Ärligt talat ? Hur ofta har ni grejerna i sjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ärligt talat ? Hur ofta har ni grejerna i sjön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ärligt talat ? Hur ofta har ni grejerna i sjön?

    Jag gillar vårt forum men bryr mig på - hur få kommentarer som handlar om faktiskt fiske.
    Det är tufft o fiska vid denna tiden på året , men vem fan ha sagt att det ska va enkelt .
    Blir brydd på alla skrivbordsfiskare som påstår att det betet är lösningen. Hur vet du det ? Testa, öva , skaffa dig kunskap/ erfarenhet. Förstår om folk har svårt o komma loss men det handlar inte om vilka grejer du har utan om det du har i vattnet -ofta och under olika förhållande.
    Jag vill höra mer om fiske.
    Peter b
    Senast ändrad av Peter B; 2020-02-01, 20:50.

  • #2
    Varje vecka denna isfria vinter.

    Kommentera


    • #3
      Du har helt rätt, hellre "fel" bete i vatten varje vecka än rätt bete på arbetsbordet i "man caven". Jag bor inte så att jag kan spontanfiska efter de arter jag vill fiska och då blir det mindre fiske än önskvärt.

      Sen med åldern märker jag att jag på flera sätt blivit mer bekväm vilket även det drar ner på antalet fisketurer, du är exeptionell i motsats därtill...

      Jag "torrskriver" ofta i brist på fiske och så gör säkert många andra medan du är lite tvärtom men ändå inte... jag har blivit väldigt båtfixerad i mitt fiske och borde nog tänka om lite där, när jag jagade öring på 90-talet saknade jag inte båt, den bekvämt nära sjön idag nästan kräver båt och då blir det uppförsbacke för mig ... uppskattar dock dina rapporter om irl-fisken!

      Skitfiske till er alla!

      Kommentera


      • #4
        Lika säkert som att du e forumets okrönte öringkung har du nu slagit huvudet på spiken i denna fråga med.
        Tid med bete i vattnet borde vara viktigare än att betet sitter i en flång ny svindyr lina fäst i en youtubehypad överprisad rulle som i sin tur sitter på ett spö med döhäftigt namn o galen prislapp..
        Önskar jag kom ut mycke mer än jag gör..
        Men med villa vovvar ungar sambo båtar bilar och annat som ska ha sitt så blir det för lite iaf denna tiden på året.. Har iaf kommit till insikten att jag hellre fiskar med sköna prylar än nyaste fetaste dyraste när jag väl kommer ut.. Och med på köpet har det även kommit ett litet driv efter att lära känna platser och bete man har ist för att bara köra nyaste mest hypade betet osv..
        Men denna tidsålder föder många skrivbordsexperter... Oavsett om det gäller fiske, bilar eller vad som helst...

        Kommentera


        • #5
          Mars-okt typ 2-3 dar i veckan .. vintern ingenting
          sen har man ju alldeles för mycket saker, har 6 uppsättningar för abborre/gös och 2 för
          gädda som inte direkt är några budget saker så blir ju inte att man använder ”ALLT” tillräckligt mycket

          Kommentera


          • #6
            Under slutet på 70-talet och hela 80-talet fram till flytten till Kalix så hade jag runt 150-170 fiskedagar/år och då jagade stora gösar i Ralången bland annat. Det gav resultat jag fick 17 gösar över 7 kg varav den största på 11,26 kg -81. 260 g under det svenska rekordet som gällde då. Läs gamla FJ årsboken om någon sitter på dom ännu.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #7
              Helt sant, ut och fiska bara och inte fundera så mycket. Rätt som det är så kommer fisken man söker, något som absolut inte kommer hända hemma i soffan.
              Lätt att bli bekväm när det är skitväder och så vidare men ju oftare desto större chans.
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

              Kommentera


              • #8
                Va gött att ni tog " betet " , jag älskar er som varit ute och har en massa Goa idéer om vad som gick fel. Fel tid , fel djup/ fart , men att koppla det till gamla erfarenheter brukar ge en hint om vad som gäller.
                Många frågar mig om jag inte ska åka med till Kanada o patagonien m.m. - har inget behov av det men vill lära mig mer o mer om mitt närområde . Därför nöter jag samma sträckor/ ytor år efter år - sån är jag.
                17 pass i år , och fått fler öringar än någonsin förut.
                Jag sitter inte på ngn lösning om hur man fångar öring , men jag gör det jävligt svårt för dem o komma undan.
                Peter b

                Kommentera


                • #9
                  Fiskar så ofta jag kan men skulle gärna fiska andra arter utöver gädda och abborre. Återupptog jakten på gös i år och skulle gärna haka på nån här i närheten som är duktig på att fiska havsöring... men rent tidsmässigt blir det svårt.

                  Teori och praktik varvas och jag tycker det är kul att förbättra mina rullar... mina beten ser ut som skit... jäkla fiskar som förstör :-)
                  Senast ändrad av Xerup; 2020-02-02, 05:25.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag försöker komma ut en dag i veckan.
                    I år har jag haft tio pass, mest efter havsöring. Så man har väl lagt ca 50h på att fiska. Tyvärr är det inte lika bra fiske på östkusten och jag bara lyckas fånga nio öringar i år. Får planera in, så att jag kan fiska i Skåne till nästa havsöringar premiär.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X