Färgseende - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färgseende

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Färgseende

    Vi människor är ju olika på många vis. Vissa ser bättre än andra i låga ljusförhållanden medans några ser bättre än andra i starkt strålkastarljus.

    Även färgseendet är väldigt olika från person till person där vissa är så kallat färgblinda.

    Vi ser färger i våglängder mellan cirka 380–740 nm. Under 380 och över 470 nm blir som svart för oss.

    Jag och några kollegor tittade på en sportbil i en väldigt mörk nyans i fullt dagsljus och vi kunde inte enas om vilken färg det var. Några ansåg att bilen var mörkblå, några lila och några tyckte att den var svart.

    Vi konstaterade det hela enkelt med att vi ser färger olika helt enkelt och ingen fick rätt.

    Det här fick mig dock att fundera en del över färgen svart som ju hamnar utanför våra våglängder vi ser och vi vet då inte om den svarta färgen/nyansen är under eller över 380/740 nm.

    Fiskar antas se betydligt bättre och fler färger utanför de våglängder vi ser i och då kanske vitsen med flourocerande ämnen i beten blir helt meningslösa eftersom vi måste belysa dessa ämnen med ultraviolett ljus för att de ska ändra färg och bli synliga för oss...

    Ser verkligen fiskarna de flourocerande ämnena precis som vi eller ser dom dessa färger precis som en vanlig färg (även om vi nu inte ser dessa) då dom inte belyses med en UV-lampa?

    Är vi än en gång lurade av tillverkarna av beten?


  • #2
    Vissa dagar har jag fått grymma fångster på fluo-färger, utfiskat allt annat. Om eller vad fisken ser eller inte ser känns just då som ovesäntligt.
    Hemma i soffan är det dock roligt att fundera över hur våra motståndare under ytan funkar. Förmodligen har säkert olika arter dessutom olika förmågor vad gäller syn, och annat. Generellt tror jag att rovfisk ser bra men i vilka färgspectrum har jag ingen aning om.
    Oftast tycker jag det avgörande är om hen som håller i spöt tror på färgen hen ser....
    Jag gillar starka färger, har alltid gjort, både i skärgården och Mälaren.

    Kommentera


    • #3
      Vilken skala är nm du hänvisar till?

      Kommentera


      • #4
        Nanometer

        Kommentera


        • #5
          Här en intressant sida på temat, "colours under water":
          https://www.uli-beyer.com/monster-te...wasser?lang=en

          En närbesläktad fråga är om det i alla situationer är en fördel att betet syns väldigt bra. Det tror jag inte. Jag har själv inte funnit något belägg för att det skulle vara så.

          Exempel 1: Om vissa färgfält syns dåligt kan betet visuellt uppfattas som mindre. Men det kan höras och kännas när det glider fram i vattnet. Jag väljer tex mindre beten i diskreta färger vid klara siktförhållanden.

          Exempel 2: Vid torrflugefiske är det sällan den största och mest i ögonfallande flugan som lockar till hugg. Här gäller det att lista ut vad Öringen äter för dagen.

          Exempel 3: Fiskar reagerar på ljud, vattenrörelser och synintryck. De kan tex fly och söka skydd snarare än att attackera en inkräktare eller ta tillfälle att livnära sig. Även om det händer att vissa arter attackerar byten större än dem själva, så kan vi utgå ifrån att de oftare drar sig undan när något läskigt kommer vinglande.

          Men vid pelagiskt fiske, t ex trolling eller vertikalfiske så är det ju bra om enstaka jägare i frivattnet kan få syn på betet från större avstånd. När fisket är som att leta efter en nål i en höstack kan signalfärger och blänk hjälpa till med kontaktskapandet.

          Click image for larger version

Name:	dsc_2381.jpg
Views:	165
Size:	43,4 KB
ID:	2530247

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 577 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 592 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 467 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 331 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 573 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X