Hemliga fiskeplatser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hemliga fiskeplatser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

    Om man utgår med en radie på 5-10 mil ifrån sig själv där man bor och sedan frågar 20 andra sportfiske vart dom skulle lägga sin tid mest så kanske 15 st skulle välja samma ställe (störst vattensystem osv) medans jag då hellre väljer ett mindre och mer okänt/outforskat vatten bara för att ha möjligheten att få vara ifred. Det tar tid att även utforska små vatten så vill åtminstone inte jag gärna att någon kommer och sätter sig på den platsen hipp som happ, utan den håller jag gärna för mig själv. Ibland finns det ju fiskare som är smartare än en själv och som redan listat ut att detta är en trevlig spot och då får man anta att dom tycker likadant om mig.
    .
    Att välja små ofiskade vatten är nog det smartaste en fiskare kan göra.
    Tänk bara på Hällers Myr!

    Det absolut största gäddan jag haft på är i en dysjö som är nästan helt igenvuxen på sommaren och djupaste stället är kanske 2½ meter. Den gäddan fick bara upp lite av näbben i ett 200 mm borrhål. Kind till kind så var den på mellan 25-30 cm. En gubbe som bodde vid sjön, han är död sen många år nu. Han lovade på allt han höll heligt att gäddorna i den sjön äter svan. Det hade han sett med egna ögon!
    Den sjön är kanske dubbelt så stor som Hällers myr.
    Förr i tiden då det var vanligt med att fiska gädda med sax. Då sa gubbarna att dom brukade räkna med att få en 14 kilos varje gång dom satte ut saxarna.

    Så att trängas på populära platser där "proffsen" redan kört 1000 pass. Den stora gäddan som stod där bör ha smakat på krok vid det laget.

    Skulle nån fråga mig efter en plats där chansen är stor att få en kilos abborre på pimpel. Så skulle jag hänvisa dom till en liten tjärn som är ca 100x300 meter. Finns kanske 3 bra platser att testa. Men på en av dom 3 platserna står dom. Troligtvis alla 3.
    Bara en liten sjö så ökar antalet platser med enorma procent.




    Kommentera


    • #12
      Naturligtvis får man "outa" vattnet precis som man vill. Fast frågar du mig så blir det lite löjligt i bland... "sjö/kust i Sverige" t ex...

      Får jag en fin dag då har jag inga problem att på fråga säga Uppland, norra Mälaren, eller slättlandssjö i Uppland samt och ffa metod/djup... jag menar, tror man att man sitter på kronjuvelerna?
      Senast ändrad av anteman; 2019-12-20, 00:01.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        Tycker det är bra att folk håller sina ställen hemliga, det finns alldeles för många som kallar sig sportfiskare i dag som varken kan, vill eller orkar leta hot spots själva utan uteslutande leker följa John ute på fiskevatten....
        Instämmer helt. Känslan är att många idag främst suktar efter att fånga stor fisk så de kan få många "likes" i sociala medier.

        Delar fiskeplatser med folk jag litar på. Skulle aldrig skriva om det öppet på nätet.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

        Kommentera


        • #14




          Get started by typing something below!





          • Xerup 2019-08-05, 20:35
            Hej Leif,

            har du slutat fiska gädda?

            mvh Patrik



          Hej Patrik Xerup;

          Slutat fiska Gädda har jag inte gjort helt trots flera års uppehåll sedan min hustru Ulla-Britt avled i en svår stroke februari 2013....


          God Jul & Gott Nytt År!

          Med vänlig fiskehälsning,
          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm





          • Idag, 12:11


          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-21, 12:48.

          Kommentera


          • #15
            För egen del anser jag att problemet ligger i hur folk använder information från andra, oavsett om de får den muntligen, skriftligen på nätet eller genom Youtube. Istället för att använda informationen till att försöka ta sig till exakt samma fläck som det bevisligen kommit upp önskad fisk tidigare borde informationen användas i ens eget pusslande.

            Tyvärr är det inte så, vilket jag själv fått erfara. En av de mest populära fisketävlingarna på YT ledde, i kombination av andra faktorer, till att min hemmavik är mer eller mindre förstörd. Då fiskar jag inte ens i den själv längre men det gör ont att se pärlbandet med båtar som glider in numer. Enda hoppet nu är att fisket blir så uselt att viken glöms ett par år och det lilla bestånd som förhoppningsvis finns kvar får en chans att återhämta sig.

            Havet är djup och folk borde sprida ut sig. Inte så mycket av respekt för andra fiskare men för fisken!
            Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
            sigpic
            Skitfiske!

