Historiska Hörnan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Historiska Hörnan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Nej, det behövs inga stora fiskar för att det ska bli ett minne för livet.
    Min första fisk fick jag när 3 år o 3 månader gamma (juni -56)l vid föräldrarnas sommarstuga vid Sångåsen, Bollebygd.
    Då fick jag min första abborre på mete när jag och pappa var nere på bryggan och metade med pappans översikt.
    Sedan har det gått av bara farten med fisket för mig och det har gett framgångar.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #22
      Har nog skrivit om det förr här på FS, men en av de mer minnesvärda fiskar jag fått är en 8-kilos gädda som jag i början av 70-talet fick upp i en liten å strax utanför Stockholm.

      Polaren och jag satt hemma hos honom en vinterkväll i januari och drömde om alla storfångster vi skulle göra så fort isen släppte. Vi var så fiskesugna att vi började spekulera i om det kunde finnas öppet vatten någonstans i närheten, trots att isen låg tjock på sjöarna.

      Vi kom då att tänka på en liten å som går mellan Magelungen och Drevviken där vi hade fiskat abborre några gånger på sommaren. Den borde vara öppen tänkte vi och sagt och gjort, vi övertalade polarens farsa att skjutsa oss till ån nästkommande dag.

      Väl framme vid ån så ställde vi oss vid en liten hölja c:a 50 meter från utloppet i Drevviken och började kasta. Det kan inte varit särskilt djupt, kanske 2 meter gissar jag, och när våra beten slog i vattnet så skvätte det småfisk i ytan. Vi trodde aldrig att vi skulle få något, men det var i alla fall roligt att få kasta lite.

      Jag hade satt på ett kopparfärgat skeddrag som jag hade gjort i slöjden några år innan och efter bara några kast så fick jag ett sjujäkla hugg så att hjärtat slog dubbelvolter. Det blev en ganska kort kamp innan vi med gemensamma krafter lyckades få upp gäddan på land. Vi bara skrek när vi såg hur stor fisken var, mitt PB vid den tiden var 2,1 kg.

      Vi fiskade ett par gånger till på samma ställe under samma vinter och vi fick då ett flertal gäddor mellan 2-4 kilo. De måste stått otroligt tätt på denna lilla plats, jag har åkt förbi några gånger på senare år och höljan är verkligen inte stor.

      Detta PB stod sig sedan rätt länge innan jag fick första 10-plussaren, men det är en helt annan historia...

      Kommentera


      • #23
        Jag har också ett starkt minne från en gädda strax över 8kg. Minns inte hur gammal jag var men grabb var jag iaf och spenderade sommarloven på Gotland.
        Jag hade tjatat till mig en Cisco kid 1600 från färgaffären i förösund som då sålde fiskeprylar. Wobblern framstod som gigantisk när den låg i lådan med hilos, atomdrag mm.

        Premiärturen med Wobblern gick av stapeln på "ryssnäset" på Fårö. Utvadad till midjan såg jag i det klara vattnet hur gäddan kom efter och högg strax framför fötterna. Den vägdes till strax över 8kg på morfars bessmanvåg vill jag minnas.
        ​​​​

        Kommentera


        • #24
          Svårt att veta vilken fisk som varit roligast att fånga.
          Den första abborren måste ju ha gjort starka intryck eftersom jag själv fastnade i sportfisketräsket.
          Den första gäddan tagen med metspö och mask utanför en liten vassrugge en solskensdag någon vecka senare glömmer jag inte! Fisken var enorm! En gäddbjässe vars like få skådat!
          Jag släpade i triumf hem den och precis som den finske flugfiskaren, författaren och prästen Juhanni Aho gjorde med sin första mört, krävde jag att jätten skulle anrättas!
          Naturligtvis måste monstret först vägas men det var svårt att få en entydig vikt på besmanet. Hushållsvågen kom fram och fisken placerades i skålen. Hela 3 hekto visade vågen.
          Men gäddan blev ordentligt stekt. Alldeles för mycket stekt helt enkelt. Den smakade inte fullt så gott som den i mitt tycke borde ha gjort.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 584 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 604 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 467 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 335 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 577 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X