(Hemgjort) spöställ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

(Hemgjort) spöställ

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Jag har både odelade och delbara spön, horisontella spöställ möjliggör ju samma förvaringsmetod oavsett vilket. Tre uppsättningar berkleys a 89 spänn styck som man skruvar opp på fem minuter känns smidigare än att snida ihop nåt eget schabrak.
    Problemet är ju att de kanske inte håller. Har haft liknande som hängt vertikalt. De blev utslitna så spöna kunde ramla ur.
    Absolut inget jag skulle rekommendera att hänga i taket med påmonterad rulle.
    Min lösning om man ska ha dem monterade i taket. Som är väldigt smidigt kostar knappt något. Kör med vanliga golvlister. Nästan alla har ju sådana överblivna efter någon renovering. Tar kanske en kvart att borra och såga ut. Några min till för att klä hålen med en mjuk list för att skydda spöt.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Jag har både odelade och delbara spön, horisontella spöställ möjliggör ju samma förvaringsmetod oavsett vilket. Tre uppsättningar berkleys a 89 spänn styck som man skruvar opp på fem minuter känns smidigare än att snida ihop nåt eget schabrak.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    För mig helt obegripligt, men det är kanske lite av japansk teceremoni över det hela.
    OT: I fetischfiskets heliga land är spöna naturligtvis odelade! /OT

Merparten av mina spön är odelade, har bara två delade som dessutom används tämligen sällan. Så illa tvungen att ha spöna hängande också då 1800-talshuset inte medger lodrät förvaring.
    Smidigt att kunna ha rullarna kvar på, särskilt då de flesta utrustningarna används ihop med fluorocarbontafs knuten i huvudlinan med en sån där knut bestående av 100 lindade varv.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    OT: här finns det olika skolor, jag har ibland stött på fiskebröder som dyker upp till fisket med spöna delade och prydligt instoppade i sina spöpåsar och rullarna i sina dito lådor. Detta ska sedan monteras ihop, linan ska dras genom ringarna och tafsar knytas. Vid passets slut reverseras hela processen. För mig helt obegripligt, men det är kanske lite av japansk teceremoni över det hela.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Så här har jag löst det. Odelade spön i taket. (Snedtak) egentillverkade spöställ och vanliga konsoler på väggen för de 2 delade.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Samma här men horisontellt på väggar och i taket så jag slipper dela spöna.

Lämna en kommentar:

• AKEN79
    replied
    Använder just dom och fungerar finfint Click image for larger version  Name:	image.jpg Views:	0 Size:	1,05 MB ID:	2535352 Click image for larger version  Name:	image.jpg Views:	0 Size:	1,20 MB ID:	2535353

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av bigpike0 Visa inlägg
    Tänkte bara fråga vad ni har för lösningar att förvara era spön på hemma? Just nu har jag mina i ett hörn men det skulle vara kul och se vad ni har för lösningar. Kanske att ni byggt något själva ?
    Lägg gärna upp bilder och dela med er av era snillrika lösningar!
    Hej Big Pike;

Jag har köpt mina spöställ från SPORTEX i Tyskland. I spöställena som står på golvet i fiskerummet kan jag ha sju spön med rullar stående på vardera sidan av spöställen...

Old Firehand
    Leif Engström

Ps. Du kan söka, hitta och köpa SPORTEX spön och spöställ här.https://www.google.se/search?q=SPORT...2O0QKFkxREjUvM ... Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-02-09, 19:59.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Jag har små, enkla hållare av ek sittandes i ett snedtak.
    Bild kommer.

Både nakna spön och spön med rullar är möjliga att hänga upp, förutsatt att rullarna inte är för stora.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
64 svar
15 425 visningar
1 gilla
Senaste inlägg .art
av .art