stor vi hade stora problem att övertala grabben att lägga sig bredvid.
          I Indalsälven har jag fått gädda på runt 12 kg både på sommaren på spö (kraftverksgädda) och på vinter vid angling samma älv. Vägde dom aldrig.
          Abborrar har jag kastat tillbaka otaliga över 1.6 kg
          Men det är endast braxen jag registrerade. Tyckte den var så speciell.

          Kommentera


          • #6
            Abborre 2065gr

            Kommentera


            • #7
              Har borre över reg, blev inte reggad.

              Har aldrig förstått detta med registret. Men jag är inte så insatt och nån kanske kan upplysa mig vad det gör för nytta?

              Kommentera


              • #8
                Har 1 abborre över reg. 1780g/49cm här hemma i Malmö kanal. Men adrenalinet bara spruta så bilderna blev inte tillräckligt för att kunna regga.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                  Kom att tänka på detta nu i samband med att Storfiskregister-debatten gick av stapeln nu i november.
                  Själv har jag aldrig haft någon fisk över gränsen, så jag har inte behövt ta ställning till "regga eller inte"-frågan, om man ska avslöja sitt fångstställe eller ej.
                  Dock var jag ganska nära i somras med en abborre på 1.42kg. För skojs skull kollade igenom några av mina andra personbästa och jämförde mot reg-gränsen för att se hur nära jag varit. Inte särskilt skulle det visa sig!
                  Här var mina närmsta:

                  (Fiskart, mitt PB / reg-gräns = hur nära jag var)
                  Abborre: 1.42kg / 1.6kg = 89%
                  Makrill: 0.85kg / 1.2kg = 71%
                  Gädda: 6.58kg / 12kg = 55%
                  Sill: 0.19kg / 0.35kg = 54%

                  De var de enda arterna där jag tagit mig över 50% alltså.

                  Antar att många härinne lyckats betydligt bättre?
                  Hej Sdw;

                  Grattis till fina fiskar!

                  Vad jag kan minnas har jag aldrig registrerat några fiskar i Sportfiskarnas register trots att jag var medlem i Sportfiskarna under massor av år, men däremot har jag sparat bilder på några av mina största flugfiskefångade Laxar i Altaelva på 1960-talet. Tre av mina laxar på 24,8 kg, 23,2 kg och 8,9 kg finns på bild i Arvid Jonssons katalog FISKETUR MED ARJON 1965.... https://www.google.se/search?q=Arvid...=1577120398908

                  God Jul & Gott Nytt År!

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  Ps. Det vore bra om Sportfiskarna kunde presentera registret över vilka gränser som gäller för olika fiskarter.... Ds.


                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-23, 18:05.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                    Kom att tänka på detta nu i samband med att Storfiskregister-debatten gick av stapeln nu i november.
                    År 1951 trycktes Sportfiskarnas (Fiskefrämjandets) första årsbok F I S K E, FFF FÖRENINGEN FÖR FRÄMJANDET AV FRITIDSFISKE. Det var Esselte AB i Stockholm som tryckte årsboken...

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X