Frontmonterad elmotor från biltema! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frontmonterad elmotor från biltema!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Biff
    replied
    Jag hugger på Trådens allra första inlägg:

    ”Hej
    Jag har noterat att biltema börjat sälja en frontmonterad elmotor, är det någon som har hunnit testa denna? […]
    Vad har ni för åsikter om denna?” (Krille _79)

    Jag har massor av grejor från Biltema. Alla har de ett gemensamt, skräp som inte är testat, och som präglas av ohållbarhet. Ett signifikant exempel är deras båtfärg som inte tål vatten. Det säger väl allt. Sedan kan jag räkna upp otaliga exempel som pekar i samma riktning. Att jag sedan är både dum och godtrogen får jag stå för själv och skämmas för. Att handla på Biltema är att låta snålheten bedra visheten.

    Skitfiske
    Biff

    Lämna en kommentar:


  • Letho
    replied
    Om någon är intresserad så finns det en video på youtube där det visar lite mer om elmotorn

    https://www.youtube.com/watch?v=-rae...ddisTeamCaddis

    Lämna en kommentar:


  • Team TR Fishing
    replied
    Vår nyinköpta ombyggda fiskebåt har en frontmonterad motor från Biltema. Den funkar för det den ska ja, MEN fjärrkontrollen är IR vilket gör att du måste stå och i princip peka mot motorn för att den ska registrera. Ibland registrerar den inte alls, varpå man blir irriterad och trycker på + flera gånger och plötsligt ger den full gas och man nästan ramlar ^^. 60 liter bränsle, 3 betesväskor, 2 batterier, 40kh motor 4 spön, mat och fika samt 2 personer kör båten mellan 3-5 knop enligt ekolodet. Känns som en stark motor.
    Vi har dock nu i veckan valt att beställa en Motorguide för att vi saknar spot-lock funktioner samt en massa annat lull-lull.
    Blir jobbigt i längden att stå och korrigera fart och riktning när de blåser och om man åker längs med vass. Kasta-korrigera-veva-korrigera-veva lite till-korrigera osv..

    +
    Bra byggd med ett proppellerhus i metall
    Känns kraftfull
    Billig och absolut värd pengarna om man inte letar efter massa finesser.

    -
    IR-kontrollen och motorn bråkar lite väl ofta
    Inga "Finare funktioner" men man får vad man betalar för

    Hoppas de hjälpte lite, fråga gärna om du undrar något så ska jag försöka svara!

    Tobias

    Lämna en kommentar:


  • flottnacke
    replied
    Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg

    Kul att Biltema gör sjyssta prylar, det hade man sällan tänkt sig... Hur är motorn rent i fart, när man justerar upp/ner hastigheten med fjärrkontrollen? Är det relativt små steg i justeringen?
    Jag har den på en ganska tungdriven 425:a nu men upplever inte några problem med toppfart. Minns inte hur många hastighetssteg det är, både ja och nej gällande små steg..Upplever nog att det är mindre steg i början och att de sen ökar (dvs inte helt linjärt), men de kan bara vara min upplevelse.. Nog är hastighetsregleringen ett minus för motorn om man jämför med steglös reglering (likt fotpedalen på minn kota powerdrive).

    Lämna en kommentar:


  • GbgRobin
    replied
    Ursprungligen postat av flottnacke Visa inlägg

    Kan skriva ett utlåtande då jag själv sökte som 17 innan jag köpte den själv på vinst och förlust i somras. Den enda frontmonterade elmotor jag kan relatera till är minn kota powerdrive v2.
    Har kört några pass med Biltemamotorn på gäddräcern nu och blev positivt överraskad, känns faktiskt robust för vad man får för pengarna. Lite intressant tycker jag är att det finns fler detaljer som ser ut att komma från samma ställe som Watersnake, speciellt själva elmotorn/propellersatsen, även låsningen av snabbfästet såg läskigt lika ut om jag inte minns fel.. För den som undrar så drivs fjärren av ett knappbatteri (skruvar enkelt bort baksidan för att byta det). får se hur länge det håller men bör väl räcka ett tag gissar jag.
    Finns även en kort recension på Youtube som ger ett positivt omdöme, jag kan tillägga att jag upplever inte samma "krångel/glapp" med spärren vid upp/nedfällning som påpekas i videon.

