Miljötänk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miljötänk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Koster
    replied
    Ja sanningen är att det är vi själva som har drivit fram den här världen till vad den idag är,endera genom vad vi valt att acceptera genom att säga ja..eller genom att inte säga NEJ!
    Valen vi gör med plånboken varje dag har 100ggr större inverkan på vilken värld vi kommer vakna upp till imorgon än det påstådda "val" vi går till vart 4:e år.

    Vad vi utom all tvekan idag vet är att jordens ekosystem och det mänskliga konsumtiossamhället inte går att förena

    Försök förklara för Östersjön att den minsann är tvungen att rätta in sig i ledet och klara alla utsläpp som vi tycker oss behöva göra för att (inflika namn på valfritt företagskonglomerat) måste öka vinsten med 100miljoner till i år ,ty mallen för tillväxtekonomin säger att så måste ske....inte mkt till gehör där va?

    Vi lever på en planet med ändliga resurser och där allt och alla är sammanbundna i ett kretslopp.. och om vi inte hittar en väg att sluta tro på vår egen omnipotens så kommer vi inom en inte allt för avlägsen framtid att vara historia.

    Lämna en kommentar:


  • Rospigg
    replied
    Håller med om att det är vi kunder som måste driva på och sluta köpa nytt hela tiden, själv köper jag varken nya spön eller rullar om inte något går sönder så illa att det inte går att reparera och de flesta rullar och spön jag har och använder har varit med i upp till +20 år vissa rullar från 80 talet också, endast några få spön har byts pga de gått av.

    Sedan förra sommaren gjorde jag en storrensning av grejor från tiden jag hade guide firma och sålde bort allt jag själv inte använder på loppis och det var lättsålt tror jag sålde 15-20 spön och lika många rullar samt några hundra beten som nu kommer andra till nytta och glädje så det kändes bra i miljö samvetet ;-)

    Framöver kommer iaf jag att fortsätta på den inslagna vägen och enbart skaffa nytt om något måste kasseras och nej inga nya beten bara för att någon mutad "fiskeprofil" skriver att det är ett måste att använda just det betet, jag vet vad som fångar fisk i mina vatten och det är de beten jag redan har och använder.

    En annan sak vi konsumenter kan göra är också att ställa krav på tillverkarna att de ska uppfylla justa villkor och följa miljökraven vid både tillverkning och transporter annars handlar vi inte från dem och då svider det i deras plånbok och då först kommer det att hända saker!

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    Så länge vi går på att vi behöver ha speciella spön och rullar för varje enskilt bete så kommer producenterna fortsätta den vägen. Jag skakar på huvudet när jag läser här på FS den enorma diversiteten av utrustning, för olika beten i samma viktklass, för att försöka fånga en abborre. Vad har hänt?
    Håller med, däremot kan produkter med lång hållbarhet delvis väga upp detta fenomen.
    Eller ja, förutsatt att konsumenten behåller produkterna över tid, vilket idag inte heller är fallet.

    Skriver jag medan två bruksrullar från 50/60-talet ligger och badar i ultraljudstvätten och ska snart smörjas för att orka med ytterligare decennier av högfrekvent fiske. Lite hopp finns det allt!

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    De enda som kan påverka, förutom lagstiftning, är vi konsumenter. Så länge vi går på att vi behöver ha speciella spön och rullar för varje enskilt bete så kommer producenterna fortsätta den vägen. Jag skakar på huvudet när jag läser här på FS den enorma diversiteten av utrustning, för olika beten i samma viktklass, för att försöka fånga en abborre. Vad har hänt?

    Jag råkade avrätta mitt lätta spö i en bildörr och skulle köpa ett nytt. Tjena... Det var twitch, jigg, crank, spinn, lättjerk, piff, puff, pling och plong. Att bara kasta ut och veva in fanns inte på kartan.

    Så länge vi går på att flest prylar vinner, sitter miljön och därmed vi med Svarte Petter.

    Lämna en kommentar:


  • Hew
    replied
    En stor bov som jag jobbar emot är BOMULL!
    Som alla vet är bomull en riktig skit produkt för kräver stora mängder vatten för att framställas samt färgmedel som förgiftar våra vatten.

    Startade ett projekt med försöka få folk att tänka om. 1kg bomull kräver ca 8-1000l vatten att framställa, eko/green/ekologisk bomull är vanliga vilseledande ord i den näst smutsigaste industrin, efter oljan som ledande då.

    Blev så besviken när jag en dag köpte en tröja med orden ”Ge fan i våra vatten” som är 100% cotton..snacka om att vara ute och cykla även om själva tanken är fantastisk ......

    Tycker själv företag kan ta större ansvar i svinnet på förpackningar och produkter. Privat gör det ingen skillnad om man väljer bort att köpa en jigg tex även om den inte är bra,men tex sluta få företag att ge bort gratis t-tröjor som bara bidrar till köp och släng samhället..


    Patagonia,Fisheco,Fiskejournalen är dom av alla vi varit i kontakt med som stöttat. Flertalet av aktörer i fiskesfären har fått brådskande samtal eller bara ej svarat på mailen.

    Skrattar själv när jag ser Greta gå runt i kläder som förgiftar 100 000 liter vatten och pratat om att rädda världen..

