Frontmonterad elmotor från biltema! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frontmonterad elmotor från biltema!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av krille_79 Visa inlägg
    Hej Leif har du någon synpunkt på om en motor med 55LBS skulle räcka till en HT-båt på ca 5m, båt med besättning kommer nog i bland ha en totalvikt på ca1ton.
    Mitt dilemma är att jag har två båtar som jag tänkte använda denna elmotor i. Jag har en styrpulpet på 4.3m och sedan ht-båt på 5m, om möjligheten finns vill jag köpa en motor som passar båda båtarna.

    En motor på 24V 70LBS och rigg på 150cm är jag rädd att den blir för klumpig för den lilla båten.

    Motorn som jag skulle vilja köpa igen är just denna Motorguide Xi3 med 12v 55LBS och rigg på 135cm
    frågan är om denna kommer klara av ht-båten??

    Jag ska inte vara ute i storm och fiska.

    MVH Christoffer



    Hej Krille 79;

    MotorGuide elektriska fiskemotorer tillverkas i USA och började tillverkas där år 1934, dvs samma år som Minn Kota Electric Fishing Motors började sälja sina motorer i Minnesota....

    Motorguide Xi3 har en maximal dragstyrka på 55 Lbs (cirka 25 Kilopond)...

    En 5-meters HT-båt är ofta mer vindkänslig än motsvarande 5-meters styrpulpetbåt..
    Trollingfiskar du i stora sjöar rekommenderar jag dig att köpa en 24-Volts eller 36-Volts motor med större dragkraft än din tidigare ägda Motorguide Xi3.....

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Kommentera


    • #12
      Skakar liv i tråden igen. Det vore lite intressant att veta...någon som har provat eller hört något om hur biltemas frontmonterade elmotor är?

      Kommentera


      • #13
        Om du även vill ha ankringsfunktion också så finns ju denna som ett alternativ:
        https://www.drev.se/produkter/50736137b?ref=5500

        Jag har själv funderat på att testa den på BT men är mer inne på den jag länkar ovan nu. Den kostar typ 1/3 av priset mot de mer kända märkena.

        Jag har kollat lite filmer när de testar ankringen på den och det ser ut att funka bra.
        Senast ändrad av Placebos; 2020-08-12, 17:59.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
          Skakar liv i tråden igen. Det vore lite intressant att veta...någon som har provat eller hört något om hur biltemas frontmonterade elmotor är?
          Även jag är mycket nyfiken på utlåtanden från folk som testat den!

          Edit:​ h detta på Youtube
          https://youtu.be/-raeIgNz2mc

          Kommentera


          • #15
            Att ex Minnkota gjort elmotorer i 100år blir ju lite skrämmande eftersom dom fortfarande förlitar sig på gamla borstmotorer där de mindre inte har bättre än 50% verkningsgrad.

            Med modernare teknik skulle de lätt kunna öka effekten många gånger om och samtidigt öka verkningsgraden till 80-85%

            De kommer att snart bli ordentligt frånsprungna av kineser.

            Kommentera


            • #16
              Fortfarande ingen här på FS som kan ge ett utlåtande? Eller någon som läst något på webben om den? Har googlat lite på de norska & danska termerna då den säljs där också men ej hittat något..

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Bompasset Visa inlägg
                Fortfarande ingen här på FS som kan ge ett utlåtande? Eller någon som läst något på webben om den? Har googlat lite på de norska & danska termerna då den säljs där också men ej hittat något..
                Kan skriva ett utlåtande då jag själv sökte som 17 innan jag köpte den själv på vinst och förlust i somras. Den enda frontmonterade elmotor jag kan relatera till är minn kota powerdrive v2.
                Har kört några pass med Biltemamotorn på gäddräcern nu och blev positivt överraskad, känns faktiskt robust för vad man får för pengarna. Lite intressant tycker jag är att det finns fler detaljer som ser ut att komma från samma ställe som Watersnake, speciellt själva elmotorn/propellersatsen, även låsningen av snabbfästet såg läskigt lika ut om jag inte minns fel.. För den som undrar så drivs fjärren av ett knappbatteri (skruvar enkelt bort baksidan för att byta det). får se hur länge det håller men bör väl räcka ett tag gissar jag.
                Finns även en kort recension på Youtube som ger ett positivt omdöme, jag kan tillägga att jag upplever inte samma "krångel/glapp" med spärren vid upp/nedfällning som påpekas i videon.

