Historiska Hörnan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Historiska Hörnan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Nog måste det vara någon mer än jag som har fått stort på kroken!
    Var inte blyga av er nu!
    Click image for larger version

Name:	Happy smiley.jpg
Views:	255
Size:	10,4 KB
ID:	2535084
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #12
      Giant Trevally 30 kg på popper, räknas det eller ska det vara grönt och slemmigt?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Giant Trevally 30 kg på popper, räknas det eller ska det vara grönt och slemmigt?
        Nej det räknas inte;-) Fick en giftig havsorm på över metern när vi fiska vid ett rev.. den hade slingrat sig runt en betesfisk och lossna i båten, blev lite panik.. men besättningen löste det tillslut =)

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Giant Trevally 30 kg på popper, räknas det eller ska det vara grönt och slemmigt?
          Grönt o slemmigt el. förvuxen abborremodell! wink
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg

            Nej det räknas inte;-) Fick en giftig havsorm på över metern när vi fiska vid ett rev.. den hade slingrat sig runt en betesfisk och lossna i båten, blev lite panik.. men besättningen löste det tillslut =)
            Stött på dom där rackarna vid dykning, brukar inte vara aggressiva, men i båten vill jag inte testa att ha dom..

            Kommentera


            • #16
              Nog måste det vara någon mer än jag som har fått stort på kroken!
              Var inte blyga av er nu!
              Ni kan ju mäta fiskens storlek mellan ögonen så behöver ni inte sträcka ut armarna i hela sin längd.
              Click image for larger version

Name:	ladda ned.jpg
Views:	218
Size:	10,2 KB
ID:	2536737
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #17
                Ingen mer storfiskare av rang på forumet?
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #18
                  Man får väl åka hem till päronen och gå igenom polaroidbilderna från 80-90 talet :-D
                  Man fick både fler och större gäddor på den tiden med sin klass 2 utrustning från abu, och nästan bara Skeddrag, hi lo och westin magnum pike i beteslådan.

                  Nu har man betydligt större koll på hur man fiskar, men tiden man hade som barn och tonåring går knappast konkurrera med.
                  ​​​​​​
                  ​​​​​​

                  Kommentera


                  • #19
                    Inte något stort men...
                    Det var nog ca år 1975, jag var 5-6 år och brorsan ett år äldre.
                    Vi var med farsan nere på sjön. Dragrodd efter ekan, farsan har en Record 1800 rulle och ett kort glasfiberspö, i ändan på linan sitter ett ABU Reflex 12g, gul kropp och zebrasked om jag minns rätt. Det hugger och farsan börjar veva in, det blir plötsligt tyngre och fisken går runt en knippe växter.
                    Sakta backar vi tillbaks och väl framme så har en större gädda huggit på den mindre som huggit på spinnaren. Farsan tar tag i linan och rycker upp. Upp flyger båda gäddorna och när dom slår i botten på ekan så släpper den större taget om den lilla och hugger tag i första bästa... vilket råkar vara brorsans stortå... Det blödde rejält men gick bra. Den större gäddan var ingen bjässe, kanske 2-3kg. Den togs hem till mat. Ett av många minnen från fisketurer som barn...

                    /svennis

                    Kommentera


                    • #20
                      Har själv aldrig brytt mig om storlek så mycket. Men nånstans har jag en bild på en gädda som ligger bredvid en kanske 10-12 årig grabb och dom är nästan lika lång.

                      Dom flesta mina minnen är dock från isen. Minns när man var liten och nyss börjat lära sig fiska och man hörde om nån gubbe som varit ut och fyllt flera påsar med abborre. En annan kanske fick en. Är dock fortfarande det roligaste jag vet. Hitta ett hål, ett bra hål med jagade abborre. Dom behöver inte vara stor för att det ska vara skoj.

                      Ni nämner 50 cm abborre och 2 kg. Är det nåt snitt? Jag har inte brukat väga mina abborrar, dom är stor så jag kastar tillbaka dom. Inget jag vill äta.
                      https://photos.app.goo.gl/R4GhFzHS97uX8NYo6
                      Från i vintras. Dom där spöna är 55 cm ungefär.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 591 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X