    Gör egna beten(epoxi,plastisol,mm) och bor i Norrland ,kör bil men försöker konverterar min båt till miljö förbättrad.Långt ifrån perfekt privat .

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Här är nåt för den miljömedvetne

    30 spön, 5 ekolod och 6 batterier: https://youtu.be/PMQmdUVVUks

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg

    Svårt att veta men mer fokus på giftfria jiggar vore väl inte dumt då det borde kunna ge en marknadsfördel då jiggar är så populärt.

    Kanske mer återföring till miljön? Procent av intäkterna till fiske- och miljövårdsarbete skulle vara något kanske.

    Jänkarbåtstrenden känns inte så miljömässigt rätt. Men inom kajakfiske vore väl miljövänlig produktion ge marknadsandelar. Speciellt om kajakfisket i sig skulle säljas in med miljöfokus.

    Beten kanske kan göras av återvunna material?

    Fantasin sätter väl gränserna och att vi som sportfiskare och konsumenter efterfrågar miljövänliga produkter.
    Spännande tankar!

    Har själv funderat på det första då jag fiskar mycket med jigg.
    Kropparna jag främst använder vet jag inte vad de består av helt och hållet. Skallarna är uteslutande någon form av volframlegering. Om dessa är bättre än bly vet jag inte, troligen tillverkade i smutsig fabrik någonstans långt österut.
    Då har importerade fler prylar förr använde jag en del tyngder av mässing, inte så hemskt mycket lägre densitet än bly med sina cirka 8.5g/cm3 jämfört med blyets cirka 11.3g/cm3.
    Volfram är överlägset med sina cirka 19.3 gram och som jag förstår det bättre (om än inte bra) då tyngderna råkar stanna i sjön.
    Men som många bättre miljöval tillkommer ett betydligt högre pris.

    Angående båtar, spön och rullar styr det jag tidigare nämnt, alltså modet, i så stor grad att jag tror eventuellt miljötänk helt uteblir för många.
    Brukar också tjata om hållbarhet över tid, att kunna äga och bruka en produkt i många år bör i de allra flesta fall innebära betydligt lägre belastning på miljön än motsatsen.
    Där tävlas det dock mot kommersiella krafter och företags möjlighet att sälja volymer. Tyvärr tror jag den kampen är förlorad för evigt...

    Båtägande är en intressant del av det hela.
    I några sjöar jag fiskar är hela eller delar av vattnen begränsade till 7 knop, känner flera som fiskar till allra största del i dessa sjöar med båtar på runt 5 meter och 50-75hk+ på akterspegeln. Knappast optimerat för miljön.
    Själv ska jag "downsizea" den nuvarande Linder 445an med 25hk till någon liten fjantbåt som troligtvis kommer gå enbart med elmotor, kanske någon gång med riktigt liten fyrtaktare då båten ska användas i småjöar några få kilometer långa som längst.

    Lämna en kommentar:


  • robertn
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

    Hur skulle ett miljötänk kunna föras in i marknadsföringen av fiskeprylar?
    Försöker inte provocera om det verkar så, är genuint nyfiken om någon har ett uppslag!
    Svårt att veta men mer fokus på giftfria jiggar vore väl inte dumt då det borde kunna ge en marknadsfördel då jiggar är så populärt.

    Kanske mer återföring till miljön? Procent av intäkterna till fiske- och miljövårdsarbete skulle vara något kanske.

    Jänkarbåtstrenden känns inte så miljömässigt rätt. Men inom kajakfiske vore väl miljövänlig produktion ge marknadsandelar. Speciellt om kajakfisket i sig skulle säljas in med miljöfokus.

    Beten kanske kan göras av återvunna material?

    Fantasin sätter väl gränserna och att vi som sportfiskare och konsumenter efterfrågar miljövänliga produkter.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

    Visst man väl plockat bort ftalater ur gummibetena och tungsten är väl möjligen bättre än bly om det blir kvar i sjön. Störst lokal miljöpåverkan har troligen gamla tvåtaktsmotorer så där kan man ju börja att rannsaka sig själv som fiskare och byta till modernare teknik.
    Click image for larger version

Name:	20200210_114110.jpg
Views:	327
Size:	3,57 MB
ID:	2535523

    :-)

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg

    Även om sportfiske inte är någon spelare i det stora sammanhanget så är det en hobby/marknad som är väldigt konsumtions inriktad. Detta samtidigt som hela hobbyn/marknaden är direkt beroende av bra miljö. Men trots beroendet av miljö diskuteras miljöhänsyn endast i liten utsträckning och används sällan som fördel i marknadsföring.

    Det tycker jag är märkligt.
    Hur skulle ett miljötänk kunna föras in i marknadsföringen av fiskeprylar?
    Försöker inte provocera om det verkar så, är genuint nyfiken om någon har ett uppslag!

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

  • Newborn
    Svar till Värde?
    av Newborn
    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
    2024-01-13, 20:31
  • Knox88
    Värde på spön ?
    av Knox88
    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
    2023-08-13, 11:49
  • Backslag
    Svar till Cisco Kid, mindre
    av Backslag
    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
    2023-09-03, 20:16

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
15 svar
4 575 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
63 svar
13 571 visningar
0 gillar
Senaste inlägg RUSTY HOOK  
Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
16 svar
1 465 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
19 svar
5 329 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
20 svar
25 571 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Arbetar...
X