                Slutsatsen är att om man klarar sig utan ankring och fotpedal så tycker jag det är ett bra köp, speciellt när snabbfäste, "truckkontakt" och snabbsäkring ingår.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av flottnacke Visa inlägg

                  Kan skriva ett utlåtande då jag själv sökte som 17 innan jag köpte den själv på vinst och förlust i somras. Den enda frontmonterade elmotor jag kan relatera till är minn kota powerdrive v2.
                  Har kört några pass med Biltemamotorn på gäddräcern nu och blev positivt överraskad, känns faktiskt robust för vad man får för pengarna. Lite intressant tycker jag är att det finns fler detaljer som ser ut att komma från samma ställe som Watersnake, speciellt själva elmotorn/propellersatsen, även låsningen av snabbfästet såg läskigt lika ut om jag inte minns fel.. För den som undrar så drivs fjärren av ett knappbatteri (skruvar enkelt bort baksidan för att byta det). får se hur länge det håller men bör väl räcka ett tag gissar jag.
                  Finns även en kort recension på Youtube som ger ett positivt omdöme, jag kan tillägga att jag upplever inte samma "krångel/glapp" med spärren vid upp/nedfällning som påpekas i videon.

                  Slutsatsen är att om man klarar sig utan ankring och fotpedal så tycker jag det är ett bra köp, speciellt när snabbfäste, "truckkontakt" och snabbsäkring ingår.
                  Kul att Biltema gör sjyssta prylar, det hade man sällan tänkt sig... Hur är motorn rent i fart, när man justerar upp/ner hastigheten med fjärrkontrollen? Är det relativt små steg i justeringen?

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg

                    Kul att Biltema gör sjyssta prylar, det hade man sällan tänkt sig... Hur är motorn rent i fart, när man justerar upp/ner hastigheten med fjärrkontrollen? Är det relativt små steg i justeringen?
                    Jag har den på en ganska tungdriven 425:a nu men upplever inte några problem med toppfart. Minns inte hur många hastighetssteg det är, både ja och nej gällande små steg..Upplever nog att det är mindre steg i början och att de sen ökar (dvs inte helt linjärt), men de kan bara vara min upplevelse.. Nog är hastighetsregleringen ett minus för motorn om man jämför med steglös reglering (likt fotpedalen på minn kota powerdrive).

                    Kommentera


                    • #20
                      Vår nyinköpta ombyggda fiskebåt har en frontmonterad motor från Biltema. Den funkar för det den ska ja, MEN fjärrkontrollen är IR vilket gör att du måste stå och i princip peka mot motorn för att den ska registrera. Ibland registrerar den inte alls, varpå man blir irriterad och trycker på + flera gånger och plötsligt ger den full gas och man nästan ramlar ^^. 60 liter bränsle, 3 betesväskor, 2 batterier, 40kh motor 4 spön, mat och fika samt 2 personer kör båten mellan 3-5 knop enligt ekolodet. Känns som en stark motor.
                      Vi har dock nu i veckan valt att beställa en Motorguide för att vi saknar spot-lock funktioner samt en massa annat lull-lull.
                      Blir jobbigt i längden att stå och korrigera fart och riktning när de blåser och om man åker längs med vass. Kasta-korrigera-veva-korrigera-veva lite till-korrigera osv..

                      +
                      Bra byggd med ett proppellerhus i metall
                      Känns kraftfull
                      Billig och absolut värd pengarna om man inte letar efter massa finesser.

                      -
                      IR-kontrollen och motorn bråkar lite väl ofta
                      Inga "Finare funktioner" men man får vad man betalar för

                      Hoppas de hjälpte lite, fråga gärna om du undrar något så ska jag försöka svara!

                      Tobias

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 302 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 314 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X