Regal trollingskola - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regal trollingskola

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Regal trollingskola

    Hej på er!
    Ska göra en seriös trolling satsning iår. Och för ett antal år sedan fanns regal sportfiske dom gjorde typ en hemsida/pdf/häfte "trollingskola" trolling for dummis som var väldigt bra och informativ, men alla länkar jag hittar är tyvärr döda. Är det någon har tillgång till den eller finns det någon fs hacker som kan få fram den.
    Eller kanske kan någon rekomendera annan bra lärorik läsning/videos om trolling skulle uppskattas!

    Död länk http://web.comhem.se/jackus1/fiske/T...LINGSKOLA.html
    Click image for larger version  Name:	trolling.jpg Views:	0 Size:	8,8 KB ID:	2532569

  • #2
    Hej

    Testa den här, den verkar funka:
    https://web.archive.org/web/20120127203905/http://www.regalmarin.se/fiske_tips/troll_skola_start.html


    De har ett omfattande (minst sagt) arkiv över gamla sidor, du kan välja valfritt datum om du trixar runt lite

    Kommentera


    • #3
      Tackar och bockar smolt! Nu ska det läsas.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
        Hej på er!
        Ska göra en seriös trolling satsning iår. Och för ett antal år sedan fanns regal sportfiske dom gjorde typ en hemsida/pdf/häfte "trollingskola" trolling for dummis som var väldigt bra och informativ, men alla länkar jag hittar är tyvärr döda. Är det någon har tillgång till den eller finns det någon fs hacker som kan få fram den.
        Eller kanske kan någon rekomendera annan bra lärorik läsning/videos om trolling skulle uppskattas!

        Död länk http://web.comhem.se/jackus1/fiske/T...LINGSKOLA.html
        Click image for larger version Name:	trolling.jpg Views:	0 Size:	8,8 KB ID:	2532569

        Det var nog Tapani "Tapsa" Filppula som var läromästare samt Stephan Wegnelius och Jimmy Johansson hos Regal Sportfiske i Vårby som både vann trollingtävlingar och publicerade Regal Trollingskola:

        Några axplock hittar du nedan:
        "Sportfiskes Trollingskola. Lathund:

        LATHUND FÖR LAXTROLLARE
        Fiske är ett evigt sökande. Ett sökande efter fisken. Ett sökande efter det ultimata betet och den alltid gångbara färgen. Allt som oftast tror man sig ha funnit det ultimata betet, färgen som alltid fungerar, platsen där det alltid finns lax den här tiden på året och så vidare.

        Redan under nästa fisketur eller åtminstone någon vecka senare, visar det sig att "patentgrejerna" inte fiskar lika bra längre och så bär det av till butiken igen för att köpa det som "konkurrenterna" firade triumfer med idag.
        Låter jag uppgiven och pessimistisk? Det är inte min avsikt. Min avsikt är att belysa att man som fiskare måste vara dynamisk och inte bita sig fast i "patentlösningar" för jag tror att det helt enkelt inte existerar någon sådan... - ja det ska väl vara en trål då.

        Vad beror då alla de här förändringarna på? Varför ändras fiskens preferenser och vanor jämt och ständigt? Kunde vi dyka ner och simma med laxarna och leva deras liv under en tid så skulle säkert allt falla på plats och vara tämligen lätt att förklara. Men nu kan vi inte det. Från vår övervattensvärld har vi ytterst små möjligheter att observera fiskens omgivning och levnadsvillkor.

        Det händer en hel del saker nere i djupen som vi inte har en aning om och som drastiskt påverkar fisket. Ljusförhållanden, siktförhållanden, strömmar, syrehalt i vattnet, vattnets temperatur, tillgång på mat, rovdjur och så vidare. Ett otal faktorer påverkar fisket och vi kan bara observera några få av dem. Den dagen vi har koll på alla de här faktorerna borde vi inför fisketuren kunna veta vad som gäller idag, men till dess gäller för det mesta kvalificerade gissningar och erfarenhet om vad som borde fungera idag.

