Miljötänk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miljötänk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg

    Även om sportfiske inte är någon spelare i det stora sammanhanget så är det en hobby/marknad som är väldigt konsumtions inriktad. Detta samtidigt som hela hobbyn/marknaden är direkt beroende av bra miljö. Men trots beroendet av miljö diskuteras miljöhänsyn endast i liten utsträckning och används sällan som fördel i marknadsföring.

    Det tycker jag är märkligt.
    Visst man väl plockat bort ftalater ur gummibetena och tungsten är väl möjligen bättre än bly om det blir kvar i sjön. Störst lokal miljöpåverkan har troligen gamla tvåtaktsmotorer så där kan man ju börja att rannsaka sig själv som fiskare och byta till modernare teknik.

    Lämna en kommentar:


  • robertn
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Helt överens med Luthman. Om vi sedan tar in miljöaspekten så är kanske inte sportfisket i Sverige någon spelare i det stora sammanhanget, det är en mycket större och väldigt komplex diskussion.
    Även om sportfiske inte är någon spelare i det stora sammanhanget så är det en hobby/marknad som är väldigt konsumtions inriktad. Detta samtidigt som hela hobbyn/marknaden är direkt beroende av bra miljö. Men trots beroendet av miljö diskuteras miljöhänsyn endast i liten utsträckning och används sällan som fördel i marknadsföring.

    Det tycker jag är märkligt.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
    Om konsumenterna börjar ställa krav så kommer inte branschen ha något annat val än att lyssna. Men med tanke på hur fiskebranschen ser ut idag är det väl inte så sannolikt att det kommer att hända.
    Amen!

    Mode kombinerat med en enormt utbredd okunskap gör det enkelt för marknadsförarna.
    Ja, jag vet att vissa tänker "men alla vill ju ha nya prylar och vi kan ju så mycket om allt". Ja jo, här kanske det är så men klampa in i en fiskebutik och prata med folk (jag gör det ofta).
    Känns ibland som det skulle gå att lura på typ halva kundbasen vad som helst utan att stöta på någon form av kritiskt tänkande.

    Kraven är främst nya, fräcka produkter.
    Konsumenterna får nya fräcka produkter, tillverkarna får spotta ur sig nya, fräcka produkter.
    Några få av oss återstående surgubbar förblir sura.
    Själva definitionen av win/win.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Helt överens med Luthman. Om vi sedan tar in miljöaspekten så är kanske inte sportfisket i Sverige någon spelare i det stora sammanhanget, det är en mycket större och väldigt komplex diskussion.

    Lämna en kommentar:


  • Luthman
    replied
    Frågeställningen är helt klart relevant, men jag skulle säga att det största ansvaret ligger på utövarna, dvs konsumenterna. Om inte taktiken från tillverkarna fungerade skulle den inte utövas. Om inte alla sportfiskare kastade sig över all marknadsföring med öppet gap och betalkort i ett fast grepp så skulle det inte pågå. jag har ett flertal andra hobbies som är ganska pryltäta och i ingen av dem förekommer så massiv marknadsföring med ett så pass lyckat resultat.

    Om konsumenterna börjar ställa krav så kommer inte branschen ha något annat val än att lyssna. Men med tanke på hur fiskebranschen ser ut idag är det väl inte så sannolikt att det kommer att hända.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Det är lite som att lyfta sig i håret. Vem skulle investera i ett företag som inte avser att öka eller åtminstone hålla en jämn nivå på sin försäljning över tid? Efterfrågar verkligen marknaden reservdelar för att själva kunna reparera sina prylar? Jag vet inte hur det går för betesbyggar-branschen där man kan köpa en mängd, ofta dyra, småprylar för att sedan göra en massa jobb själv där varje slutfört bete kostat flera gånger mer än att köpa ett färdigt i butik - min känsla är att det nog går rätt trögt.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ironiskt nog överlever kanske plastdelarna betydligt längre än metalldelarna, långt efter att rullarna rasat...

    Svaret är väl annars som alltid mode och pengar.
    Företagen vill tjäna maximalt, användarna vill ha nya prylar.
    Ett plus ett brukar bli två, så även här och hållbarhet samt byggkvalitet får stryka på foten.

    Betens kvalitet och hållbarhet har jag inte god koll på.
    Att diverse gummibeten ger upp förstår jag ju men hur är det med nyare hårdbeten, är kvaliteten sämre än tidigare?
    Bland spöutbudet verkar ju ingen kvalitetssänkning kunna skönjas, jag får åtminstone inte slit och släng-känslan jag får av vissa rullar.

    Tyvärr byter folk varje år ändå, jag förstår det inte.
    När man väl matchat en perfekt rulle/spö-kombination vill man ju absolut inte göra sig av med den, tvärtom behålla den för evigt!

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    started a topic Miljötänk?

    Miljötänk?

    När ska företagen i branschen vi handlar av börja göra tillräckligt bra saker som håller och fungerar i en livstid med minimal mängd plast och annat jävla skit?

    Rullarna vi använder och har använt de senaste 10-15 åren klarar av att kasta beten från några gram upp till flera hekto... ändå matas vi med reklam om nån ny superrulle som vi bara måste köpa för att kunna få en fisk på kroken. Dessvärre är skiten byggt med delar som inte ska hålla i en evighet.

    Detsamma gäller bäsran allt vi ser hos en återförsäljare...

    Bortsett från droppen, reflex, mörrumsspinnare och utö samt en och annan rundgavlad Ambassadeur som är tillverkat av mestadels metall finns det väl knappast någonting annat som kommer hålla en mansålder...

    Jag förstår helt klart att konkurrensen gör att alla tillverkare måste komma med nya prylar för att inte tappa marknadsandelar men snart är det väl ändå dags att någon av våra tillverkare tar steget mot ett hållbart fiske och börjar leverera prylar av god kvalité med ett gediget utbud av reservdelar som stoppar slit och slängmentaliteten.



Foton

Collapse

  • Newborn
    Svar till Värde?
    av Newborn
    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
    2024-01-13, 20:31
  • Knox88
    Värde på spön ?
    av Knox88
    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
    2023-08-13, 11:49
  • Backslag
    Svar till Cisco Kid, mindre
    av Backslag
    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
    2023-09-03, 20:16

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
15 svar
4 563 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
63 svar
13 320 visningar
0 gillar
Senaste inlägg RUSTY HOOK  
Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
16 svar
1 454 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
19 svar
5 317 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
20 svar
25 553 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Arbetar...
X