            Kommentera


            • #16
              Eftersom jag sedan ett par år tillbaka i huvudsak fiskar i välkända och hårdfiskade sjöar i Stockholmstrakten, t ex Magelungen, Drevviken, Orlången och Albysjön, så känns det inte direkt att jag avslöjar något hemligt om jag nämner någon fångst från dessa typer av sjöar.
              Jag skulle inte nämna några platser, men sjön skulle jag inte ha något problem att nämna.

              Sedan har jag ett par sjöar som jag inte avslöjar, bl a en som jag ”hittade" via ett privat tips mot löfte att inte sprida sjöns namn.

              En annan sjö jag inte vill avslöja är en liten sjö med ett mycket bra bestånd av ganska grov gädda. Denna sjö skulle lätt kunna bankas sönder på ganska kort tid. Det skulle räcka med några mindre nogräknade gäng som fiskar upp stora lekgäddor på våren i de få lekvikar som finns, så skulle det goda gäddbeståndet vara sabbat för lång tid framöver.

              Jag har också fått några tips via privata meddelanden här på FS och det är naturligtvis en hederssak att inte outa dessa vatten och ställen.

              Kommentera


              • #17
                Jag verkar vara så lyckligt lottad. Häromkring är fisketrycket väldigt lågt när jag fiskar i mina småsjöar.

                Jag glömmer ju att det är betydligt många fler som fiskar runt större byar som Malmö, Göteborg och stockholm än här på landsbygden... Jag blir ju glad när jag möter någon annan som fiskar :-) Det har hänt att jag stött på andra gäddfiskare två gånger sen i somras...

                När jag har fiskat i St: Anna skärgård har det hänt att jag sett båtar där man fiskat men det är mest lokalbefolkningen som då tar upp abborre för husbehov och dom få renodlade sportfiskebåtarna jag sett fiskar alltid på fel ställen... nästan så jag tror att dom inte ens har ett sjökort för dom åker nog aldrig längre än två distans från rampen i stegeborg.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Jag verkar vara så lyckligt lottad. Häromkring är fisketrycket väldigt lågt när jag fiskar i mina småsjöar.


                  När jag har fiskat i St: Anna skärgård...
                  Hej Patrik Xerup;

                  En av Gäddorna i St: Anna skärgård ser du på bilder om du klickar på texten nedan...
                  https://www.fiskesnack.com/special/albums/2463821-v

                  Gäddfiske är inte som tipset att du behöver 13 Rätt för att bli en lycklig vinnare... Det räcker med att du har 4 Rätt: Rätt Plats, Rätt Fisketeknik, Rätt Tid och Rätt Bete...

                  Grattis till den nya tio kilo+ Rekordgäddan....

                  God Jul & Gott Nytt År!

                  önskar
                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-21, 13:58.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                    Eftersom jag sedan ett par år tillbaka i huvudsak fiskar i välkända och hårdfiskade sjöar i Stockholmstrakten, t ex Magelungen, Drevviken, Orlången och Albysjön, så känns det inte direkt att jag avslöjar något hemligt om jag nämner någon fångst från dessa typer av sjöar.
                    Jag skulle inte nämna några platser, men sjön skulle jag inte ha något problem att nämna.

                    Sedan har jag ett par sjöar som jag inte avslöjar, bl a en som jag ”hittade" via ett privat tips mot löfte att inte sprida sjöns namn.

                    En annan sjö jag inte vill avslöja är en liten sjö med ett mycket bra bestånd av ganska grov gädda. Denna sjö skulle lätt kunna bankas sönder på ganska kort tid. Det skulle räcka med några mindre nogräknade gäng som fiskar upp stora lekgäddor på våren i de få lekvikar som finns, så skulle det goda gäddbeståndet vara sabbat för lång tid framöver.

                    Jag har också fått några tips via privata meddelanden här på FS och det är naturligtvis en hederssak att inte outa dessa vatten och ställen.
                    Hej TiSo;

                    Det sade alla till mig förr att i Drevviken fanns inga Stora Gäddor...
                    Har du hört talas om Trångsundssundet??

                    God Jul & Gott Nytt År!

                    Old Firehand
                    Leif Engström



                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                      Hej TiSo;

                      Det sade alla till mig förr att i Drevviken fanns inga Stora Gäddor...
                      Har du hört talas om Trångsundssundet??

                      God Jul & Gott Nytt År!

                      Old Firehand
                      Leif Engström


                      Jodå, har hört talas om sundet men inte varit där än. Har inte fiskat jätteofta i Drevan ännu, men redan hunnit få några hyfsade gäddor där – inte i närheten av dina monster, men ändå klart godända med mina mått mätt.

                      Önskar dig också en God Jul och ett Gott Nytt År!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 565 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 464 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 328 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X