        Varför tar jag upp allt det här?
        Jo, därför att jag nu tänker presentera just en sådan "patentlösning" och jag vill att läsaren skall ta det här på rätt sätt. Se detta som en väl fungerande lösning att börja med för den som inte har så mycket erfarenhet.

        Konceptet är komplett från början till slut med färger, beten, krokar, släplängder, djup och allt. Bara att plagiera, sjösätta och vänta på första nappet. När man sedan blir varm i kläderna skall man justera och utveckla konceptet vidare.
        Mall för fiske efter lekvandrande lax under tiden april - midsommar:

        Fisket riktas in på det översta vattenlagret från 0,5-12 meters djup.

        Trollinghastighet 2,5 knop, +/- 0,1 knop.

        Uppsättningen är för tio spön.

        Lina ca 0,40.

        Redskap: Två planerboards. Två djupriggar med ca 5 kg:s blylod.

        Beten, minst två av varje: Nothern King i färgerna S9, GC och FROG. Ismo Magnum i färgerna 13, 24 och 32. Mönstren är inga måsten i detalj, bara hehetsintrycket av färgerna är i stil med de föreslagna. Alla färger kan ersättas med andra mönster, bara betena i huvudsak innehåller de färger jag föreslår. De bestyckas med 2/0 trippelkrok med en fjäderring samt ring och lekande i framänden.

        Övrigt: Spiralsänken eller liknande på ca 30-40 g. Två Kuusamo-paravaner på 33g. Stackerbommar i metall och stora linutlösare av typ Scotty, Off Shore eller liknande för djupriggarna. Små linutlösare av typ Scotty eller Off Shore för planerboard.
        Utläggning
        Under våren går den mesta laxen relativt ytligt. Därför kraftsamlar man med fler spön i djupintervallet 0-5 m på planerboard, i det här fallet sex av tio spön. Återstående fyra spön läggs på djupriggarna i djupintervallet 5-12 m.
        Alla betena knyts direkt i lekandet utan hakar och dylikt.

        Vanligen lägger man ut spöna på planerboarden först
        Planerboarden släpps ut 30-50 m. Längst ut en NK S9 utan bly på 180 fot lina. Linutlösaren får inte gå ända ut mot planerboarden. Kan inte linutlösare glida utåt vid napp och sträcka linan så glider linan i utlösaren och kan då brinna av.
        Djuprigg
        Det första betet har en permanent-monterad linutlösare vid sänket. Utlösaren ska ha en tafs på ca 0,5 m så att linan kan sträckas vid napp och då blir det även lättare att se napp.
        ​Lägg ut 120 fot lina med en Ismo mag 13 och haka på linutlösaren. Sänk riggen 3 m och lägg ut en NK Frog på samma längd."



        Citerat av:
        Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-01-19, 12:03.

        Kommentera


        • #5
          Väldigt bra guide rekommenderas även om man redan kan en del.
          All respekt till författarn "Tapsa" som delar med sig, härlig kontrast till det man läser om fiske nuförtiden som nästan bara är tröttsam reklam...

          Kommentera


          • #6
            En guide som jag också läste flitigt för många år sedan när trollingfisket började fånga mitt intresse.
            Vill minnas att jag skrev ut den och satte sidorna i en pärm. Internet över modem och dyra surfkostnader var tråkiga på den tiden.....:-)

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • Newborn
              Svar till Värde?
              av Newborn
              Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
              2024-01-13, 20:31
            • Knox88
              Värde på spön ?
              av Knox88
              Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
              2023-08-13, 11:49
            • Backslag
              Svar till Cisco Kid, mindre
              av Backslag
              Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
              2023-09-03, 20:16

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
            15 svar
            4 577 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            63 svar
            13 592 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RUSTY HOOK  
            Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
            16 svar
            1 467 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg mrfisker  
            Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
            19 svar
            5 331 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
            20 svar
            25 573 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Arbetar...
            X