    Slutsatsen är att om man klarar sig utan ankring och fotpedal så tycker jag det är ett bra köp, speciellt när snabbfäste, "truckkontakt" och snabbsäkring ingår.
    Kul att Biltema gör sjyssta prylar, det hade man sällan tänkt sig... Hur är motorn rent i fart, när man justerar upp/ner hastigheten med fjärrkontrollen? Är det relativt små steg i justeringen?

    Lämna en kommentar:


  • flottnacke
    replied
    Ursprungligen postat av Bompasset Visa inlägg
    Fortfarande ingen här på FS som kan ge ett utlåtande? Eller någon som läst något på webben om den? Har googlat lite på de norska & danska termerna då den säljs där också men ej hittat något..
    Kan skriva ett utlåtande då jag själv sökte som 17 innan jag köpte den själv på vinst och förlust i somras. Den enda frontmonterade elmotor jag kan relatera till är minn kota powerdrive v2.
    Har kört några pass med Biltemamotorn på gäddräcern nu och blev positivt överraskad, känns faktiskt robust för vad man får för pengarna. Lite intressant tycker jag är att det finns fler detaljer som ser ut att komma från samma ställe som Watersnake, speciellt själva elmotorn/propellersatsen, även låsningen av snabbfästet såg läskigt lika ut om jag inte minns fel.. För den som undrar så drivs fjärren av ett knappbatteri (skruvar enkelt bort baksidan för att byta det). får se hur länge det håller men bör väl räcka ett tag gissar jag.
    Finns även en kort recension på Youtube som ger ett positivt omdöme, jag kan tillägga att jag upplever inte samma "krångel/glapp" med spärren vid upp/nedfällning som påpekas i videon.

    Slutsatsen är att om man klarar sig utan ankring och fotpedal så tycker jag det är ett bra köp, speciellt när snabbfäste, "truckkontakt" och snabbsäkring ingår.

    Lämna en kommentar:


  • Bompasset
    replied
    Fortfarande ingen här på FS som kan ge ett utlåtande? Eller någon som läst något på webben om den? Har googlat lite på de norska & danska termerna då den säljs där också men ej hittat något..

    Lämna en kommentar:


  • Micke-71
    replied
    Att ex Minnkota gjort elmotorer i 100år blir ju lite skrämmande eftersom dom fortfarande förlitar sig på gamla borstmotorer där de mindre inte har bättre än 50% verkningsgrad.

    Med modernare teknik skulle de lätt kunna öka effekten många gånger om och samtidigt öka verkningsgraden till 80-85%

    De kommer att snart bli ordentligt frånsprungna av kineser.

    Lämna en kommentar:


  • Bompasset
    replied
    Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
    Skakar liv i tråden igen. Det vore lite intressant att veta...någon som har provat eller hört något om hur biltemas frontmonterade elmotor är?
    Även jag är mycket nyfiken på utlåtanden från folk som testat den!

    Edit:​ h detta på Youtube
    https://youtu.be/-raeIgNz2mc

    Lämna en kommentar:


  • Placebos
    replied
    Om du även vill ha ankringsfunktion också så finns ju denna som ett alternativ:
    https://www.drev.se/produkter/50736137b?ref=5500

    Jag har själv funderat på att testa den på BT men är mer inne på den jag länkar ovan nu. Den kostar typ 1/3 av priset mot de mer kända märkena.

    Jag har kollat lite filmer när de testar ankringen på den och det ser ut att funka bra.
    Senast ändrad av Placebos; 2020-08-12, 17:59.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

  • Newborn
    Svar till Värde?
    av Newborn
    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
    2024-01-13, 20:31
  • Knox88
    Värde på spön ?
    av Knox88
    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
    2023-08-13, 11:49
  • Backslag
    Svar till Cisco Kid, mindre
    av Backslag
    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
    2023-09-03, 20:16

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
15 svar
4 587 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
63 svar
13 624 visningar
0 gillar
Senaste inlägg RUSTY HOOK  
Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
16 svar
1 467 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
19 svar
5 337 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
20 svar
25 577 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Arbetar...
X